وقتی به بازار وکیل، سرای مشیر و بازار مسگرها پا می گذارید حس و حال عجیبی به شما دست می دهد.این جاذبه های گردشگری از جمله مکان های تماشایی در شیراز بوده که اصالت و پیشینه پارسیان را یادآور می شود اما این آثار تاریخی ارزشمند که از دوران زندیه همچنان پابرجابوده ،از سال ها پیش از برخی بی توجهی ها رنج می برد.
کد خبر: ۸۳۰۰۹۵
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۲ 10 March 2020

تابناک فارس به نقل از شیرازه: از ورودی تنگ و باریک این بازارها گرفته تا مغازه های قدیمی و فرسوده در این بازارها ،نه تنها چهره نازیبایی به آن داده بلکه مسائل ایمنی زیادی نیز به بار آورده است.یکی از مهم ترین نا امنی ها به ورودی های تنگ و باریک آن بازمی گردد چرا که در زمان حادثه ای ناگوار ورود ماشین های آتش نشانی سخت و غیرممکن شده و احتمال این که واقعه دلخراش پلاسکو را رقم بزند،بعید به نظر نمی رسد چرا که این ساختمان که مانند یك بمب ساعتی در مركز تهران بود، بالاخره منفجر شدو شاید این حادثه شوم گریبان گیر هر کلانشهری شود.باید پذیرفت که در بسیاری از كلانشهرها، خصوصاً شیراز چنین مکان هایی وجود دارد که در وضعیت قرمز بوده و شاید هر لحظه فاجعه‌ ناگواری را به بار آورد.
این بازارهای شیراز اگرچه به لحاظ ظاهری شبیه به پلاسکو نیست اما از نظر فراوانی مواد قابل اشتعال و فرسودگی، آتشی پنهان را در پشت پرده دارد.
برکسی پوشیده نیست که بازار وکیل شهرت جهانی داشته و یکی از بزرگترین بازارهای تاریخی کشور به شمار می رود.با این وجود، مشکلات و موانع در حالی پابرجا بوده که علاوه بر دیدنی های جذابش، محل کسب و کار عده زیادی شده و برای اقتصاد کشور ارز آوری هم دارد.


بافت فرسوده و ترسناک بیخ گوش سرای مُشیر

یکی از بازاریانی که در«تیمچه آقاجانی» در چندقدمی سرای مشیر مشغول کسب و کار است، در این خصوص گفت:متاسفانه چندین سالی می شود که برای ترمیم و نوسازی این محوطه کاری انجام نشده و با این که عده ای از ما بازاریان، خودمان دست به کار شدیم و با جمع آوری مقداری پول برای ترمیم این محوطه اقدام کردیم اما برخی مسئولین با ما برخورد کردند.
وی افزود: برخی از گردشگران یا مشتری ها حتی از مراجعه به این مکان وحشت دارند زیرا بعضی از مغازه های اینجا بسیار فرسوده بوده و رفت و آمد در آن به راحتی ممکن نیست.


ورودی های تنگ و باریک بازارهای تاریخی را نمی توان تغییر داد

عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شیراز و عضو کمیسیون سلامت ،محیط زیست و خدمات شهری  در خصوص ورودی تنگ و باریک این بازارهای تاریخی گفت:بازارهای تاریخی شیراز از گذشته های دور برپا شده و طبیعت آن از ابتدا به همین شکل بوده، لذا نمی توان به ورودی یا عرض آن دست زند چرا که اصالت خود را از دست می دهد.
سعید نظری با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی شهرداری بیان کرد:هر چند در سال 97 مبلغ 5 میلیارد تومان برای بازسازی این بازارها در نظر گرفته شده اما شورای پنجم برای ترمیم و ساماندهی دوباره این بازارها اعتبار مالی به مبلغ 5 میلیارد تومان اختصاص داد ولی باز هم کافی نبوده و به هزینه بیشتری نیاز است.
وی با ابراز نگرانی از وضعیت ایمنی نامناسب در قسمت شمالی بازار وکیل افزود: هر چند که در قسمت جنوبی نیز این مسائل وجود دارد اما نگرانی بیشتر در خصوص مشکلات ایمنی در قسمت شمالی بازار وکیل بوده و با این که مدیریت بازار وکیل به عهده شهرداری نیست هیئت امنا، خود دست به کار شد سقف آن را ایزوگام کرد و در حال حاضر کف سازی در سرای مشیر هم در حال انجام است.
نظری به اجرای نامناسب زیرگذری که در نزدیکی بازار قرار گرفته اشاره کرد و گفت: بکارگیری ایستگاه مترو در چند قدیمی بازار وکیل الرعایا با هدف سهولت دسترسی مردم به آنجا در نظر گرفته شد اما متاسفانه به دلیل شیوع بیماری کرونا افتتاح آن به تعویق افتاد، وگرنه هفته قبل از بهره برداری می شد.
وی افزود: طرح دیگری نیز برای توسعه محور زندیه از خیابان طالقانی در حاشیه بازار وکیل تا کوچه چاپارخونه ،درنزدیکی خیابان 22 بهمن در دست اجرا بوده اما به دلیل یک سری تملک ها معطل مانده،البته طرح های دیگری هم به بهره برداری خواهد رسید که بخش جنوبی بازار را به حمام وکیل، مسجد وکیل و ایوان خانه متصل می کند،به جز این ها جداره غربی بازار هم روبروی خیابان طالقانی مرمت می شود.


عدم اعتبار مالی از سوی میراث فرهنگی

سعید نظری با تاکید بر همکاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرد:برطرف شدن بخشی از این مسائل بر عهده میراث فرهنگی بوده اما با توجه به شواهد، تاکنون اعتبار مالی از سوی میراث فرهنگی برای این امر اختصاص نداده اند.
عضو کمیسیون سلامت ، محیط زیست و خدمات شهری گفت :برای مرمت و نوسازی این بازارها به استاد کار و مرمت کار نیاز بوده،با این حال ما چندین بار از این مکان ها بازدید کرده ایم و اقدامات خوبی انجام شده است.به فرض مثال آب انباری که در سرای مشیر وجود داشت و محل دفع نخاله های بازاریان شده بود را جمع آوری و آنجا را مرمت نمودیم.
مهندس قانع،رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شیراز نیز با بیان این که اقدامات خوبی از سوی شهرداری صورت گرفته است،گفت: خدمات این سازمان در یک سال اخیر در امر آموزش کسبه بازار در پیشگیری از آتشسوزی، فراهم نمودن زیرساخت ها در نقاط پرخطر به خصوص در بافت های قدیمی و تاریخی شهر صورت گرفته است.

 


میزان آب کافی نبوده اما چاره دیگری نیست

وی با اشاره به این که شیراز بعد از تهران از شیر هیدرانت زیادی برخوردار است، افزود:یکی از اقدامات مهم تامین آب پایدار در این مکان ها بوده و بر همین اساس، هم اکنون نصب بیش از دو هزار و200 شیر هیدرانت در شیراز در حال انجام است.
مهندس قانع گفت: در همین سال جاری 250 شیر هیدرانت که جزو منابع آب آتش نشانی بوده به بازار وکیل، بازار روح الله و بازار اردو اختصاص یافته تا کسبه و بازاریان در مواقع ضروری و در کوتاهترین زمان ممکن از آن استفاده کنند.هر چند این میزان آب کافی نبوده اما چاره دیگری نیست.
وی با اشاره به تاسیس کانال مشترک ایمنی در این مکان ها افزود: در کف بازار های قدیمی شیراز مثل بازار وکیل، بازار اردو و باز روح الله بواسطه کانال های مشترک سیستم های ایمنی تاسیسات آتش نشانی، اداره آب و برق نصب می شود.
مهندس قانع با تاکید بر مشارکت کسبه بازار در تامین ایمنی آن افزود: از آنجایی که بیشتر اجناس در این بازارها از مواد الیاف و پلاستیک تشکیل شده ،همکاری کسبه در حفظ ایمنی بازار و سلامت شهروندان بسیار ضروری است. اگر این افراد نکات ایمنی را به خوبی رعایت کنند ،مشکل خاصی پدید نمی آید. لذا از آن ها خواهشمندیم که موارد ایمنی آموزش داده شده را با دقت رعایت نمایند.
وی با بیان این که ایمنی و امداد و نجات در مهد کودک ها و دانشگاه ها نیز انجام می شود، بیان کرد:علاوه بر آموزش رایگان به شهروندان، جذب نیروها به واسطه سازمان آتش نشانی نیز صورت می پذیرید.
رییس سازمان آتش نشانی شیراز با بیان این که برنامه 5 ساله ای را در چشم انداز این سازمان در نظر داریم، گفت: برنامه های پیش رو برای سال جدید اجرای طرح های عملیاتی در ایستگاه های قدیمی می باشد و در صدد هستیم تا تعداد ایستگاه های آتش نشانی را در سطح شهر افزایش دهیم.
وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به عملکرد این سازمان در جلوگیری از انتشار کرونا ویروس ادامه داد: برای مقابله با این ویروس ماشین های آتش نشانی بسیاری را برای ضدعفونی و گندزدایی این بناهای تاریخی ،معابراصلی وخیابان های پرتردد فعال نموده ایم.
خبرنگار شیرازه برای پیگیری این مسئله با تعدادی از مسئولین میراث فرهنگی تماس گرفت اما یا جوابی دریافت نشد یا این که مصاحبه در این خصوص را وظیفه دیگر مسئولان عنوان کردند.
گفتنی است، معاون خدمات شهری شهرداری شیراز هم پیش از این ها اعلام کرده بود که بازارهای تاریخی شیراز غیرایمن بوده و در صورت بروز حادثه، امکان امدادرسانی مناسب در آن وجود ندارد.با همه این ها این بازار همچنان دارای رونق بوده و نه تنها در حوزه کسب و کار بلکه در بخش گردشگری نیز برای مسافران دور و نزدیک جذابیت بالایی دارد.بنابراین در این روزها که این بازار ها به خاطر ویروس کرونا حسابی خلوت شده، فرصت مناسبی بوده تا عیب و نقص های به جا مانده آن برطرف شود.از این رو لازم بوده که مجموعه‌های شهرداری، شورا، آتش‌نشانی، میراث فرهنگی و تمام نهادها و سازمان‌های مرتبط این مسئله را جدی بگیرند و قبل از وقوع حادثه تمهیداتی مناسبی را به اجرا برسانند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار