به دنبال شیوع ویروس کرونا در برخی استان های کشور و نیاز مردم به برخی اقلام بهداشتی، ماسک و محلول ضدعفونی کننده دست در داروخانه‌های یزد نایاب و کمیاب شد.
کد خبر: ۸۲۶۲۷۵
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲ 26 February 2020

کرونا نوعی ویروس است که موجب ایجاد عفونت در بینی، سینوس‌ها یا گلو فوقانی می‌شود، نام ویروس کرونا از شکل آن گرفته شده که هنگام تصویربرداری با استفاده از میکروسکوپ الکترونی شبیه به یک تاج خورشیدی است.

با اعلام خبر ابتلای تعداد معدودی از هموطنان به "کرونا"، با وجود اینکه موردی از ابتلا به این بیماری در یزد دیده نشده اما متأسفانه موجی در بین مردم ایجاد شده که بر بازار اقلام بهداشتی از جمله ماسک و محلول ضدعفونی کننده تاثیر منفی داشته است.

به‌رغم اینکه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از توزیع روزانه ماسک خبر داده، اما مراجعات شهروندی به برخی داروخانه‌های سطح شهر حکایت از کمبود و نبود ماسک و محلول ضدعفونی کننده دست دارد.

مراجعات مکرر و درخواست برای ماسک و محلول ضدعفونی کننده به حدی است که داروخانه ها اعلامیه "ماسک نداریم" را نصب کرده اند.

این در حالی است که مسئولان از توزیع و کافی بودن آن خبر داده و رئیس کمیسیون بازرسی اتحادیه صنف تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی یزد هم گفته ماسک و مواد ضد عفونی با قیمت مصوب در یزد توزیع می‌شود.

سیدمحمدرضا آقایی میبدی در این باره اظهار داشت: به اندازه کافی ماسک و مواد ضد عفونی کننده با قیمت مصوب در مراکز فروش کالای پزشکی و داروخانه‌های استان توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه در استان تیم‌های بازرسی تشکیل شده است که هرگونه تخلف و گران فروشی را رصد می‌کنند و در صورت مشاهده با متخلفان برخورد قانونی می‌شود افزود: مردم با رعایت بهداشت فردی و توجه به نکات آموزشی که پزشکان توصیه می‌کنند، از گسترش  ویروس کرونا جلوگیری کنند.

آقایی میبدی با تاکید بر اینکه پیشگیری و رعایت بهداشت فردی مهم‌ترین راه جلوگیری از انتشار ویروس کرونا است، خاطرنشان کرد: هیچ مورد از این ویروس تاکنون در استان شناسایی نشده و مردم به شایعات انتشار آن در فضای مجازی توجه نکنند.

مردم تقاضای خرید ماسک به صورت بسته ای دارند

مسئول یکی از داروخانه های یزد با بیان اینکه دلیل خرید مردم ویروس کروناست گفت: به جز ماسک‌ های معمولی ماسک‌ های زغالی و فیلتر دار به شدت کمیاب شده‌اند.

وی با بیان اینکه طی چند روز اخیر و به دنبال اوج گرفتن شیوع کرونا کمبود این کالاها احساس می‌شود ادامه داد: صحبت از توزیع ماسک و بسته های بهداشتی شده اما هنوز چیزی در اختیار ما قرار نگرفته که بتوانیم توزیع کنیم.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد، ماسک برای همه اقشار جامعه را ضروری نمی داند.

به گفته محمدرضا دهقانی طبق تمهیدات بهداشتی در استان یزد، ماسک برای افرادی که استفاده از آن برایشان الزامی است، فراهم خواهد شد و پرسنل بیمارستان‌ها و بیماران جزء مواردی هستند که استفاده از ماسک برای آن‌ها ضرورت دارد اما تهیه آن برای سایر افراد نیز منعی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه لازمه مقابله با بیماری کرونا مراعات و خود ایمنی است افزود: ماسک نمی‌تواند تاثیری جدی در مقابله با انتقال و سرایت آن به افراد داشته باشد.

مردم  هشدارها را جدی بگیرند

استاندار یزد هم در خصوص ابتلا به کرونا و نگرانی مردم گفت: مردم نگران کرونا نباشند اما هشدارهای بهداشتی را جدی بگیرند؛ نمی‌توان صد در صد گفت که اتفاقی نمی‌افتد ولی قرار هم نیست مردم را نگران کنیم.

محمدعلی طالبی از تشکیل جلسه کمیته پدافند زیستی استان خبر داد و قرار شد فعالیت هر دستگاهی بر اساس وظایف خودش انجام شود و دانشگاه علوم پزشکی را همراهی کنند.

وی بیان داشت: خوشبختانه بیماری که در استان آزمایش  مثبت باشد نداشتیم ولی آمادگی لازم را در مراکز درمانی و بهداشتی ایجاد کردیم و همه این مراکز در آمادگی هستند.

سخنگوی کمیته کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در یزد از توزیع بسته بهداشتی رایگان برای شهروندان خبر داد.

محمدرضا دهقان در این رابطه اظهار داشت: در پی تایید ورود بیماری کرونا به کشور تدابیر بهداشتی از سوی وزارت بهداشت اعمال شده است که متعاقب آن در یزد نیز تمهیداتی اندیشیده شد.

وی با بیان اینکه مصرف برخی اقلام بهداشتی افزایش خواهد یافت ادامه داد: ماسک و محلول ضد عفونی کننده به صورت رایگان در اختیار خانواده ها قرار خواهد گرفت.

منبع: ایلنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار