در حالی ممنوعیت سفر به شیراز در ایام نوروز از سوی شهرداری شیراز مطرح شده که از هفته‌های قبل روند ورود گردشگر و بازدید از اماکن تاریخی استان فارس کاهش داشته است.
کد خبر: ۸۲۸۷۱۴
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵ 05 March 2020

تابناک فارس به نقل از تسنیم: شیوع بیماری کرونا این روزها ابعاد مختلف زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده، به گونه‌ای که به جرات می‌توان گفت زندگی از روال طبیعی خود خارج شده است. تاثیر بیماری کرونا بر زندگی یک مسئله تک بعدی نیست بلکه ابعاد مختلفی دارد که یکی از آنها موضوع کسب و کارها و از رونق افتادن بازار است.

نخستین صنعتی که این روزها به شدت تحت تاثیر قرار گرفته، صنعت گردشگری است. بسیاری از کشورها مرزهای خود را بسته‌اند و مسافری پذیرش نمی‌کنند در ایران نیز شیوع این بیماری در آستانه عید نوروز گردشگری را متاثر کرده به ویژه در استان‌های گردشگرپذیری چون استان فارس این مسئله محسوس‌تر است.

کاهش محسوس بازدید از اماکن تاریخی

مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس هفته گذشته در کارگروه سلامت استان فارس از کاهش بازدید از اماکن تاریخی خبر داد. به گفته وی تا 2 هفته گذشته بازدیدها از اماکن تاریخی حدود 27 هزار نفر بوده که اکنون به 13 هزار نفر رسیده است.

این موضوع در حالی است که مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس بر ضدعفونی کردن و گندزدایی مراکز گردشگری، مجموعه سعدی و حافظ و دیگر مراکز تحت نظارت این اداره کل تاکید دارد.

در کنار این موضوع شهردار شیراز نیز اعلام کرده که با توجه به شیوع ویروس کرونا در نوروز 99 پذیرش و اسکان مسافران در قالب کمپ‌های اسکان، برپایی چادر در پارک‌ها، سالن‌های ورزشی، فرهنگسراها و مهمانسراهای شیراز ممنوع است.

ممنوعیت سفر به شیراز در ایام نوروز

حیدر اسکندرپور در خبری از هموطنان درخواست کرده که از سفر به شیراز در عید نوروز خودداری کنند و علاقه‌مندان به سفر به شیراز می‌توانند در ماه‌های آینده و پس از عبور از بیماری کرونا به این شهر سفر کنند.

 

کارشناسان صنعت گردشگری معتقدند که ادامه این روند سبب ورشکستگی فعالان این عرصه می‌شود بنابراین دولت باید تدابیری اتخاذ کند تا جلوی افزایش زیان را بگیرد یا اینکه بخشی از این خسارت‌ها را جبران کند.

سید حسن سیادتان، رئیس جامعه هتلداران استان فارس نیز از کنسلی 80 درصدی رزرو هتل‌های استان خبر داده است. به گفته وی در حال حاضر ضریب اشغال هتل‌های استان فارس زیر 5 درصد است.

رئیس جامعه هتلداران استان فارس معتقد است که با شرایط پیش آمده هتل‌های استان متضرر می‌شوند و علاوه بر آن دفاتر خدمات مسافرتی نیز در آستانه ورشکستگی قرار دارند.

ضرورت حمایت از بخش گردشگری

سیادتان تاکید می‌کند: آیا تنها بخش خصوصی باید شرایط اضطراری را درک کند؟ درصورتی که هتل‌ها و هتلداران از ابتدای سال با مشکلات گوناگون روبه‌رو بوده‌اند.

به گفته رئیس جامعه هتلداران استان فارس دولت می‌تواند با ارائه بسته‌های حمایتی یا برخی از معافیت‌ها از فعالان و بخش خصوصی صنعت گردشگری حمایت کند تا از این شرایط عبور کنیم.

با وجود اینکه سلامت مردم در اولویت است اما باید به تدریج با کنترل بیماری شرایطی فراهم کرد تا ضرر و زیان فعالان بخش گردشگری جبران شود که این امر می‌تواند در قالب بسته‌های حمایت، معافیت یا دادن فرصت از سوی نهادهای مالیاتی و تامین اجتماعی باشد.

همچنین با توجه به اینکه بهار استان فارس همواره گردشگران را به خود جلب می‌کرده می‌توان با کنترل بیماری شرایطی را فراهم کرد که مسافران بتوانند در ایام اردیبهشت و خرداد 99 به استان سفر کنند البته این موضوع منوط به کنترل بیماری است.

براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت کل موارد ابتلای قطعی کروناویروس جدید در کشور 2922 و مجموع موارد فوتی آن 92 تن گزارش شده که از این تعداد 552 نفر از بیماران بهبود یافته‌ است.

دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز آمار مبتلایان به کرونا در استان فارس را 49 نفر اعلام کرد که از این تعداد 14 نفر مورد جدید بیماری بوده است. شمار فوت‌شدگان در استان فارس از سوی عبدالرسول همتی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز 2 نفر اعلام شده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار