با پذیرش این نکته مهم که نقدهای جدی به عملکرد مسئولین کشور وارد بوده  وتجدید نظر در کارکردها وشیوه های مدیریتی در ابعاد مختلف ضرورتی اجتناب ناپذیر است ،باید با جدا نمودن روند نقادی به عملکرد ها از شرایط جاری ،به گونه ای رفتار کرد تا با همدلی ،وحدت و برخورد مسئولانه بتوانیم شرایط جاری را پشت سر بگذاریم ،از اینرو توجه به نکات ذیل باید مورد توجه همگان قرار گیرد ؛
کد خبر: ۸۲۶۷۷۷
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۹ 27 February 2020

تابناک ایلام ::تقریبا یکهفته  از اعلام شیوع کرونا ویروس در شهر قم و مرگ چند نفر از مبتلایان می گذرد ،در این مدت حجم زیادی از اخبار و مطالب رسانه های مجازی،صدا وسیما و همچنین مباحث روزمره مردم به این بیماری اختصاص یافته است ،موضوعی که نگرانی بخش اعظمی از جامعه ایران را بر انگیخته است .

در حالیکه بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی پزشکان وصاحبنظران این حوزه ،ویروس کرونا چیزی شبیه آنفلوآنزا با شدت مرگ آفرینی کمتری بوده ،اما جدید بودن ،ناشناخته بودن ومهمتر از همه شایعات شکل گرفته پیرامون آن باعث شده تا موجی از اضطراب،تشویش ودلهره سراسر کشور را فراگیرد.

صرفنظر از زیانهای بسیار سهمگین اقتصادی که این ویروس بر کشور تحمیل کرده است ،به واقع باید اذعان کرد ،آثار نامطلوب ومخربی که این روزها کرونا ویروس بر فرهنگ ،دین باوری و امورات فرهنگی وعقیدتی این کشور وارد نمود ،هیچگاه قابل قیاس با برنامه ها وتوطئه های ضد فرهنگی دشمنان نظام در چهل سال اخیر نخواهد بود.

از اینرو با قبول کردن این نکته که این ویروس صرفا یک پروسه طبیعی همچون سایر بیماری همه گیر نظیر سارس ،ابولا ویا آنفلوانزا بوده ،اما نظر به ابعاد مخرب آن بر کشور از حیث روانی ،اقتصادی وسیاسی رفته رفته می رود تا به یک پروژه برای تعقیب نمودن اهداف امنیتی وسیاسی در کشور تبدیل شود .

با پذیرش این نکته مهم که نقدهای جدی به عملکرد مسئولین کشور وارد بوده  وتجدید نظر در کارکردها وشیوه های مدیریتی در ابعاد مختلف ضرورتی اجتناب ناپذیر است ،باید با جدا نمودن روند نقادی به عملکرد ها از شرایط جاری ،به گونه ای رفتار کرد تا با همدلی ،وحدت و برخورد مسئولانه بتوانیم شرایط جاری را پشت سر بگذاریم ،از اینرو توجه به نکات ذیل باید مورد توجه همگان قرار گیرد ؛

1-همه باید باور داشته باشیم که کرونا غول شاخداری نیست و همانند سایر بیماری های مسری می توان با رعایت نکات بهداشتی وتوجه نمودن به توصیه های بهداشتی کارشناسان بهداشتی بر این ویروس غلبه کرد ،لذا نباید این نکته را فراموش کرد که آسیبها وخطرات روانی واسترس ناشی از این ویروس به مرابت مخرب تر از خود ویروس است 

2-فعالین مجازی باید مراقب باشند که از طریق کپی پیست های نسنحیده  بار منفی به جامعه تزریق نکنند ،نباید هر پستی را در فضای مجازی منتشر کنیم ،چرا که بسیاری از پست ها ومطالب انتشار یافته در فضای مجازی حاصل اتاق فکرهایی است که بصورت هدفمند ،نگران سازی وتشوبش روانی جامعه را دنبال می کنند .

3-کرونا یک بیماری با منشاء پیدایش مشخص است ،بزرگنمایی این ویروس و ایجاد رعب وترس در جامعه ایرانی ،به بهانه ای برای سوء استفاده دشمنان برای دامن زدن بر ابعاد مخرب غیر واقعی این ویروس تبدیل شده است ،حجم مطالب و محتوای فیک تولید شده در رسانه های برون مرزی وتمرکز بر این ویروس در ایران ،زوایای این برنامه ریزی هدفمند را روشن تر می کند ،مراقب باشیم با بزرگنمایی آن ،به پیاده نظام رسانه های دشمن تبدیل نشویم 

4-به اطرافیانتان تاکید کنید که ویروس کرونا هرگز خطرتاک تر از آنفولوانزا نیست ،درصد فوت مبتلایان به کرونا به مراتب کمتر از آنفلوانزا می باشد ،با مطالعه آمارهای مربوط به این بیماری فضایی آرامتر را برای اطرافیان واعضای خانواده خود رقم بزنید ،به آنان اطمینان دهید که ابتلای احتمالی به این ویروس به معنای پایان زندگی نیست ،چرا که هستند مبتلایان زیادی که پس از گذراندن دوره بمیاری همکنون به زندگی خود ادامه می دهند.

5-این نکته را فراموش نکنید که در میان خبرهای منفی ونگران کننده ،خبرها ومطالب امیدوارکننده زیادی همچون افراد درمان شده و مبتلایان ترخیص شده از بیمارستان  هم در فضای رسانه ومجازی وجود دارد ،با انتشار این خبرهای امیدوارکننده ،حامل انرژی مثبت برای اطرافیان وهمشهریانتان باشید .

6-خواهش می کنیم کسانیکه در حوزه بیماری ها ومسایل نظیر آن آگاهی وتخصص ندارند ،به این موضوع ورود نکنند وبا ارایه اطلاعات ناقص و غیر واقعی برای مردم مشکل آفرینی نکنند . بهترین مرجع برای مقابله و یا پیشگیری از ابتلا ویا شناخت این ویروس ،دانشگاه علوم پزشکی ووزارت بهداست است . هرگز به مراجع غیر وموثق و اطلاعات ناقص و فاقد منبع بها ندهید .

7- سیاسیون کشور به این نکته توجه داشته باشند ،امروز زمان مناسبی برای تسویه حساب سیاسی نیست ،مردم حوصله خودشان را ندارند چه رسد به سیاسیون وسیاسی بازی !لذا ذقت کنید که دنبال ماهی گیریاز آب گل آلود نباشید ،مبارزه با کرونا یک عزم ملی می طلبد وچپ وراست نمی شناسد . ارایه اطلاعات غیر مستند وتشویش کننده با هدف تضعیف کارکرد رقیب سیاسی بازی در زمین دشمن وچیزی کمتر از یاری رساندن به دشمن در زمان جنگ نیست .

8- سیاسیون ،تریبون داران و کسانیکه از هر شرایطی برای نابودی رقیب بهره می گیرند ،توجه داشته باشند که منفع ملی کشور نقطه مشترک همگان است ،با ارایه آمارهای غیر واقعی ،دشمن را برای رسیدن به اهدافش جری نکنند ،امروز بسته شدن هر مرز به بهانه شیوع کرونا در کشور ،یعنی مسدود شدن منفذهای تنفس کشور در شرایط تحریم ،ببا این رفتار ها کشور را خفه نکنید 

9- باز هم می گوییم ،کرونا خیلی کوچکتر از نامی است که این روزها دست وپا کرده است ،اما نظر به سرعت شیوع وهمه گیری آن ،همه باید کمک کنند که از این وضعیت عبور کنیم ،می توانیم با رعایت بهداشت فردی ،حرف روبوسی و دست دادن های مکرر ،ضدعفونی ابزار ،استفاده از دست کش وماسک و شتسشوی مکرر دستها  راه شیوع این ویروس را بست .

10- نکته آخر اینکه ،این روزها پزشکان ،پرستاران وکادر پزشکی مراکز بهداشتی ودرمانی کشور بعنوان خط مقدم مبارزه با کرونا شب وروز در جهادند ،با یک خدا قوت وانتشار مطالب امید آفرین وقدر دانی از این عزیزان ،خستگی را از تن آنان بزداییم

همه با هم می توانیم کرونا را شکست بدهیم .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار