برخی با در خانه ماندن و بعضی با تلاش در مراکز درمانی در حال نبرد با کرونا هستند، بازاریان بازار تاریخی وکیل شیراز دوشادوش سایر واحدهای صنفی این شهر کرکره فروشگاه خود را در آستانه نوروز پایین کشیده اند تا شاید بازار انتشار ویروس کرونا را از سکه بیندازند.
کد خبر: ۸۳۲۳۵۶
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۴ 18 March 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:بازاریان از سه الی چهار ماه گذشته برای بازار شب عید امسال برنامه ریزی و اجناس و اقلام این ایام را با امید سکه بودن کسب و کارشان در این زمان تهیه کرده اند.

همزمان با شروع اسفندماه ۹۸ سر و کله کرونا در ایران پیدا شد و یکی یکی شهرهای ایران از جمله شیراز را درنوردید.

بازار شب عید ،چشم امید بازاریان و اصناف در طول یکسال است اما کرونا این بازار را امسال از رونق انداخت و با کسادی شدیدی مواجه کرد و رفته رفته بازاریان بازار وکیل شیراز و سایر واحدهای صنفی این شهرستان با تصمیمی خودخواسته،تعطیلی فروشگاه های خود را از طریق اتاق اصناف پیگیری و محقق کردند.

بازار یک دل برای شکست کرونا

نماینده بازاریان بازار وکیل شمالی شیراز چهارشنبه گفت: بازاریان بازار وکیل و سایر بازارهای شیراز با هدف همکاری و مشارکت برای مهار ویروس کرونا تصمیم به تعطیلی واحدهای غیرضروری گرفتند و این کار سهم بازاریان برای مهار این بیماری است.

علی اکبر عبداللهی سلامت جامعه را اصلی ترین اولویت مردم و بازاریان دانست و گفت: هر قشری به نوبه خود در مهار این بیماری مسولیت دارد و این زنجیره در صورتی تشکیل خواهد شد که همه آحاد و اقشار جامعه از جمله بازاریان برای مهار آن تلاش کنند.

نماینده بازاریان بازار وکیل شمالی شیراز،افزود: بازار وکیل قلب بازار شیراز است و گردشگران داخلی و خارجی بسیاری هر ساله برای بازدید از این مجموعه به این شهر سفر می کنند اما بازاریان در این شرایط تصمیم گرفتند که این بازار را برای شکست ویروس کرونا و جلوگیری از گسترش آن تعطیل کنند.

او اظهار داشت: بازاریان در آستانه نوروز اقلام و کالاهای زیادی را به امید رونق بازار شب عید خریداری و انبار کرده بودنداما در این شرایط و شیوع بیماری کرونا بازاریان واقعا همت و به راحتی بازار را تعطیل کردند زیرا سلامت جامعه و مردم اصلی ترین اولویت آنها است.

 

عبداللهی افزود: در این شرایط و تعطیلی بازار قطعا بازاریان قادر به پرداخت بدهی های خود نخواهند بود و بزودی آمار چک های برگشتی بالا می رود و باید در این شرایط تعامل زیادی بین همه بازاریان برای افزایش فرصت پرداخت بدهی ها خصوصا برای کاسبان جزء شکل بگیرد.

او همکاری بازاریان شیراز برای مهار بحران کرونا را مثال زدنی دانست و گفت: اصناف شیراز برای سلامت و بهداشت عمومی به راحتی با تعطیلی بازار کنار آمدند.

جلو زمین خوردن کاسبان خرد گرفته شود

وی بیان کرد: بازاریان در این شرایط توقع دارند که حمایت های لازم و کافی برای جلوگیری از زمین خوردن کسبه خصوصا کاسبان خرد انجام شوند.

نماینده بازاریان بازار وکیل شمالی شیراز،افزود: سرمایه کاسب آبروی او است و در حال حاضر به دلیل تعطیلی بازار در شب عید ممکن است بسیاری از واحدهای صنفی با مشکلاتی مواجه شوند.

وی با بیان اینکه در این شرایط ارگان هایی از جمله دارایی و شهرداری باید حمایت هایی از بازاریان داشته باشند،گفت: زمانی که بازاریان در ایام شیوع کرونا درآمدی کسب نکرده اند نباید مالیات و عوارضی نیز پرداخت کنند و در این زمان این انتظار وجود دارد که همکاری لازم در این باره انجام شود.

وی ادامه داد: در سال جاری مشکلاتی از جمله آشوب بعد از تغییر نرخ و سهمیه بندی بنزین و شیوع کرونا بروز کرده که کسبه زیان های بسیاری از آن دیدند و خواهند دید.

نماینده بازاریان بازار وکیل شمالی شیراز اضافه کرد: در این شرایط بسیاری از بازاریان و خصوصا کسانی که فروشگاه های آنها اجاره ای است ورشکست خواهند شد.

وی اضافه کرد: بعضی از مالکین در شرایط گسترش بیماری کرونا در شیراز اجاره یک الی دو ماه مغازه های خود را بخشیدند که قطعا اجر این کار را خواهند دید و نیاز است سایر مالکین نیز چنین تدبیرهایی داشته باشند.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده تا عصر بیست و هفتم اسفند ۳۱ مورد جدید ابتلا به کرونا در استان فارس شناسایی شده که با احتساب آنها شمار مبتلایان به این بیماری در این استان به ۳۲۶ نفر رسیده است.

از موارد شناسایی شده ۵۸ نفر با بهبودی از بیمارستان ترخیص شده‌اند و تا کنون ۱۱ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در فارس جان خود را از دست داده‌اند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار