استاندار فارس،گفت: خُرد و قطعه قطعه شدن اراضی کشاورزی در اثر اجرای قانون وراثت، یکی از مهمترین آفت‌های این بخش تولیدی در استان است.
کد خبر: ۸۲۳۴۸۳
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰ 16 February 2020

عنایت‌الله رحیمی، یکشنبه درآیین سی و چهارمین دوره انتخاب و معرفی نمونه‌های بخش کشاورزی استان فارس در شیراز بیان داشت: با وجود اینکه کشاورزی این استان در دهه‌های اخیر، طلایه‌دار امنیت غذایی کشور بوده است اما روز به روز مالکیت اراضی کشاورزی خُردتر شده بگونه‌ای که ممکن است روزی برسد که کشت در اراضی تحت اختیار یک کشاورز، مقرون به صرفه نباشد.

وی افزود: با توجه به اینکه هر کشاورزی که فوت می‌کند، اراضی تحت تملکش بین وراث تقسیم می‌شود، خُرد شدن اراضی به این صورت بر فعالیت کشاورزی تاثیر منفی دارد و این امر یکی از تهدیدهای این بخش به شمار می‌آید.

رحیمی ادامه داد: فرسایش خاک، سنتی عمل کردن و عدم حرکت به سوی علوم نوین ،استفاده بیش از حد از سموم، تغییر کاربری‌های بی مورد و بی جا اراضی کشاورزی نیز از دیگر تهدیدهای بخش کشاورزی محسوب می‌شوند.

وی همچنین از کمبود منابع آبی به عنوان یکی دیگر از تهدیدهای بخش کشاورزی این استان نام برد و گفت: لازم است با اقدامات علمی و عملی، بهره‌وری در حوزه کشاورزی افزایش و مصرف آب کاهش یابد.

استاندار فارس با بیان اینکه برای غلبه بر محدودیت‌ها و تهدیدهای حوزه کشاورزی باید راهکارهایی از جمله استفاده از کشاورزی دانش بنیان در دستور کار قرار داده شود، اظهار داشت: استفاده از دانش متخصصان و کارشناسان حوزه کشاورزی و بهره‌گرفتن از استادان دانشگاه شیراز می‌تواند از مشکلات کنونی کشاورزی فارس بکاهد.

رحیمی، همچنین شناخت نیاز بازار و بازاریابی محصولات کشاورزی را موضوعی بسیار مهم دانست و بیان کرد: تولیدات کشاورزی فارس باید راهی بازارهای بین‌المللی و داخلی شود و در این مسیر ایجاد زنجیره تولید می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

وی افزود: کشاورزی استان فارس یکی از بخش‌های دیرپایی است که مردمان این استان تجارب خوبی در این حوزه دارند و تولید مواد غذایی و ایجاد ارزش افزوده اقتصادی در این بخش و همچنین اشتغالزایی در این حوزه برای فارس بسیار حائز اهمیت است.

استاندار فارس، اراضی حاصلخیز، اقلیم مناسب و تجارب غنی کشاورزان این استان را از جمله ویژگی‌ها و ظرفیت‌های فارس در حوزه کشاورزی برشمرد و گفت: همچنین نیروی انسانی کارآمد، وجود قطب‌های علمی در حوزه کشاورزی در دانشگاه شیراز، وجود شرکت‌های دانش بنیان که در دولت تدبیر و امید، شمار آنها افزایش چشمگیری داشته و ناوگان مکانیزه غنی در حوزه کشاورزی از دیگر قابلیت‌های این استان در بخش کشاورزی است.

افزایش ۳۰ درصدی پرداخت تسهیلات در بخش کشاورزی فارس

رحیمی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: در سال جاری، ۲۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات از سوی بانک کشاورزی به بهره‌برداران و تولیدکنندگان این بخش پرداخت شده که این رقم در مقایسه با سال ۹۷ بیانگر ۳۰ درصدافزایش است.

وی با بیان اینکه در سال جاری، ۳۶ هزار و ۹۳۷ نفر از کشاورزان فارس از سه هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال یارانه بخش کشاورزی برخوردار شدند، گفت: مقرر شد که در سال ۹۸ نیز ۱۱۰ طرح ایجاد گلخانه در این استان در مجموع با مساحت ۹۰ هکتار از ۲ هزار و ۲۰۸ میلیارد ریال تسهیلات مصوب بهره‌مند شوند که تا کنون بخشی از آن پرداخت شده و مابقی نیز در حال پرداخت شدن است.

استاندار فارس اضافه کرد: همچنین در سال ۹۸، یک هزار و ۶۳۳ فقره تسهیلات کشاورزی با اعتبار ۲ هزار و ۷۳۹ میلیارد ریال در فارس پرداخت شده که این طرح ها زمینه اشتغالزایی برای ۲ هزار و ۴۶۵ نفر را به دنبال داشته است.

به گفته رحیمی، در یک سال گذشته نیز پنج هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال غرامت از سوی دولت به کشاورزان این استان پرداخت شده است.

کاندیداهای موجود، پاسخگوی نیازطیف‌های مختلف سیاسی است

استاندار فارس در قسمت دیگری از مطالب خود به انتخابات پیش رو (دوم اسفند ۹۸) اشاره و بیان کرد: گلایه‌ها همیشه در جامعه وجود دارد اما مردم و اهالی این استان، همواره منافع ملی را بر مشکلات موجود ترجیح داده و در انتخابات حضور پُر رنگی داشته‌اند.

رحیمی اظهار داشت: در بین کاندیداهای احراز صلاحیت شده برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، افرادی هستند که می‌توانند پاسخگوی نیازهای طیف‌های مختلف سیاسی باشند.

وی گفت: بدون تردید مردم استان فارس و شیراز دوم اسفند ۹۸ به ندای رهبر معظم انقلاب لبیک گفته و برای حفظ منافع ملی و ناکامی دشمنان در این انتخابات فعالانه شرکت می‌کنند.

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری دوم اسفندماه ۹۸ برگزار می‌شود.

 

در ادامه این آیین، تعدادی از کشاورزان و بهره‌برداران برتر این حوزه به بیان دیدگاه‌ها و مطالبات خود پرداختند که اصلاح نظام بانکی، مهمترین خواسته و مطالبه آنان بود.

ارایه تسهیلات ارزان قیمت به تولیدکنندگان بخش کشاورزی، عدم سختگیری بانک‌ها در ارایه تسهیلات، مشارکت دادن کشاورزان در تصمیم‌گیری‌های کلان کشاورزی و احیای قنات‌های فارس از دیگر مطالبات فعالان بخش خصوصی کشاورزی بود که از سوی برترین‌های این حوزه مطرح شد.

 

در این آیین از ۷۷ نفر از بهره‌برداران برتر بخش‌های مختلف کشاورزی و تولیدکنندگان این حوزه در استان فارس تجلیل شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار