شاید تا به حال از آبمیوه‌فروشی یا همان ویتامین‌سراهای سطح شهر، معجون‌هایی را که از ترکیب مغزهای آجیلی به همراه شیر و عسل و خرما و زرده تخم‌مرغ و موز تهیه شده و با افزودن برخی ادویه خوشمزه‌تر شده‌اند، خورده‌اید و مزه وسوسه‌انگیزش را چشیده‌اید.
کد خبر: ۸۳۱۶۹۸
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۱ 16 March 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: این معجون به دلیل ترکیبات تشکیل‌دهنده‌اش طبع گرمی دارد و علاوه بر مقوی و مغذی بودن انرژی بالایی دارد و مصرف آن در فصول سرد سال بخصوص برای سرد مزاجان توصیه می‌شود.

به دلیل آن که معجون غذای تقریبا کاملی به شمار می‌رود، یک لیوان آن بخصوص برای دانش‌آموزانی که تمایل به خوردن صبحانه ندارند یا افراد ضعیف و کم‌توان و کسانی که به خوردن عصرانه‌هایی همچون شیر و کیک، بیسکویت و چای یا کیک و آبمیوه‌های مصنوعی عادت دارند، بهترین جایگزین است، اما مصرف آن به افراد دیابتی، چاق و دچار اضافه ‌وزن توصیه نمی‌‌شود.

برخلاف تصور عامه با وجودی که معجون شیرینی طبیعی دارد و مقوی است، اما فوق‌العاده کالری‌زا و چاق‌کننده و بالابرنده قند خون است بخصوص آن که برخی افراد غیرمتعهد معجون را با عسل تقلبی یا شکر تهیه می‌کنند. در این صورت مصرف مداوم و مستمر معجون، قند خون را بشدت بالا می‌‌برد و خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌‌دهد.

اگر اضافه وزن دارید و نمی‌‌توانید بی‌خیال خوردن معجون شوید، توصیه می‌شود یکی از وعده‌های غذایی را کم‌کالری تهیه کنید تا در صورت مصرف معجون دچار افزایش کالری و اضافه‌وزن نشوید. اگر هم لاغرید یا در دوران نقاهت بیماری هستید یا برای تقویت و بهبود رشد کودکانتان از کنجد و خامه هم در معجون استفاده کنید.

آیا معجون کلسیم دارد

معجون به واسطه داشتن شیر و مغزهای آجیلی کلسیم مناسبی دارد و برای آن که بتوانید با مصرف آن میزان کلسیم دریافتی بدن را بالا ببرید آن را به صورت خانگی و با شیر کم‌چرب تهیه کنید. هر چه درصد چربی شیر کمتر باشد، میزان کلسیم و جذب آن بیشتر می‌‌شود ضمن این که مبتلایان پرفشاری خون باید از مغزهای آجیلی بی‌نمک استفاده کنند. اما آیا ترکیبات معجون می‌تواند در خواص شیر آن اختلالی ایجاد کند؟

بدن ما برای تامین پروتئین مورد نیاز خود باید از دو منبع حیوانی و گیاهی بهره ببرد که اگر بخواهیم ارزش بیولوژیک پروتئین دریافتی بالاتر رود، بهتر است پروتئین نوع حیوانی با گیاهی تلفیق و همزمان مصرف شود. در نتیجه مصرف معجون در قالب شیر با انواع مغزهای آجیلی مثل پسته، بادام، فندق، گردو و حتی دانه‌های کنجد باعث افزایش ارزش بیولوژیک پروتئین دریافتی می‌شود، ضمن این که موز و عسل و خرمای موجود در معجون تأثیری بر کاهش جذب کلسیم شیر ندارد و حتی باعث افزایش مواد مغذی می‌شود.

لازم است بدانید، ارزش تغذیه‌ای شیر با افزودن عسل طبیعی و نه تقلبی افزایش می‌یابد و برای کسانی که سوءتغذیه دارند بسیار موثر خواهد بود.

اما نکته مهم این که بهتر است قبل از یک سالگی به کودکان معجون حاوی عسل ندهید زیرا احتمال بروز حساسیت را از طریق عسل در کودکان افزایش می‌دهد.

معجون به واسطه داشتن شیر و خطرات ناشی از مصرف شیرهای غیرپاستوریزه باید از مراکز معتبر و مجوزدار تهیه شود.

برچسب ها: چاقی ، معجون ، کلسیم ، ویتامین ، شیر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار