با شیوع ویروس کرونا و توصیه به ماندن در خانه، بسیاری افراد از سفر نوروزی صرف نظر کردند اما می توان با سفر مجازی از بسیاری جاذبه ها دیدن کرد و در این گزارش شما را به تخت جمشید می بریم.
کد خبر: ۸۳۳۵۸۶
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰ 24 March 2020

تابناک فارس به نقل از شبستان: گردشگری مجازی به معنای حضور مجازی و غیر فیزیکی در یک جاذبه تاریخی، مذهبی، فرهنگی و ... است اما اطلاعات کامل و جامعی در اختیار مسافر مجازی می گذارد. این نوع گردشگری که با عنوان گردشگری الکترونیک نیز شناخته می شود، عمری کمتر از 20 سال دارد اما بسیاری از کشورهای جهان برای معرفی جاذبه ها و ظرفیت های گردشگری خود برای جذب گردشگران به آن توجه ویژه دارند. گردشگری مجازی می تواند به تغییر نگرش و ایجاد رغبت در گردشگران برای سفر به یک کشور، منجر شود.

در این ایام که با شیوع ویروس کرونا مواجه هستیم، گردشگری مجازی انتخاب مطلوبی برای سرگرم شدن است و در این مطلب به صورت مجازی به مجموعه جهانی تخت جمشید سفر می کنیم.

تخت جمشید در جلگه مرودشت واقع شده است و برای بازدید از این مجوعه جهانی به 2 تا سه ساعت زمان نیاز دارید. اما به صورت مجازی با خواندن این مطلب می توانید در کمتر از 15 دقیقه بخش های مختلف آن را مسجم کنید:
پلکان ورودی
پارسه یا تخت جمشید بر روی یک سکوی مرتفع بنا شده است که برای بازدید از آن باید از پلکان 2 سویه ای که در هر طرف 111 پله دارد، بالا بروید. پله هایی کوتاه که با ارتفاعی حدود 10 سانتیمتر، بالا رفتن را برای واردشوندگان آسان می کنند.

 

 

دروازه ملل
حالا که پله های ورودی را پیموده اید به دروازه ملل می رسید، که به دروازه «خشایارشا» نیز معروف است. نمایندگان ملل مختلف به این دروازه هدایت می شدند تا به سایر نقاط تخت جمشید بروند. در اینجا شاهد تلفیق هنر آشوری و هخامنشی هستیم که موجوداتی افسانه ای با تلفیق بال عقاب، سر انسان و تنه گاو را با حکاکی بر سنگ، نقش آفرینی کرده است. در درگاه غربی، 2 گاو بسیار بزرگ و بر دروازه شرقی، 2 گاو عظیم‌الجثه بالدار با سر انسان به چشم‌ می‌خورند که به معنای نیروهای افسانه ای و تفکر انسانی است. بر بلندای این دروازه باشکوه، کتیبه‌ای به زبان پارسی باستان، عیلامی و بابلی حکاکی شده که در آن «خشایارشا» خود را معرفی می کند.

 

 

آپادانا
کاخ «آپادانا» را به جرات می توان از زیباترین بخش های تخت جمشید عنوان کرد که پلکان شرقی آن، تصویرنگاری تاریخی بی نظیری را به نمایش می گذارد. نمایشی از اقوام مختلف تحت فرمان هخامنشی که در نوروز، هدایای خود را برای شاه می آورند. درختان نخل، سرو، سربازان مادی و پارسی که در کنار یکدیگر قرار دارند، هر کدام توضیحات و توصیفات مفصلی دارند که نشان می دهد در آن روزهای باستان چه آداب و سننی، چه ادوات و لباس هایی و چه اقوامی تحت یک فرانروایی بزرگ قرار داشتند.

 

 

تچر
کاخ «تچر» که کاخ اختصاصی «داریوش» است، یک کاخ دنج و زیباست که به دلیل داشتن سنگ های بسیاری صیقلی شده با نام تالار آینه هم شناخته می شود. «تچر» به معنای منزل زمستانی است و طول این کاخ 40 و عرض آن 30 متر است و اطراف آن، نقوش برجسته زیبایی وجود دارد که هر یک حکایتی دارد. در حکاکی های سنگی اطراف کاخ، نقش برجسته معروف و مکرر پیروزی شیر بر گاو نر که نشان از پایان زمستان و فرا رسیدن بهار است نیز به چشم می خورد، همان نقشی که برپایی آئین نوروزی در تخت جمشید را حکایت می کند.

 

«هدیش»
بعد از گذر از کاخ داریوش، به کاخ «هدیش» می رسیم که در ضلع شرقی کاخ اختصاصی «اردشیر» و جنوب‌شرقی کاخ «تچر»، واقع شده است. کاخی که در ایوان شمالی، کتیبه ای دارد که در آن نقل می شود: «گوید خشایارشا، شاه بزرگ، به خواست اهورامزدا این هدیش را من ساختم…».

برخی گفته اند که «هدیش» نام همسر «خشایارشا» بوده است. اینجا بیش از هر کاخ دیگری آسیب دیده و آثار آتش اسکندر در آن ملموس تر است و گفته می شود که آتش اسکندر از این کاخ آغاز شد. درگاه ورودی و خروجی در این کاخ به چشم می خورد که خشایارشا را با تاج صاف و بی‌کنگره نشان می دهد که بر فراز این تصویر، کتیبه‌ای به زبان پارسی باستان، عیلامی و بابلی به چشم می‌خورد.

 

 

موزه
کمی جلوتر که می رویم، در سمت راست، کاخ «ملکه» را می بینیم که در حال حاضر به موزه تخت جمشید تبدیل شده و آثاری را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می دهد. این کاخ به فرمان خشایارشا ساخته شد و شامل یک تالار اصلی و تعداد زیادی اتاق و راهرو است. درگاه های این کاخ با نقوش خشایارشا و خدمه مخصوص و جنگ شاه با شیر و هیولا مزین شده است، تالار اصلی موزه را تشکیل می دهد و سقف آن بر 12 ستون چوبی استوار است.

 

 

صد ستون

کاخ «صد ستون» به دلیل برخورداری از یکصد ستون 14 متری در تالار مرکزی به این نام خوانده می شود و گفته می شود که بزرگترین تالار سرپوشیده جهان است. خشایارشا، ساخت این کاخ را آغاز می کند که تا زمان اردشیر یکم هخامنشی، ساخت آن ادامه می یابد.

 

 

آرامگاه‌هایی بر فراز کوه
بر بلندای کوه و با پیمودن یک مسیر شیب دار و مرتفع، یکی در سمت راست و دیگری چپ به آرامگاه «اردشیر دوم» و «اردشیر سوم» هخامنشی می رسیم که بر فراز کوه رحمت قرار گرفته و نقوش برجسته ای بر فراز آنها به چشم می خورد. در این نقوش، شهریار هخامنشی با کمانی در دست و در مقابل آتش مقدس دیده می شود و در زیر آن، نقوش نمایندگان ملل تابعه، به تصویر کشیده شده است.

 

 

در این توصیف ساده از مجموعه تخت جمشید، بر آن شدیم تا نقاط شاخص این بنای باستانی را برای شما به تصویر بکشیم تا یک سفر مجازی خوب را تجربه کنید. امیدواریم که پس از اتمام شیوع کرونا، سفر واقعی به این مجموعه داشته باشید و لذت بیشتری از یک جاذبه تاریخی باستان ببرید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار