نمکی با اشاره به رشد ایران در صنعت داروسازی پس از انقلاب اسلامی گفت: ما پیش از انقلاب با حضور شرکت‌های چند ملیتی تنها ۲۵ درصد دارو‌ها را در داخل کشور تولید می‌کردیم، اما امروز فرزندان برومند کشور در عرصه صنعت دارویی ۹۷ درصد دارو‌های مورد نیاز جمعیت ۸۳ میلیونی کشور را تولید می‌کنند و ما علی رغم تحریم‌ها به ۵۰ کشور دنیا دارو صادر می‌کنیم.
کد خبر: ۸۲۲۱۴۳
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۴ 11 February 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: سعید نمکی وزیر بهداشت درمان، آموزش پزشکی به عنوان سخنران ویژه مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن در شهر لامرد استان هرمزگان با تبریک سالروز پیروزی شکوهمندترین انقلاب تاریخ اظهار کرد: بر روح پر فتوح شهدا به ویژه شهدای لامرد و منطقه‌ای که در آن قرار گرفتیم، درود می‌فرستیم و به تمام خانواده معزز شهدای بزرگوار و گرانقدر ادای احترام می‌کنیم.
وزیر بهداشت گفت: امروز همه مستحضرید که پس از پیروزی انقلاب اسلامی چه تحولات شگرفی در ایران اسلامی اتفاق افتاد، بنده به عنوان وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی امروز افتخار دارم در جمع صمیمی شما حضور داشته باشم و آن هم به دلیل علاقه به مردم این خطه و دعوت سید بزرگوار و یکی از فرزندان خدمت گذار این منطقه و کشور حضرت آیت الله علوی بود.

افزایش چشمگیر متخصصان پس از انقلاب اسلامی

او گفت: به عنوان وزیر بهداشت باید بگویم که پس از انقلاب اسلامی چه تحولات عظیمی در عرصه نظام سلامت داشتیم. کسانی که قبل و پس از انقلاب اسلامی حضور داشتند می‌دانند که ما پیش از انقلاب اسلامی فقط ۱۴ پزشک داشتیم که اغلب آن‌ها پزشکان خارجی بودند، اما امروز در بیمارستان شهر کنگان فقط ۶۰ متخصص داریم.

وزیر بهداشت افزود: ما پیش از انقلاب اسلامی در استان هرمزگان، بوشهر و فارس در مجموع ۶۰ متخصص نداشتیم، اما امروز فقط در یکی از شهر‌های استان هرمزگان این تعداد متخصص داریم، پیش از انقلاب ۶ دانشکده پزشک داشتیم و امروز حدود ۶۶ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی داریم و این دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها متخصصان برجسته‌ای تقدیم کشور و ملت می‌کنند.

نمکی گفت: امروز ما برای هیچ بیماری نیازمند خدمات بیرون مرز‌ها نیستیم. تعداد تخت‌های بیمارستانی از ۵۶ هزار تخت پیش از انقلاب به ۱۲۰ هزار تخت رسیده است و در دولت تدبیر و امید معادل تمام تخت‌های پیش از انقلاب اسلامی تخت بیمارستانی ایجاد کردیم، ما پیش از انقلاب یک هزار و ۸۰ مرکز بهداشتی در روستا‌ها داشتیم، اما امروز تعداد خانه‌های بهداشت روستایی به ۱۸ هزار رسیده است و در دور‌ترین نقاط کشور خانه بهداشت داریم.

امسال می‌خواهیم ریشه کنی مالاریا را جشن بگیریم

او گفت: پوشش واکسیناسیون کودکان پیش از انقلاب علیه تنها چند بیماری‌ واگیر دار قابل پیشگیری با واکسن ۲۵ درصد بود، اما امروز با لطف خدا، همت سربازان عرصه سلامت و آگاهی مردم شریف این سرزمین، صد در صد کودکانمان تحت پوشش واکسیناسیون هستند. خوشبختانه امسال توانستیم گواهی حذف سرخک را به عنوان یکی از سر افراز‌ترین کشور‌های منطقه از سازمان جهانی بهداشت اخذ کنیم. ما در زمینه بیماری‌های واگیر دار گرفتاری‌های بیشتری داشتیم و یکی از آن‌ها بیماری مالاریا بود و استان‌های جنوبی مثل سیستان و بلوچستان و هرمزگان گرفتار این بیماری بودند، اما ما امسال می‌خواهیم ریشه کنی مالاریا را جشن بگیریم.

او گفت: بیماری مثل آنفولانزا H1N1 در جهان موجب قتل عام بسیاری از مردم جهان شد و در چند هفته قبل ۸ هزار و ۵۰۰ نفر را در سراسر دنیا به کام مرگ کشاند، اما ما با سیستم بهداشتی مجهزمان توانستیم این بیماری مهلک مسری را با لطف خدا مهار کنیم.

کمبود‌های دارویی ما یک‌سوم روز مشابه سال گذشته است

نمکی با اشاره به رشد ایران در صنعت داروسازی پس از انقلاب اسلامی گفت: ما پیش از انقلاب با حضور شرکت‌های چند ملیتی تنها ۲۵ درصد دارو‌ها را در داخل کشور تولید می‌کردیم، اما امروز فرزندان برومند کشور در عرصه صنعت دارویی ۹۷ درصد دارو‌های مورد نیاز جمعیت ۸۳ میلیونی کشور را تولید می‌کنند و ما علی رغم تحریم‌ها به ۵۰ کشور دنیا دارو صادر می‌کنیم.

وزیر بهداشت اظهار کرد: آمریکایی‌ها خیلی تلاش کردند تا ما را در عرصه دارویی و پزشکی زمین گیر و مایوس کنند، اما به لطف خداوند و همت سربازان عرصه نظام سلامت و تولید این مملکت امروز کمبود‌های دارویی ما یک‌سوم روز مشابه سال گذشته بوده و همه اینها نتیجه روحیه جهادی فرزندان این سرزمین بوده که برگرفته از روحیه انقلابی است .

او اظهار کرد: در عرصه پژوهش فناوری‌های نوین و شرکت‌های دانش بنیان رشد چشم گیری پس از پیروزی انقلاب اسلامی داشتیم، امروز یک هزار و ۲۰۰ شرکت دانش بنیان در سراسر کشور جهاد گونه فعالیت می‌کنند تا نیاز‌های نظام سلامت اعم از دارو و تجهیزات پزشکی را تامین کنند.

نمکی اظهار کرد: خوشبختانه امروز در شهر لامرد شاهد افتتاح مرکز تصویر برداری ام آر آی بودیم، پیش از انقلاب ام آر آی آرزوی مردم در شهر‌های بزرگی مثل تهران و شیراز بود، اما امروز ما در شهر کوچکی مثل لامرد ام آر آی داریم و همه این‌ها از برکات انقلاب اسلامی شکوهمند است.

جنایت آمریکایی‌ها مظلومیت شهید سلیمانی را عیان کرد

وزیر بهداشت با یاد و خاطره شهید سردار سپبد سلیمانی گفت: من به دلیل قرب جوار این عزیز خصلت‌های بسیار والایی در او دیدم که گفتن برخی از آن‌ها در این جمع ضرورت ندارد، اما باید بگویم هرچه جلو‌تر می‌رویم ابعاد بزرگتری از فاجعه تروریستی شهادت سردار سلیمانی برای ما و دنیا عیان می‌شود. امروز همه جهان فهمیدند که سردار سلیمانی تروریست نبود، بلکه او یک مظلوم ضد تروریست بود و این جنایت آمریکایی‌ها مظلومیت شهید سلیمانی را عیان کرد.

او بیان کرد: سردار سلیمانی برای زمین گیر کردن وحشی‌ترین تروریست‌های تاریخ به نام داعش که دست پروده آمریکا و اسرائیل بودند، هزار کیلومتر به آن طرف‌تر از مرز‌های کشور رفت و این عناصر خبیس را زمین گیر کرد و امروز دنیا به مظلومیت سردار سلیمانی پی برده است.

آمریکایی‌ها از شهید سلیمانی بیش از سردار زنده می‌ترسند

نمکی اظهار کرد: صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها که طراحی این ترور ناجوانمردانه را رقم زدند، از شهید سردار سلیمانی بیش از سردار سلیمانی زنده می‌ترسند و این هم عظمت روح‌های بزرگی است که حیات و ممات آنها برکت دارد.

وزیر بهداشت افزود: امروز کودکان لامرد شعار سر دادند که «ما همه سرباز حسینیم»، یعنی جهان فهمید با شهادت سلیمانی‌ها نمی‌توان سربازان امام حسین را در جمهوری اسلامی و سایر کشور‌ها خفه کرد؛ ما میلیون ها سرباز و عاشق جان باخته امام حسین (ع) داریم و یکی از آن‌ها که به او پیوست؛ سردار سلیمانی بود.

او گفت: شهادت سردار سلیمانی عامل وفاق ملی شد، من در تشییع جنازه سردار سلیمانی در تهران و کرمان توفیق حضور داشتم، متاسفانه خاطره تلخ از دست رفتن تعدادی از مردم را در کرمان دیدم و تلاش کردیم تا درمان مصدومان را مدیریت کنیم.

تشییع سردار سلیمانی نماد وفاق ملی مردم ایران در جهان

نمکی بیان کرد: در تشییع سردار سلیمانی همه برای پاسداشت سردار ملی و عقیدتی کشور آمده بودند، همه حضور داشتند و در دنیا وفاق ملی را به نمایش گذاشت. پس از شهادت سردار سلیمانی آمریکایی‌ها در نظر همپیمانان خود هم محکوم شدند، در تمام اروپا و درون خاک آمریکا عده‌ای ترامپ را تروریست خواندند، آمریکایی‌ها بعد از ترور سردار سلیمانی سردمدار تروریست در دنیا معرفی شدند. پس از شهادت سردار سلیمانی دنیا فهمید، آمریکایی‌ها همانطور که بار‌ها رهبر فرزانه ما فرمودند، قابل اعتماد برای مذاکره و مصالحه نیستند و یاد سردار سلیمانی در ذهن مردم ایران همواره جاودانه خواهد بود.

او افزود: من در روز تشییع سردار سلیمانی کرمان بودم و دیدم چطور مادری که فرزندش زیر دست و پا مصدوم شده و در آی سی یو بستری بود، با اشک از من می‌پرسید آقای وزیر تو را به روح سردار سلیمانی، قسم به من بگو که حال فرزندم خوب است یا نه؟ ببینید سردار سلیمانی چقدر در ذهن این مادر جوان که جگرگوشه اش در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بود، مقدس است که او به روحش می‌خورد.

نمکی ضمن ابراز خرسندی از حضور در بین مرم شهر لامرد در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گفت: باید توجه داشت که نمی‌توان این قداست‌ها و شرافت‌ها را از روح افرادی مثل سردار سلیمانی گرفت و راه شهید سلیمانی پر رهرو خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار