در حاشیه جشنواره فیلم فجر برگزار شد؛
میزگرد رسانه و سینما در حاشیه اکران فیلم‌های برگزیده سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر، با حضور تعدادی از مدیران خبرگزاری‌های این استان و با عنوان «نقش رسانه‌ها در رویدادهای فرهنگی» در اتاق جلسات سینما ونوس قم برگزار شد.
کد خبر: ۸۲۲۰۶۳
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۹ 11 February 2020

به گزارش تابناک قم، ششمین میزبانی قم از فیلم‌های جشنواره فجر به‌عنوان یک رویداد مهم فرهنگی که همزمان با سی‌وهشتمین دوره این جشنواره در ۲ سینما تربیت و ونوس شهر قم برگزار می‌شود؛ رویدادی فرهنگی که در قالب میزگردی به دنبال بازتعریف نقش رسانه‌ها در چنین رویدادهایی می‌باشد.

باید و نباید تعامل رسانه و سینما در میزگرد مدیران رسانه‌ای قم

قم؛ به عنوان ام‌القرای جهان تشیع، خاستگاه انقلاب اسلامی و قلب فرهنگی کشور که در طول سال میزبان رویدادهای مهم فرهنگی و هنری متعدد است. رویدادهایی استانی، ملی و فراملی که استفاده از ظرفیت رسانه‌ها به‌عنوان یک پیوست مهم در چنین رویدادهایی به‌ویژه در عصر انفجار اطلاعات و روایت‌ها، به الزامی اساسی تبدیل شده است.

این میزگرد با حضور محمدکاظم جعفری رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز قم، سید جواد اشرفی مدیر خبرگزاری فارس در استان قم، سید سعید سیدهاشمی مدیر خبرگزاری تسنیم در قم و فخرالدین یوسف‌پور مدیر پایگاه خبری تحلیلی تابناک قم برگزار شد.

هم‌افزایی میان رسانه‌های استان پیرامون موضوع‌های فرهنگی ضروری است

مدیر خبرگزاری فارس مرکز قم در این میزگرد، ایجاد ارتباط و تعامل سازنده میان سینما و رسانه را دغدغه ای درست برشمرد و گفت: امسال برای ششمین سال پیاپی، قم میزبان برگزاری فیلم های برگزیده جشنواره فجر است که به طور قطع شور و هیجان و استقبال مردم و اهالی سینما از این جشنواره اگر بیشتر نباشد، کمتر هم نیست.

باید و نباید تعامل رسانه و سینما در میزگرد مدیران رسانه‌ای قم

سید جواد اشرفی اظهار داشت: جشنواره فیلم فجر برخلاف سایر رویدادهای فرهنگی به خاطر بُعد ملی توانسته است، مخاطبان بسیاری را در کشور جذب کند و این موجب شده است تا این جشنواره همواره با استقبال گسترده مردمی مواجه باشد.

وی افزود: موضوع مهم این است که رسانه ها در استمرار استقبال مردم از سینماها، در طول سال می توانند نقش کلیدی داشته باشند که این موضوع از طرفی به محتوای فیلم های تولیدی و از طرف دیگر به نحوه پوشش خبری این رویدادها بستگی دارد.

وی جشنواره فیلم فجر را عام ترین رویداد فرهنگی دانست و گفت: نمایشگاه کتاب دارای مخاطبان خاصی است و چنین رویدادهایی نسبت به جشنواره فیلم فراگیری کمتری دارند که در این زمینه برای گسترش مخاطبان این رویدادهای فرهنگی، رسانه می تواند اثرگذار باشد.

اشرفی افزود: باید مطالبه گری رسانه ها در حوزه ارتقای زیرساخت های فرهنگی و سینمایی و همچنین تولید فیلم بلند در قم در طول سال ادامه داشته باشد و به چند روز جشنواره محدود نشود تا شاهد تحولی اساسی در این زمینه در استان باشیم.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد تعامل میان رسانه های استان برای تولید آثار ماندگار در حوزه شهدا گفت: قطعا در این حوزه اگر بخواهیم به نتیجه ای عملی برسیم، باید میان رسانه ها ابتدا یک هم‌افزایی و وحدت‌نظر شکل بگیرد و هر کدام از رسانه ها با استفاده از ظرفیت هایی که در اختیار دارند، مطالبه گری و جریان سازی لازم را انجام دهند تا هدف مشخص شده محقق شود.

رسانه‌ها در جریان‌سازی فرهنگی نقش جدی‌تری داشته باشند

مدیر خبرگزاری تسنیم استان قم نیز در این میزگرد، ورزش و فرهنگ را ۲ حوزه جریان‌ساز در کشور دانست و گفت: خلا رسانه ای در معرفی نیروهای ارزشی و فعال فرهنگی به شدت احساس می شود.

باید و نباید تعامل رسانه و سینما در میزگرد مدیران رسانه‌ای قم

سید سعید سید هاشمی اظهار داشت: از قم و رسانه های این استان به عنوان استانی فرهنگی که میزبان برنامه های متنوع ملی و بین المللی در طول سال است، انتظار بیشتری وجود دارد تا در حوزه جریان سازی فرهنگی در کشور نقش جدی تری داشته باشند.

وی افزود: متاسفانه مسئولان و نهادهای فرهنگی در استان اهمیت رسانه را درک نکرده اند و پوشش خبری این برنامه ها به نشست خبری پیش از برگزاری مراسم محدود می شود و رسانه ها در انعکاس این رویداد فرهنگی هیچ جایگاهی ندارند.

وی با تاکید بر لزوم نقش‌آفرینی بیشتر رسانه های استان در حوزه فرهنگی و مطالبه از مسئولان در این زمینه گفت: رسانه ها نتوانسته اند، در این سال ها چهره فرهنگی شناخته شده ای را، در قم به کشور معرفی کنند و این نقاط ضعفی است که در این زمینه وجود دارد.

هاشمی افزود: خبرگزاری های استان به عنوان بازیگران اصلی رسانه ای قم، در حوزه مسایل فرهنگی به‌ویژه سینما جایگاهی ندارند و برخی نیز علاقه‌مند به ورود مطالبه‌گرایانه رسانه در این عرصه نیستند.

وی با بیان اینکه اطلاع رسانی جشنواره فجر تنها توسط ستاد خبری این جشنواره انجام می شود، گفت: جشنواره فیلم فجر، به عده ای خاص محدود و جامعه هدف در برنامه‌ریزی‌ها رها شده است که استفاده از ظرفیت رسانه ها می تواند در این زمینه موثر باشد.

رویدادهای فرهنگی مهم قم نیاز به پیوست‌های رسانه‌ای دارد

مدیر پایگاه خبری تحلیلی تابناک قم نیز در این میزگرد، با انتقاد از نحوه تعامل سینماگران با رسانه ها گفت: شاهد هستیم که در جشنواره فیلم فجر در تهران خبرنگاران حتی نمی توانند سوال خود را مستقیم از بازیگران و عوامل فیلم ها بپرسند که این نوع از تعامل میان سینماگران با رسانه چیز بسیار عجیبی است.

باید و نباید تعامل رسانه و سینما در میزگرد مدیران رسانه‌ای قم

فخرالدین یوسف‌پور اظهار داشت: رویدادهای فرهنگی مهم در استان از جمله جشنواره فیلم فجر و نمایشگاه کتاب قم، نیاز به پیوست‌های رسانه‌ای دارد تا از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های رسانه ای موجود در استان، در راستای استفاده حداکثری از این رویدادهای فرهنگی در قم برنامه‌ریزی شود.

وی افزود: رویدادهای فرهنگی، شخصیت یک شهر را می سازند و در ارتقای فرهنگ شهر تاثیرگذار هستند و به طور قطع نیز رسانه های استان با همه کاستی ها و محدودیت های خود، آماده انعکاس این رویدادهای فرهنگی هستند.

وی عدم مطالبه گری رسانه های استان در حوزه فرهنگی را مورد انتقاد قرار داد و گفت: قم استانی خبرخیز است و رویدادهای خبری پوششی بسیار زیادی در این استان، روزانه رقم می خورد و این موجب شده است تا رسانه‌ها از پرداختن به موضوع های اساسی و مطالبه گری در حوزه های فرهنگی فاصله بگیرند.

یوسف‌پور گفت: رسانه ها در مطالبه گری از مسئولان و هنرمندان استان برای تولید آثار فاخر پیرامون شهدا، می توانند نقش موثری ایفا کنند و به طور قطع رسانه های قم در این زمینه ورود جدی تری خواهند داشت.

وی با بیان اینکه نیاز به خبرنگاران تخصصی در استان داریم، گفت: تا زمانی که در حوزه های گوناگون به صورت تخصصی خبرنگارِ آموزش دیده وجود نداشته باشد، امکان مطالبه گری در عرصه های مختلف به صورت حرفه ای و تخصصی در استان وجود ندارد.

این فعال رسانه ای خاطرنشان کرد: نیاز به تعامل میان رسانه های استان برای مطالبه گری و هماهنگی پیرامون موضوع های کلان فرهنگی قم وجود دارد.

باید و نباید تعامل رسانه و سینما در میزگرد مدیران رسانه‌ای قم

رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز قم، نیز با بیان اینکه سینما، خود یک رسانه قوی است؛ گفت: رسانه‌ها به دنبال ارزش‌های خبری هستند، اگر سینما محتوا و محصول قابل توجهی برای ارائه داشته باشد، رسانه‌ها را به دنبال خود خواهد کشید.

محمدکاظم جعفری، با تاکید بر ضرورت تعامل دو سویه میان رسانه ها و اهالی سینما ادامه داد: سینماگران و اهالی هنر اگر رسانه را شناخته و اهمیت آن را درک و فعالیت حرفه ای رسانه ها را به رسمیت بشناسند، می توانند از ظرفیت آن برای پیشبرد کار خود استفاده لازم را ببرند.

وی اضافه کرد: تعامل برخی از اهالی سینما با رسانه ها در حال حاضر به شدت قابل نقد است و اگر قرار باشد که تعامل سینماگران مانند تعامل برخی مسئولان با رسانه ها - عدم شناخت اهمیت و جایگاه رسانه - باشد، معضل جدی خواهیم داشت.

وی، مطالبه جدی رسانه های خبری از سینماگران را تعامل سازنده آنها با رسانه ها دانست و افزود: به جنجال کشیده شدن میزگرد خبری برخی هنرمندان در پی پرسش خبرنگاران نشان می دهد که برخی هنرمندان فعال در عرصه سینما تحمل کوچک‌ترین چالش را ندارند و جایگاه و همچنین قدرت رسانه ها را به خوبی نشناخته اند.

جعفری با اشاره به ایجاد مطالبه عمومی پیرامون تولید اثر سینمایی پیرامون شهدای شاخص قم افزود: کارهایی که بُعد دینی و ارزشی دارند؛ اگر حرفه ای و به جا انجام نشود، تاثیر آنها عکس خواهد بود.

وی دولتی بودن را نقطه ضعف تولید آثار هنری در کشور برشمرد و تاکید کرد: بخش عمده ای از آثار فرهنگی تولیدی در کشور دولتی و سفارشی است و همین امر موجب شده است تا تاثیر چنین آثاری بسیار ناچیز باشد.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه های حاکمیتی باید به جای تولید اثر، اقدام به سیاستگذاری و حمایت های عمومی به سینما در سطح کلان کنند و اجازه تولید اثر و کار سینما را به بخش خصوصی متخصص و حرفه ای آن واگذار نمایند.

رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز قم ادامه داد: دچار کلیشه در ساخت فیلم های دفاع مقدس در کشور شده ایم؛ ضمن اینکه بعضا مواجه با مصادره شهدا توسط برخی جریان های سیاسی نیز هستیم.

جعفری افزود: وجود برخی خطوط قرمز، دولتی و سفارشی بودن، نبود سوژه های نو و کلیشه ای شدن از جمله آسیب های حوزه فیلمسازی در ژانر دفاع مقدس است.

وی گفت: به جای سفارش فیلم، جشنواره ای برای تولید فیلمنامه پیرامون شهیدان استان برگزار و از میان فیلمنامه های برتر، فیلمنامه ای ممتاز درباره شهدای شاخص استان بازنویسی و فیلمی بر اساس آن فیلمنامه ساخته شود.

وی سینما را علاوه بر رسانه یک صنعت دانست و ادامه داد: واقعیت این است که سینما، یک صنعت نیز می‌باشد و هر صنعتی نیز وابسته به تقاضا و ذائقه جامعه هدف خود است.

جعفری افزود: رسانه می تواند به بازاریابی کالای سینما کمک کند و حتی تبلیغ کند، اما ذائقه و تقاضا عمدتا در سایر نهادهای اجتماعی مانند مدرسه، خانه، تلویزیون، مسجد و نهادهای حوزوی و دینی تعیین می شود.

وی ادامه داد: اگر در این حوزه کارها به خوبی انجام شود و سینما هم در کل آثار خوب و قابل اعتماد و ارزش از نظر مخاطب تولید کند، رسانه خبری می تواند به عنوان یک واسطه به کمک بیاید.

وی افزود: وقتی ذائقه نباشد یا کالایی که تولید می شود شرایط لازم را نداشته باشد، یا به هر دلیلی با ذائقه مخاطب ناسازگار باشد، رسانه هم کار زیادی از پیش نمی برد و ورود بیشتر و غیرحرفه‌ای آن حتی به بی‌اعتباری خود رسانه منجر می شود و به سینما و آن آثار هم کمکی نمی کند، بلکه ممکن است، آسیب‌زننده هم باشد.

امسال ششمین سالی است که استان قم میزبان جشنواره فیلم فجر می‌باشد که همزمان با سی‌وهشتیمن جشنواره فیلم فجر برگزار می‌شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار