تا چه اندازه با اقوام مختلف ایران آشنا هستید؟ ایران دارای تنوع قومی بالایی است که هرکدام به یک گویش، آداب‌ورسوم، فرهنگ و باور در کشورمان سکونت می‌کنند. در این مطلب با اهالی شیراز آشنا می‌شویم.
کد خبر: ۸۲۳۶۸۶
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰ 17 February 2020

 تا چه اندازه با اقوام مختلف ایران آشنا هستید؟ ایران دارای تنوع قومی بالایی است که هرکدام به یک گویش، آداب‌ورسوم، فرهنگ و باور در کشورمان سکونت می‌کنند. در این مطلب با اهالی شیراز آشنا می‌شویم.

هنگام سفر به هر گوشه‌ای از دنیا ممکن است با مجموعه از آدم‌های گوناگون روبه‌رو شوید که اگر کمی از آن‌ها بدانید در برخورد راحت‌تر هستید. با خرید بلیط شیراز شما به تاریخ جاودان ایران سفر می‌کنید که مملو از دانستنی‌ها و عبرت‌هاست.

حقیقت اول: اینجا شهر بزم و شادی است

 

مردم شیراز آن‌قدر خوش‌بین و خوش‌دل هستند که فرصت‌های زندگی را غنیمت می‌شمارند و از هرلحظه برای شادی کردن خود استفاده می‌کنند. البته وجود آن‌همه باغ و بوستان در ترغیب خانواده‌های شیرازی برای راه انداختن سوروسات بی‌دلیل نیست.

با در کردن انرژی‌های منفی، لبخند زیبا به صورت آن‌ها نقش می‌بندد و به شاد زیستن آن‌ها کمک بسیار می‌کند.

حقیقت دوم: خونگرمی مردم شیراز زبانزد تمام ایران است

شیرازی‌ها به‌شدت مهربان، خونگرم و دوست‌داشتنی هستند. آن‌قدر بامحبت هستند که شاید در وهله اول فکر کنید که ظاهرسازی ست و تعارفشان دروغ است. مثلاً اگر شما را به خانه خود دعوت کردند بدانید یک تعارف الکی نیست و این دعوت از دل‌وجان آن‌ها برخاسته است.

اگر از آن‌ها آدرسی بپرسید با طمأنینه جواب خواهند داد و شما را با یک لبخند دوستانه بدرقه می‌کنند.

حقیقت سوم: شیراز پایتخت فرهنگی ایران

به حوزه‌های مهم فرهنگی هر کشور پایتخت فرهنگی گفته می‌شود که شهر شیراز یکی از این موارد است. با توجه به نقش این شهر در تاریخ و فرهنگ ایران‌زمین، در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی این شهر به‌عنوان یکی از پایتخت‌های فرهنگی ایران معرفی شد.

حقیقت چهارم: شیراز شهر شعر، باغ، گل ‌و بلبل

در اینجا بیشتر از هر چیز باغ و بوستان دارد و بیشتر از هر فرد نامی دیگر؛ شاعر. همین امر باعث شده که جز سخن نغز حرف دیگری شنیده نشود.

تقریباً وارد هر محله در شیراز که بشویم، یکی از زیباترین باغ‌های شیراز در آن دیده می‌شود. این باغ‌ها به‌قدری باصفا است که باید برای آن حدود دو تا سه‌ساعتی وقت صرف کرد تا لذت واقعی آن را درک کنیم. بعضی از این باغ‌ها در خانه‌های قدیمی شیراز سبز شده که با این کار یک تیر و دو نشان زده‌اید. هم در یک باغ زیبا قدم زدید و هم اینکه با معماری و عمارت‌های کهن این شهر آشنا شده‌اید.

در تور شیراز یک برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهید تا بتوانید از تمام آن‌ها بازدید کنید.

41

حقیقت پنجم: غذاهای اینجا به شیرینی می‌زند

اهالی اینجا همانند مناطق دیگر ذائقه غذایی منحصربه‌فرد خود را با توجه به اقلیم جغرافیایی و آب و هوایی خود دارند. البته آن ‌همه سلیقه و ذوق به‌عنوان چاشنی در سفره غذایی آن‌ها اضافه شده تا عطروطعم آن‌ها حیرت‌انگیز باشد.

نکته جالب آن است که طعم این غذاها به شیرینی می‌زند اما آن‌قدری نیست که دل شما را بزند.

برای پی بردن به هنر مردم اینجا با چند غذایی خوشمزه آن‌ها آشنا شوید:

کلم‌پلو

کلم‌پلو ازجمله غذاهای محلی این خطه است که برای کسانی که آن را نخورده باشند ممکن است کمی عجیب به نظر برسد. اما زمانی که یک قاشق از آن بخورید، خواهید دید که نه‌تنها عجیب نیست بلکه چقدر هم خوشمزه است.

برای پختن این غذا به برنج، کلم، کوفته‌ریزه، سبزی مخصوص، ادویه و زردچوبه نیاز است. استفاده از سبزهای معطر هم در خوشبو کردنش، بسیار مفید است.

رنگینک

یک دسر خوش عطر و بو که به گرمی می‌زند و پای ثابت سفره‌های مردم جنوب ایران است. این خوراکی با خرما، آرد، دارچین و گلاب پخته می‌شود که بیشترین کاربرد آن در زمان ماه رمضان است.

شکر پلو

مزه این غذا حسابی برای ایرانی‌ها دل‌نشین است و جز غذاهای سنتی ایران محسوب می‌شود.

مهم‌ترین اصلی که شکر پلو را خاص می‌کند تزئین رنگی بشقاب غذا است که شبیه یک فستیوال رنگ‌ است. مواد لازم برای این پلو شامل برنج، شکر، زعفران، خلال مغز پسته، بادام و نارنگی است.

حقیقت ششم: نقش مهم استان فارس در تاریخ ایران باستان

یکی دیگری از مؤلفه‌های اصلی این شهر وجود آثار باستانی غنی تاریخی است که گردشگران بسیاری را برای شناخت سرگذشت ایران دعوت می‌کند.

در هر گوشه‌ای از خاک این خطه آثار باستانی متعددی وجود دارد که سندی بر تمدن ایران‌زمین است. هنوز هم آثار باستانی از سلسله‌های هخامنشیان، ساسانیان و زندیه وجود دارد که افراد زیادی از دور و نزدیک برای تماشای آن‌ها وارد این شهر می‌شوند. متأسفانه بعضی از این آثار از بین رفته‌اند یا در معرض نابودی قرارگرفته‌اند.

پس تا فرصت باقی ست به شیراز بروید و تاریخ‌گویای سرزمین خود را نظاره کنید.

42

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار