رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس گفت:فارس از نظر تعداد معادن رتبه ۴ از نظر میزان استخراج رتبه ۴ و از نظر ذخایر معدنی جایگاه ۷ کشور را در اختیار دارد و از جمله استان‌هایی است که بالاترین میزان کشف‌های معدنی کشور را به خود اختصاص داده است و در حوزه اشتغال معدنی هم جزو استان‌های برتر کشور محسوب می‌شود که برای تکمیل زنجیره تولید و ایجاد ارزش افزوده در معادن استان، احداث واحد‌های صنایع معدنی مرتبط با مواد معدنی موجود در استان رونق بیشتری خواهد گرفت.
کد خبر: ۸۲۷۱۰۷
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷ 29 February 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: حمیدرضا ایزدی گفت: بر اساس ویژگی‌های زمین شناسی معدنی هم اینک از ۳۷ نوع ماده معدنی شناسایی شده در استان ۲۳ نوع از جمله سنگ آهک، مارن، سنگ گچ، مرمریت، سنگ چینی، خاک نسوز، خاک صنعتی، نمک آبی و سنگی، سیلیس، کوارتزیت، منگنز، سرب، روی، کرومیت، باریت، سنگ آهن، مس، گرانیت در حال بهره برداری است.

او، در خصوص قابلیت‌ها و توانمندی‌های معدنی استان افزود: تنوع مواد معدنی قابل برداشت، انواع سنگ‌های تزئینی و نما با مزیت صادراتی و تولید در حدود ۱۸ درصد از کل تولید کشور، وجود انواع خاک‌های نسوز و صنعتی، منابع عظیم انواع مصالح ساختمانی، کشف ذخایر دولومیت در جنوب استان فارس، وجود پتانسیل‌های سنگ آهن در شرق فارس، معادن فلزی استان از جمله این قابلیت‌ها است.

ایزدی اضافه کرد: ۶۴۳ معدن فعال با سرمایه گذاری ۷ هزار و ۲۷۵ میلیارد ریال و اشتغال ۸ هزار و ۳۳۵ نفر در حال بهره برداری در استان فارس فعالیت می‌کنند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس گفت: این معادن ذخیره‌ای معادل ۳ هزار و ۲۶۵ میلیون تن است و سالانه بیش از ۵۰ میلیون تن مواد معدنی از آن استخراج می‌شود.

ایزدی ادامه داد: امسال در بخش معدن ۳۴ پروانه بهره برداری اکتشاف و ۱۵ فقره گواهی کشف و ۴۲ پروانه بهره برداری صادر شده است.

او اضافه کرد: فارس از نظر تعداد معادن رتبه ۴ از نظر میزان استخراج رتبه ۴ و از نظر ذخایر معدنی جایگاه ۷ کشور را در اختیار دارد و از جمله استان‌هایی است که بالاترین میزان کشف‌های معدنی کشور را به خود اختصاص داده است و در حوزه اشتغال معدنی هم جزو استان‌های برتر کشور محسوب می‌شود که برای تکمیل زنجیره تولید و ایجاد ارزش افزوده در معادن استان، احداث واحد‌های صنایع معدنی مرتبط با مواد معدنی موجود در استان رونق بیشتری خواهد گرفت.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس تصریح کرد: ایجاد واحد‌های صنایع معدنی که مواد معدنی مورد نیاز آن‌ها از معادن استان قابل تامین است، علاوه بر جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی و تکمیل زنجیره تولید ارزش افزوده، اشتغال پایداری را ایجاد خواهد کرد.

ایزدی افزود: در سال گذشته میزان حقوق دولتی وصولی از معادن استان ۳۵۱ میلیارد ریال بوده و در ۱۰ ماهه سال جاری ۳۰۷ میلیارد ریال وصول شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۳۰ درصد رشد داشته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار