تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.
کد خبر: ۸۳۰۹۵۶
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰ 14 March 2020
تابناک گیلان/ تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.


رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
سردار ناصر شعبانی بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت

سردار ناصر شعبانی از فرماندهان باسابقه سپاه پاسداران امروز بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. سرتیپ پاسدار ناصر شعبانی یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران با سابقه‌ای بیش از ۳۷ سال در سپاه پاسداران بود. او رده‌های مختلفی از فرماندهی در سپاه از سطح فرمانده سپاه شهری تا فرماندهی لشکر و سپاه استانی و منطقه‌ای را طی کرده و در قرارگاه ثارالله تهران نیز مسئولیت داشت.

راهداری: تهران قرنطینه نیست

معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان تهران اعلام کرد تمامی مبادی ورودی و خروجی پایتخت در حال حاضر باز است و رفت و آمد در آن‌ها به راحتی جریان دارد. «عادل مصدقی» امروز جمعه افزود: تردد خودرو‌ها در تمامی مسیر‌های استان تهران بدون محدودیت ترافیکی و به صورت عادی در جریان است. وی تصریح کرد: در حال حاضر همچون روز‌های گذشته، شاهد تردد روان و عادی در همه جاده‌های استان تهران هستیم. معاون راهداری استان تهران در عین حال از کاهش بیش از ۵۰ درصدی تردد به پایتخت در روز‌های اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا خبر داد. مصدقی گفت: بر اساس دوربین‌های تردد شمار اداره کل راهداری استان، حجم مسافران ورودی و خروجی به تهران نسبت به اسفندماه سال گذشته ۴۰ تا ۶۰ کاهش داشته است. وی افزود: در مسیر‌های خروجی تهران از جمله مسیر‌های هراز و فیروزکوه با کاهش ۷۰ درصدی مسافران مواجه هستیم. این مقام مسئول تصریح کرد: این وضعیت نشان می‌دهد شهروندان تهرانی برای شکست ویروس کرونا ترجیح می‌دهند، امسال به مسافرت نروند.

نقل قول منتسب به دادستان شهر ری کذب است

دادستان عمومی و انقلاب شهر ری، ضمن تکذیب تعقیب قضایی عامل انتشار فیلم یاد شده در فضای مجازی عنوان کرد: در مصاحبه‌ای که با یکی از خبرگزاری‌های داخلی درباره این موضوع انجام دادم، به هیچ عنوان نگفته ام که انتشار دهنده فیلم ضرب و شتم یک خانم در فضای مجازی تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرد. به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه به دنبال انتشار خبری تحت عنوان " انتشار دهنده فیلم ضرب و شتم یک خانم در فضای مجازی تحت تعقیب است" به نقل از دادستان عمومی و انقلاب شهر ری در برخی از رسانه ها، ضمن تکذیب تعقیب قضایی عامل انتشار فیلم یاد شده در فضای مجازی عنوان کرد: در مصاحبه‌ای که با یکی از خبرگزاری‌های داخلی درباره این موضوع انجام دادم، به هیچ عنوان نگفته ام که انتشار دهنده فیلم ضرب و شتم یک خانم در فضای مجازی تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرد. وی تاکید کرد: این خبرگزاری علی رغم اینکه چنین جمله‌ای در مصاحبه بنده با خبرنگار آن نبوده، اقدام به انتشار چنین موضوعی کرده است. وی با بیان اینکه گزارش تخلف و یا جرم بر اساس قانون جرم محسوب نمی‌شود، گفت: در موضوع مورد نظر، شخصی که انگیزه وی هنوز مشخص نیست، بعد از گذشت چندین ماه از موضوع و بازداشت فرد خاطی، اقدام به انتشار آن کرده است. با این حال اقدامی جهت تعقیب قضایی منتشر کننده فیلم در فضای مجازی از سوی دادستانی انجام نشده است.

ناصر ایمانی: حسن روحانی فقط رئیس‌جمهور برجام بود

ناصر ایمانی در پاسخ به این پرسش که آیا انفعال دولت به عدم احساس نیاز رئیس‌جمهور به آرای عمومی در دوره دولت مربوط می‌شود یا خیر، گفت: «من تصور می‌کنم اصلا از سال ۹۲ که آقای روحانی بر کرسی ریاست‌جمهوری تکیه زد، برای خود صرفا یک وظیفه متصور بود و آن برجام بود. او در دوران ریاست‌جمهوری‌اش هیچ هدف دیگری به جز به سرانجام رساندن برجام برای خود تعریف نکرده بود. وقتی برجام متولد شد و سر زا از دنیا رفت، آقای روحانی آنقدر ناامید شد که خود را از انجام عموم کار‌ها کنار کشید. حسن روحانی فقط رئیس‌جمهور برجام بود و به جز آن رئیس‌جمهور هیچ امر دیگری نبود. آقای روحانی بعد از مرگ برجام آنقدر عزادار شد که در عموم مسائل منفعل عمل کرد و این شرایط تا کنون هم ادامه دارد».
 
مبلغ یارانه کرونا چقدر است؟

اعضای مجمع نمایندگان گیلان در مجلس در نامه‌ای خطاب به رییس مجلس و وزیر بهداشت و درمان پیرو وضعیت اضطراری در گیلان، خواستار تشدید کمک‌های ستاد ملی مقابله با کرونا به استان شدند. در این نامه تاکید شده است که تصمیم‌گیری جدی در خصوص چگونگی ساعات کار اصناف، فروشگاه‌ها و...، پاداش به مستمری‌بگیران برای افراد بی بضاعت استان گیلان (یارانه کرونا) و نیز توجه ویژه و تدابیر لازم برای ذخیره آذوقه مردم در ماه‌های آینده صورت گیرد. ️شریعتمداری اعلام کرد: با دستور مهم رییس‌جمهور و همراهی سازمان برنامه، به تمامی افرادی که شغل خاص با درآمد ثابت ندارند، در اسفندماه یک بسته حمایتی پرداخت می‌شود. این افراد با کمک بانک اطلاعات ایرانیان شناسایی یا ثبت‌نام می‌شوند. ️نوبخت تاکید کرد: موضوع بسته‌های حمایتی کرونایی از حمایت معیشتی انتهای سال جداست و اجرای هر یک از این طرح‌ها مستقل در دستور کار قرار دارد.

افشاگری‌های مهم از نقش یک ایرانی در به قدرت رسیدن اردوغان

اخیرا نامه‌ای از مرحوم اصغر فردی خطاب به رجب طیب اردوغان منتشر شده که نشان می‌دهد این ادیب و شاعر ایرانی، نقشی بزرگ در به قدرت رسیدن رییس جمهور فعلی ترکیه ایفا کرده است. رسانه محلی آناج در تبریز به تازگی نامه‌ای از اصغر فردی، شاعر و ادیب ایرانی و همنشین مرحوم شهریار خطاب به اردوغان منتشر کرده که حاوی نکات مهمی در خصوص به قدرت رسیدن اردوغان و اتفاقات بعدی آن است. مرحوم اصغر فردی علاوه بر اینکه در دوره‌ای مشاور وزیر امورخارجه بوده، ارتباطات گسترده‌ای با رهبران سیاسی ترکیه، آذریایجان و قفقاز داشته است. به همین دلیل، این نامه مرحوم فردی که سال ۹۴ نوشته شده نکات بسیار مهمی در خصوص اردوغان، نحوه به قدرت رسیدن او، خیانت به مرحوم نجم الدین اربکان و ... دارد. /برنا

فوتبال جهان در آستانه تعطیلی

با مثبت شدن تست کرونای چند بازیکن و مربی سرشناس در بوندسلیگا، سری آ. و لیگ جزیره، لغو مسابقات فوتبال در نقاط مختلف جهان و اروپا با شدت بیشتری ادامه پیدا می‌کند. امروز (جمعه) مسئولان برگزاری لیگ برتر انگلستان درباره لغو بازی‌ها تصمیم‌گیری خواهند کرد. رقابت‌های بوندسلیگای آلمان ممکن است در هفته بیست و ششم به پایان برسد و در آخر هیچ تیمی قهرمان نشود و سقوط هم نکند. رقابت‌های لوشامپیونای فرانسه نیز با تعطیلی روبرو شد. دو بازی دور رفت لیگ اروپا در مرحله یک هشتم نهایی بین نمایندگان ایتالیا و اسپانیا برگزار نشد. هر دو مسابقه لیگ قهرمانان اروپا در تاریخ ۲۷ اسفند لغو شد. به زودی سران یوفا بیانیه‌ای را صادر خواهند کرد مبنی بر اینکه مسابقات یورو ۲۰۲۰ یک سال به تعویق خواهد افتاد. از طرفی رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ در آمریکای جنوبی نیز به زمان دیگری موکول شد. کرونا با سرعت فراوان یک به یک مسابقات ورزشی و فوتبالی را لغو می‌کند. / ایرنا

آخرین جزییات از میزان افزایش حقوق کارگران در سال ۹۹
 
علی خدایی نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: طبق ماده ۴۱ قانون کار تعیین دستمزد کارگران باید با توجه به دو مولفه توجه به نرخ تورم و هزینه‌های یک خانوار تعیین شود. مبلغ تعیین شده سبد معیشت کارگران ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان برآورد شده است. با توافقات گروه کارگری، کارفرمایی و دولت این مبلغ را به عنوان هزینه‌های یک خانواده ۳.۳ نفری تعیین کرده و به عنوان یک سند به امضا رسانده‌ایم. با توجه به شرایط پیش آمده امیدواریم بتوانیم تا قبل از سال نو تعیین دستمزد کارگران را به نتیجه برسانیم. /باشگاه خبرنگاران

ائمه طبی به نام طب اسلامی در مقابل طب رایج زمان خود معرفی نکرده‌اند

حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی، در پاسخ به یک استفتا تصریح کردند: نمی‌توان مدعی شد که پیامبر (ع) و ائمه (ع) مردم را از رجوع به طبیب منع کرده و یا طبی به نام طب اسلامی در مقابل طب رایج زمان خود معرفی کرده‌اند. در شرایط کنونی، عدم رعایت موازین توصیه شده از سوی پزشکان و سیاستگذاران سلامت مانند پرهیز از اماکن و تجمعات دینی، عرفی، خانوادگی و پرهیز از سفر‌های درون و برون شهری و امثالهم از جهات مختلف موجب تضییع حقوق و ضمان افراد است و به همین دلیل جایز نیست. وقتی که موضوع‌شناسان و مسئولان امر سلامت هشدار‌های لازم را می‌دهند، همین برای قطعیت حکم شرعی کفایت می‌کند. اگر موضوع چیزی است که علوم دیگر و دانشمندان آن بهتر می‌توانند آن را شناسایی کنند، فقیه موظف است در این قبیل موارد به آن‌ها رجوع کرده و در حقیقت از آن‌ها تقلید کند.
 
کنایه توئیتری یک مقام دولتی به مجری صداوسیما

معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور به اظهارات یکی از مجریان تلویزیون واکنش نشان داد. علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور در توییتی به اظهارات محمد دلاوری مجری تلویزیون واکنش نشان داد و نوشت: «۱. متاسفم که آقای دکتر عسگری و مدیران صداوسیما هنوز نتوانسته‌اند به برنامه‌سازان و مجریان خود بقبولانند که بحران کرونا با دیگر بحران‌های شش سال گذشته متفاوت است.۲. در این هجوم شوم کرونا به ایرانِ در تحریم، ایرانی که پیش از این هم به دشواری اداره می‌شد، منصفانه یا حتی انسانی نیست که به عادت گذشته با نادیده گرفتن عمدی اطلاعات و تمسخر دولت و رییس‌جمهور، فرصتی برای وایرال شدن ویدئو‌های خود بسازند.»
 
نیازی به پزشک آمریکایی نداریم، مردمتان را دریابید!

سخنگوی وزارت خارجه ایران خطاب به ترامپ گفت: بهترین، کارآمدترین و شجاع‌ترین ⁧‫کادر درمانی‬⁩ جهان را داریم و نیازی به پزشک آمریکایی نداریم. ضمنا مردم آمریکا را دریابید. سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر آمادگی کمک به ایران به منظور مقابله با ویروس کرونا در صفحه توئیترش نوشت: «بهترین، کارآمدترین و شجاع‌ترین ⁧‫کادر درمانی‬⁩ جهان را داریم و نیازی به پزشک آمریکایی نداریم. به جای دلسوزی ریاکارانه و فخرفروشی مشمئز کننده ⁧‫تروریسم اقتصادی‬⁩ و ⁧‫تروریسم درمانی را متوقف کنید تا دارو و تجهیزات پزشکی به کادر درمانی و مردم ⁧‫ایران‬⁩ برسد. ضمنا، مردم آمریکا را هم دریابید!» دونالد ترامپ پنجشنبه ۲۲ اسفند در حاشیه دیدار با نخست وزیر ایرلند در کاخ سفید با بیان اینکه ایران در شرایط بحرانی قرار دارد، گفت: ما بهترین پزشکان جهان را داریم و به ایران پیشنهاد کمک داده ایم.
 
رئیس دولت اصلاحات کرونا گرفته است؟

برخی حساب‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی خبر مجعولی را به نقل از رسانه‌ها مبنی بر فوت آقای خاتمی بر اثر کرونا منتشر می‌کنند، در حالی که هیچ خبری با این محتوا در خبرگزاری‌ها منتشر نشده است. از عصر دیروز برخی صفحات بی‌هویت در شبکه‌های اجتماعی اینگونه منتشر کردند که رسانه‌ها خبر فوت آقای محمد خاتمی رئیس جمهور اسبق کشورمان را بر اثر کرونا منتشر کرده‌اند! این در حالی است که اساساً هیچ خبری با این محتوا در خبرگزاری تسنیم منتشر نشده و بررسی‌ها نشان داد که فارس و اعتماد نیز این خبر را نشر نداده‌اند. محمدعلی ابطحی نیز در قسمتی از توئیترش نوشته بود که "زنگ زدم منزل آقای خاتمی. خانمش گوشی را برداشت. می‌خندید. گفتم چرا می‌خندید؟ گفت: شما چرا تلفن زدید؟ دوتایی می‌خندیدیم. آقای خاتمی در این وسط گفت: با صدای بلند گفت: من زنده ام. توی این روز‌ها یک سرفه هم نکردم.
 
ادعای نماینده مجلس درباره یک کُرکُری خطرناک

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که آمریکا ویروس کرونا را وارد چین کرد، گفت: این ویروس به خاطر رعایت نکردن مسائل مربوطه، به ایران و سایر کشور‌ها سرایت کرد، ولی در نهایت یک حمله بیوتروریستی توسط آمریکا به چین است. ابوالفضل حسن‌بیگی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بیش از دو دهه است که قدرت‌های دارای حق وتو برای یکدیگر کُرکُری می‌خوانند و تلاش می‌کنند تا قدرت خود را به رخ یکدیگر بکشانند. آمریکا تمامی تلاشش را کرد تا خود را قدرت برتر به دنیا معرفی کند. چین هم تمامی اقداماتش را برای مقابله با آمریکا انجام داد تا جایگاه خود را حفظ کند.

صد نماینده برای کرونا به روحانی نامه نوشتند

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با فارس، از نامه خود و ۱۰۰ نفر دیگر از نمایندگان به رئیس‌جمهور برای برگزاری جلسات روزانه ستاد مبارزه با بیماری ناشی از شیوع ویروس کرونا به ریاست دکتر حسن روحانی خبر داد. با توجه به عدم تشکیل جلسات مجلس شورای اسلامی، متن نامه حاجی‌دلیگانی از سوی روابط عمومی مجلس شورای اسلامی برای نمایندگان ارسال و تا ساعت ۱۴ امروز جمعه ۲۳ اسفند سال ۹۸، بیش از یکصد نفر از نمایندگان مجلس با ارسال پیامک، موافقت خود را با ارسال این نامه به رئیس جمهور اعلام کرده‌اند.

متن نامه نمایندگان به شرح زیر است؛

بسمه تعالی

حجت الاسلام و المسمین آقای حسن روحانی

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم

نظر به شیوع بیماری کرونا و لزوم هماهنگی سریع همه دستگاه‌ها در کشور برای مدیریت پیشگیری و درمان آن، تشکیل روزانه ستادی به ریاست شما ضروری است. این ضرورت نه تنها یک تشخیص کارشناسی بلکه خواسته و انتظار مردمی است که این روز‌ها با نمایندگان خود ارتباط برقرار می‌کنند.

سلامتی مردم شریف ایران و توفیق جناب عالی را از خداوند خواستاریم.
 
تکلیف مجلس فردا روشن می‌شود

سخنگوی هیات رئیسه مجلس گفت: فردا درباره نحوه برگزاری جلسات مجلس به صورت مجازی بحث و تبادل نظر صورت می‌گیرد. اسدالله عباسی در گفتگو با مهر اظهار داشت: قرار است فردا جلسه هیات رئیسه مجلس درباره تشکیل جلسات علنی به صورت مجازی مورد بحث و بررسی قرار گیرد. وی ادامه داد: در این جلسه درباره نحوه برگزاری جلسات مجلس به صورت مجازی بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت و بررسی می‌کنیم که آیا می‌توان شرایط را به گونه‌ای فراهم کرد که جلسات علنی مجلس از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شود یا خیر. سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در صورتی که شیوع ویروس کرونا در کشور ادامه یابد، تلاش ما این است که از طریق فضای مجازی جلسات علنی مجلس را برگزار کنیم که البته این مساله منوط به تصمیم‌گیری در هیات رئیسه مجلس است.
 
کرونا جان پزشک دکتر مصدق را هم گرفت

دکتر اسماعیل یزدی، برادر بزرگتر دکتر ابراهیم یزدی (دبیرکل سابق نهضت آزادی ایران) پس از ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. او پزشک معالج محمد مصدق، صاحب امتیاز روزنامه میزان، از بنیانگذاران بیمارستان پارس، عضو فرهنگستان علوم پزشکی، عضو شورای واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی و کمیسیون پزشکی شورای پژوهش‌های کشور و پزشک حاذقی در جراحی فک و سرطان بود. او دوران تخصصی خود را در دانشگاه تافت آمریکا گذارنده بود. یزدی کتابی در مورد تاریخ دندانپزشکی ایران نوشته است. مهدی نوربخش، داماد ابراهیم یزدی در کانال تلگرامی خود نوشته: در طول ۸ سال جنگ، صد‌ها مجروح جنگ که از ناحیه فک ترکش خورده بودند، توسط او مجانی جراحی شدند. اگرچه سیاسی و مصدقی بود، عمر خود را بیشتر به کار‌های علمی گذارند.
 
ادعای واشنگتن‌پست درباره قم تکذیب شد

ادعای واشنگتن‌پست با واکنش مسئولان آرامستان حضرت معصومه قم روبه رو شد. واشنگتن‌پست به تازگی تصاویری ماهواره‌ای منتشر کرده و مدعی شده بود این تصاویر دو روز قبل از اعلام وجود رسمی کرونا از آرامستان شهر قم در ایران است و مقامات از مرگ و میر گسترده در قم خبر داشته‌اند. این ادعا با واکنش گسترده رسانه‌های ضدانقلاب روبه رو شد. این موضوع با واکنش رئیس پذیرش آرامستان حضرت معصومه قم روبه رو شد. وی در این باره گفت: ما طبق روال گذشته برای خدمات دهی مطلوب به مراجعه کنندگان قبر‌هایی از پیش ساخته شده را فراهم می کنیم تا بتوانیم در مقابله با هر گونه مراجعه‌ای بهترین عملکرد را ارائه دهیم. وی افزود: قطعه ۴۱ و به ویژه ۴۲ که از جمله قطعات بحران این آرامستان به شمار می‌روند از این قاعده مستثنی نبوده و در شرایط کنونی کشور که تعدادی از هموطنان جان خود را بر اثر بیماری کووید ۱۹ یا ویروس کرونا از دست می‌دهند طبق دستورات کشوری و مدیریت آرامستان بهشت معصومه قم در این قطعه و در قبر‌های از پیش ساخته شده مراحل کفن و دفن متوفیان این بیماری صورت می‌گیرد. رمضانی در پایان حفر خندق در این آرامستان را تنها یک شایعه دانست و تصریح کرد: متاسفانه کسانی که با اصول و مقررات حفر قبر در آرامستان‌ها آشنایی لازم و اطلاعات کافی را در این زمینه ندارند در این خصوص اطلاعات نادرستی را انتشار می‌دهند که این خود می‌تواند آسیبی جدی بر قوانین آرامستان‌های کشور وارد سازد و منجر به تشویش در اذهان عمومی شود لذا از مردم تقاضا می‌شود نسبت به این شایعات بی اعتنایی کرده و انتشار بیشتر این اخبار کذب دامن نزنند.
 
روایت یک نماینده از متهم ورود کرونا به ایران

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت که موضوع تداوم پرواز برخی ایرلاین‌ها به چین را در قالب تحقیق و تفحص از سازمان هواپیمایی دنبال خواهد کرد. بهرام پارسایی اظهار کرد: ما پیش از این تحقیق و تفحص از سازمان هواپیمایی و سقوط هواپیما‌ها در ایران را به هیات رییسه مجلس ارائه کرده بودیم که این تحقیق و تفحص به کمیسیون مربوطه ارجاع شده است، هر زمان این موضوع در کمیسیون مطرح شود یک بند دیگر به آن اضافه خواهیم کرد که مربوط به پرواز ایرلاین‌ها به چین بعد از شیوع کروناست. وی افزود: البته اگر احیانا جلسات مجلس تشکیل نشود، انتظار داریم قوه قضاییه راسا به این موضوع ورود کند، زیرا ما معتقدیم اتهام این افراد سنگین‌تر از کسانی است که ماسک احتکار می‌کنند. در واقع متهم ردیف اول کسانی هستند که با وارد کردن ویروس کرونا با جان و سلامتی مردم بازی کردند. نماینده مردم شیراز در مجلس ابراز عقیده کرد: کشور ما مثل خیلی از کشور‌های دیگر از این آلودگی عاری بود و اگر ما بخواهیم متهمان شیوع کرونا در کشور را رده بندی کنیم، متهمین ردیف اول کسانی هستند که عامل ورود این ویروس به کشور بودند و باعث شدند هزینه جانی، مالی و معنوی سنگینی به کشور وارد شود که به راحتی قابل جبران نیست. قطعا سازمان هواپیمایی که مانع انجام پرواز به چین نشد در کنار ایرلاین ماهان از متهمان ردیف اول است.
 
واکنش عضو هیات رییسه مجلس به فرمان رهبری

یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی فرمان رهبری را موجب ایجاد تمرکز در میدان‌داری ⁧نیرو‌های مسلح⁩ برای مهار فاجعه ملی (کرونا) دانست. علیرضا رحیمی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «فرمان ⁧رهبری⁩ چیزی از مسئولیت دولت و شخص ⁧رئیس‌جمهور⁩ در مدیریت روزانه فاجعه ⁧کرونا⁩ کم نمی‌کند. واحد‌های مختلف نظامی در دو بخش لجستیک و بهداری در میدان، کمک کار ⁧دولت⁩ در شرایط بحرانی بوده‌اند، اما متفرق. فرمان رهبری تمرکزی در میدان‌داری ⁧نیرو‌های مسلح⁩ برای مهار فاجعه ملی ایجاد خواهد کرد.»
 
تازه‌ترین توئیت آشنا در مواجهه با کرونا

مشاور رییس‌جمهور تاکید کرد: همراهی مؤثر ملت و حاکمیت در چند روز آینده در روند مواجهه با کرونا بسیار کلیدی است. «حسام‌الدین آشنا» در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «رییس جمهور ایران، دولت و قوای محترم قضاییه و مقننه و اینک تمامی نیرو‌های مسلح پای‌کار ایستاده‌اند و مردم هم به مسئولان بهداشتی خود اعتماد کامل دارند.» وی ادامه داد: «همراهی مؤثر ملت و حاکمیت در چند روز آینده در روند مواجهه با کرونا بسیار کلیدی است. خود را از وسوسه‌های خناسان مراقبت کنیم.» کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز (جمعه بیست و سوم اسفندماه) اعلام کرد: تاکنون ۱۱ هزار و ۳۶۴ نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده و ۵۱۴ تن به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده و سه هزار و ۵۲۹ تن نیز بهبود یافته‌اند.
 
نظر مصباح یزدی درباره بیماری کرونا

آیت الله مصباح با اشاره به موضوع بیماری کرونا می‌گوید: برخی شُرور جنبه ثانوی یا عکس العملی دارد؛ یعنی موجودی کاری انجام می‌دهد و به دنبال آن شری تحقق پیدا می‌کند. مثال روشنش این است که انسانی گناه می‌کند و به آثار گناه مبتلا می‌شود. آیت الله مصباح یزدی: می‌پرسند خداوند چرا شُروری مانند بیماری کرونا را خلق کرده؟ / برخی شُرور جنبه عکس العملی دارد؛ مثلا انسانی گناه می‌کند و به آثار گناه مبتلا می‌شودآیت الله محمدتقی مصباح یزدی با اشاره به تلاش‌های فلاسفه موحد برای اثبات اینکه «شُرور مخلوق خدا نیستند و امور عدمی هستند»، گفت: با این حال اگر ما شُرور را به امور وجودی هم نسبت بدهیم، مثلا آتشی که می‌سوزاند، بیماری‌ که آدم را از پای درمی آورد؛ مانند بیماری سرطان یا بیماری کرونا، سوال این است که چرا خدا این‌ها را خلق کرده؟
 
واکنشی به شایعه دخالت لاریجانی در ستاد کرونا

جعفرزاده‌ایمن آبادی نماینده رشت در توئیترش با انتقاد از برخی منتخبین مجلس دهم و یازدهم از درخواست شورای عالی امنیت ملی برای تغییر رئیس ستاد مقابله با کرونا نوشت. غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده مردم رشت در توئیتی نوشت: «‏بعضی از منتخبین ‎مجلس یازدهم ‎و مجلس دهم، آقای ‎لاریجانی را به روش رضاخانی به توپ بسته اند، آقایان ‎موسوی و ‎خضریان بدانند شورای عالی امنیت ملی از ‎رهبری درخواست ابلاغ ریاست ‎ستاد کرونا به ‎رییس جمهور را داشتند و آقای لاریحانی دخالتی نداشته! درانتظار تحقق شعار‌ها و وعده هایتان هستیم!»
 
بودجه اختصاص داده شده دولت برای مقابله با کرونا

نوبخت گفت: تاکنون ۱۶۰۰ میلیارد تومان به ستاد ملی مقابله با کرونا و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور پرداخت شده است. محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در صفحه شخصی خود در فضای مجازی با اشاره به دو اقدام اصلی دولت در مقابله با کرونا تصریح کرد: تاکنون ۱۶۰۰ میلیارد تومان به ستاد ملی مقابله با کرونا و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور پرداخت شده است. رییس سازمان برنامه و بودجه نوشته است: ‏افزون بر کمک به معیشت گروه‌های آسیب‌پذیر، اقدام دیگر دولت برای مقابله با ‎کرونا تقویت نظام بهداشت و درمان برای خدمت به مردم بوده است که تاکنون ۱۶۰۰ میلیاردتومان به ستاد ملی مقابله با کرونا و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور پرداخت شده است.
 
تکذیب حضور رئیس جمهور در جزیره کیش
 
غلامحسین مظفری مدیرعامل منطقه آزاد کیش در صفحه شخصی خود، شایعه حضور رئیس جمهور را در روز‌های اخیر در جزیره کیش تکذیب کرد. وی در پاسخ به این مطلب نوشته است: همه ارکان نظام برای امید و آگاهی جامعه و تقویت روح مردم صبور درمقابله با بحران کرونا متحد و بسیج هستند. درشرایط فعلی، تولید و پخش شایعات نهتن‌ها کمکی به رفع مشکل نمی کند بلکه خسارت زیانباری به همراه خواهد داشت. یکی از فعالان سیاسی، در صفحه شخصی اش خبر از حضور رئیس جمهور در جزیره کیش داده بود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار