استاندار فارس با اشاره به ناآرامی شامگاه یکشنبه دهم فروردین‌ماه در زندان مرکزی شیراز (عادل‌آباد) گفت:‌ با توجه به تحرکات صورت گرفته در برخی زندان‌های کشور از روزهای پایانی پارسال و آغاز امسال، تمهیدات لازم برای کنترل ناآرامی در این زندان اندیشیده شده بود.
کد خبر: ۸۳۴۹۸۰
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷ 30 March 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:عنایت الله رحیمی  افزود: این ناآرامی در پی درگیری بین چند تن از زندانیان شکل گرفت؛ در این میان تعدادی از آنها قصد سوء استفاده داشتند که موفق به عملیاتی کردن نقشه خود نشدند.
وی اظهار داشت: در پی ناآرامی در زندان مرکزی شیراز، جلسه اضطراری شورای تامین استان با حضور نیروهای عمل‌کننده عضو این شورا برگزار شد و ناآرامی‌ها بدون هیچ‌گونه تلفات و آسیب جانی به حافظان امنیت و نیز زندانیان به پایان رسید.
استاندار فارس گفت: بر خلاف اتفاقات برنامه‌ریزی شده در چند زندان کشور، هیچ زندانی امکان فرار از زندان عادل‌آباد را پیدا نکرد.
رحیمی یادآور شد: بیشتر زندانیان حاضر در زندان عادل‌آباد، محکومان با جرائم خشن و خطرناک هستند و به واسطه داشتن محکومیت‌های سنگین، امکان بهره‌گیری از تسهیلات را ندارند.

 

اثبات درایت و اقتدار حافظان نظم و امنیت جامعه

استاندار فارس تاکید کرد: کنترل این ناآرامی نشان داد که نیروهای حافظ نظم و امنیت جامعه به عنوان خادمان مردم از درایت و اقتدار لازم برخوردار هستند و اجازه هیچ‌گونه ناامنی را به افرادی که قصد اقدامات ضدامنیتی و برهم زدن امنیت و آرامش مردم را دارند، نخواهند داد.
رحیمی در ادامه از حضور بموقع و مقتدرانه نیروهای انتظامی، امنیتی، سپاه و بسیج و همچنین رییس کل دادگستری استان فارس، دادستان عمومی و انقلاب شیراز و دیگر اعضای شورای تامین استان در کنترل ناآرامی‌های زندان قدردانی کرد.

استاندار فارس بامداد دوشنبه و ساعتی پس از ناآرامی در زندان عادل آباد شیراز نیز به ایرنا گفته بود: ناآرامی ناشی از بروز درگیری بین برخی زندانیان در بندهای این زندان، کنترل شده است و شایعات مطرح شده درباره فرار زندانیان صحت ندارد.

جزئیات ناآرامی

رئیس کل دادگستری استان فارس نیز بامداد دوشنبه با تأیید خبر نا آرامی در زندان عادل آباد شیراز گفت: از ساعت ۲۲ یکشنبه ۱۰ فروردین در دو بند از زندان عادل آباد شیراز شاهد نا آرامی بودیم که این امر توسط نیروهای امنیتی زندان و یگان های امدادی تحت کنترل است.
حجت الاسلام و المسلمین سید کاظم موسوی گفت: در این دو بندی که زندانیان آن اقدام به درگیری کرده بودند زندانیان با جرائم خشن و خاص نگهداری می شوند که مشمول هیچ گونه تسهیلات نمی شوند.
وی افزود: در پی این ناآرامی زندانیان این دو بند اقدام به شکستن برخی نرده ها و دوربین های مدار بسته نمودند که با ورود نیروهای حفاظتی زندان و یگان های انتظامی و امنیتی موضوع تحت کنترل قرار گرفت.
رییس کل دادگستری استان فارس تصریح کرد: هیچگونه آسیبی به زندانیان و نیروهای حفاظتی و انتظامی و اقدام به فراری در پی این حادثه گزارش نشده است.

نخستین بار، شایعه فرار زندانیان از زندان عادل آباد در شبکه‌های اجتماعی مطرح شد و برخی افراد با انتشار تصاویری از خودروهای پلیس در اطراف این زندان، مدعی شدند که برخی زندانیان از این زندان فرار کرده اند.
زندان عادل‌آباد شیراز که در زمان تاسیس خارج از منطقه مسکونی شهر بود، با توسعه این کلانشهر هم‌اینک در میان بافت شهری قرار گرفته است.
بدین ترتیب، با کنترل ناآرامی در زندان عادل‌آباد شیراز بدون فرار زندانیان، اتفاقی متفاوت نسبت به رویدادهای مشابه ثبت شد.
در آخرین روزهای سال ۹۸ خبر ناآرامی در زندان خرم آباد بازتاب یافت و برای نخستین بار تعدادی از زندانیان مواد مخدر زندان پارسیلون خرم آباد از زندان فرار کردند.
از ابتدای امسال زندان های الیگودرز، تبریز، سقز و همدان شاهد ناآرامی و فرار زندانیان بوده است.
اما این بار، استاندار فارس هرگونه فرار زندانیان از زندان عادل‌آباد را تکذیب کرد، موضوعی که ناآرامی در این زندان را از سایر موارد مشابه متمایز می‌کند.
رییس قوه قضائیه نهم فروردین به دادستان‌ کل کشور مأموریت داد تا ضمن پیگیری وقایع اخیر، با تشکیل کمیته های قضایی، اطلاعاتی و انتظامی موضوع را بررسی و نتیجه را گزارش کند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار