ویروس ناشناخته و خطرناک کرونا نشان داد که علاوه بر گرفتن جان انسان است قادر است بسیاری از فعالیت های اقتصادی را فلج کرده و تولیدکنندگان را از چرخه اقتصادی خارج کند که دولت در این باره چاره اندیشی کند.
کد خبر: ۸۳۱۹۶۹
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳ 17 March 2020

به گزارش «تابناک البرز»؛ صنعت دامداری ایران پیش از شیوع کرونا با انتشار خبری مبنی بر وجود سم آفلاتکوکسین در شیر و تاثیر این خبر بر میزان مصرف مشکلاتی را تجربه می کرد اما صنایع لبنی با تغییر میزان نوع محصولاتی که تولید می کنند همچنان خریدار شیر از دامداران بودند تا اینکه سرو کله ویروس کرونا بعد از چین در ایران پیدا شد.

شیوع ویروس کرونا در ایران به یکباره تیشه بر ریشه صنعت دامداری و دامپروری زد تا جاییکه این روزها اکثر فعالان این صنعت با مشکلات عدیده ای روبرو هستند. آنها در تماس با خبرگزاری از نخریدن به موقع شیر توسط کارخانه داران و ارزان خریدن محصول و عدم همراهی دولت در تامین نهاده های دامی با قیمت مناسب و اقساطی گلایه دارند.

فعالان صنایع لبنی و دامداران در زیان هستند

عضو اتحادیه دامداران البرز براین باور است که اگر فکری به حال فعالان صنعت دامپروری نکنیم بدون تردید آنها زیان های بزرگی را متحمل خواهند شد.

کسری لشکری می گوید: از زمان شیوع کرونا هیچ یک از تولیدکنندگان صنایع لبنی حاضر به خرید شیر حتی با نرخ مصوب از دامداران نیستند بنابراین دامداران یا باید محصول خود را به کمترین نرخ به تولیدکنندگان صنایع لبنی عرضه کنند و یا شیر را که قابلیت نگه داری طولانی مدت ندارد را به عنوان یک ماده بازیافتی به طبیعت برگردانند.

وی تصریح می کند: شرایط برای فعالان صنایع لبنی به نحوی است که حتی کارگران خارجی حاضر به جابجایی و خالی کردن شیر از تانکرها به دلیل ابتلا به کرونا نیستند و همین امر موجب شده تا تانکرهای شیر برای تخلیه به دامداری ها برگردانده شود.

عضو اتحادیه دامداران استان البرز خاطرنشان می کند: نرخ مصوب خرید شیر از دامداران کیلویی ۲۶۰۰ تومان است اما هراس از شیوع کرونا قیمت خرید این محصول را به کیلویی ۱۸۰۰ تومان رسانده است و دامداران چاره ای جز عرضه شیر با این قیمت ندارند.

لشکری ادامه می دهد:یکی دیگر از مشکلاتی که داریم این است که صنعت دامدارای همچون سایر صنایع نیست که به محض بروز مشکل در بازار میزان تولید را کاهش داده و کالا را در انبار نگه داریم تا در شرایطی که تقاضا افزایش پیدا کرد محصول خود را به بازار عرضه کنیم.

این فعال اقتصادی می گوید: یکی دیگر از مشکلات ما این است که قادر به توقف فعالیت خط تولید نیستیم زیرا گاوها به منزله ماشین آلات در صنعت دامداری هستند بنابراین برای کاهش تولید آنها نمی توانیم دکمه استاپ را بزنیم و میزان تولید را به حداقل برسانیم. دام یک موجود زنده است که برای کاهش تولید باید میزان خوراک آنها را به حداقل رساند که این اقدام نیز به سلامت دام ها به خصوص در بازه زمانی شیرآوری به شدت آسیب می زند.

عضو اتحادیه دامداران استان البرز ادامه می دهد: دام ها بعد از دوران زایمان طی بازه زمانی ۴۰ تا ۶۰ روزه بیشترین میزان شیردهی را دارند و بعد از لقاح برای زایمان بعدی تا ماه هفتم این روند همچنان دارد اما از ماه هفتم بارداری تا ماه نهم برای حفظ سلامت دام ها شیردهی آنها را خشک می کنیم. حال با توجه به شیوع کرونا و عدم انجام لقاح خشک کردن دام ها به منزله وارد کردن آسیب جدی به سلامت گاوها تلقی می شود.

لشکری درباره تاثیر شیوع کرونا بر فعالیت دامداری ها خاطرنشان می کند: ایجاد هراس در میان مردم به دلیل شیوع بیماری کرونا موجب شده تا مردم میزان خرید خود را به حداقل برسانند و بیشتر اقلامی را مصرف کنند که از نظر آنها بسیار بسیار واجب است به همین دلیل لبنیات از سبد خرید خانوار به راحتی حذف شده است و در این روند شایعه وجودسم آفلاتوکسین در شیر که چند ماه قبل بر سر زبانها افتاد نیز بی تاثیر نبوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار