در این بسته دانستنی درباره فواید بادام هندی و دلایل خارش سر خواهیم گفت.
کد خبر: ۸۲۱۹۶۷
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۶ 10 February 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگارانک در این گزارش جدیدترین دانستنی‌های روز پزشکی که هر روز با آن سر و کار دارید را دنبال می‌کنیم.

دلایل خارش سر

خارش سر معمولا ادامه دار است و نمی توان از آن نجات پیدا کرد. خارش سر می تواند علل خاصی داشته باشد شپش‌های سر، حشرات ریز انگلی هستند که خودشان را به موی بدن می‌چسبانند و می‌توانند به صورت تخم‌هایی روی بدنه‌ مو دیده شوند. هر چند تخم‌ها و بچه شپش‌ها ممکن است با شوره سر اشتباه گرفته شوند، اما شپش‌های بزرگ‌تر روی سر حرکت می‌کنند و نباید آن‌ها را با شوره سر اشتباه بگیرید. می‌توانید از شامپو‌های طبیعی ضد شپش استفاده کنید.

اسکابیز از شپش بدتر است. اسکابیز یا گال نه تنها می‌تواند باعث خارش پوست سر، بلکه خارش در تمام بدن شود. عامل اسکابیز، گال یا جَرَب، یک موجود بسیار ریز است. مایت‌های میکروسکوپی اسکابیز تقریبا همیشه از طریق تماس مستقیم پوست با پوست با کسی که در حال حاضر آلوده است، منتقل می‌شوند.

اگر علت خارش سرتان، شپش و گال نیست پس ممکن است شوره سر باشد که شایع‌ترین دلیل خارش سر است. شوره سر که در پزشکی به نوع شدید آن درماتیت سبوره‌ای می‌گویند به دلیل واکنش بیش از حد بدن به قارچ‌های طبیعی به وجود می‌آید که روی پوست زندگی می‌کنند. شوره سر، مشکل ۴۰ درصد از افراد است که گاهی می‌تواند بروز کند. تغییرات آب و هوایی، استرس و افزایش مصرف قند و شیرینی در رژیم غذایی می‌تواند عاملی برای شوره سر باشد.

خارش پوست سر می‌تواند به دلیل عارضه‌ التهابی پوست مانند اگزما و پسوریازیس هم باشد. این بیماری‌ها زمانی ظاهر پیدا می‌کنند که سیستم ایمنی‌تان به پوست حمله ور شده و موجب قرمزی و التهاب و خارش و پوسته شدن پوست می‌شود.

چرا دستکش ظرفشویی بپوشیم؟
بسیاری از افراد هنگام انجام کار‌های خانه مانند شستن ظروف، تمیزکردن سرویس بهداشتی و شستن شیشه‌ها و حتی گردگیری از دستکش استفاده نمی‌کنند. لازم است بدانید ماده اصلی شوینده‌های ضدعفونی کننده، سفیدکننده و حتی همان مایع ظرفشویی یا قلیایی است یا اسیدی که هر دو نوع می‌توانند سبب تحریک و سوزش پوست دست شوند.

این ترکیبات نه تنها سد دفاعی پوست را تحریک و احتمال بروز واکنش‌های حساسیتی را زیاد می‌کند، بلکه با تضعیف منافذ پوستی باعث نفوذ باکتری‌ها و قارچ‌ها به پوست می‌شوند . در این بین به قدری پوست را حساس می‌کنند که در تماس با گرد و خاک پوست دچار اگزما می‌شود. در نتیجه هنگام کار با هر نوع شوینده‌ای حتما از دستکش‌های دولایه استفاده کنید و کسانی که پوست دست شان به لایه داخلی این دستکش‌ها حساسیت نشان می‌دهد، بهتر است زیر دستکش پلاستیکی از دستکش نخی استفاده کنند.

بیشتر افراد در آشپزخانه، پس از تماس دستشان با مواد غذایی، عادت دارند دستشان را با آب و مواد شوینده بشویند که استمرار در این کار باعث می‌شود لایه شاخی پوست، تخریب شود. با تخریب این لایه امکان دارد پوست دست به انواعی از مواد غذایی نیز واکنش‌هایی همچون قرمزی، پوسته ریزی و خارش نشان دهد. رایج‌ترین مواد غذایی ایجاد کننده این عوارض گوجه فرنگی، فلفل، آب مرکبات، سیر، پیاز، تربچه و آناناس است. استفاده از دستکش در حین شستشوی مرغ، گوشت و ماهی نیز برای پیشگیری از انتقال برخی میکروب‌های بیماری زا از طریق زخم‌های تازه یا کهنه توصیه می‌شود.

دلایل اصلی کاهش روند رشد مو چیست؟
فولیکول مو حاوی یک ریشه که از سلول‌های پروتئین شکل گرفته است. با گردش خون در بدن، اکسیژن و مواد مغذی به سلول‌های پروتئینی می‌رسند که برای تکثیر به آن‌ها نیاز دارند. با تکثیر سلول‌های پروتئینی، آن‌ها مو را شکل داده و به سمت بالا هل می‌دهند. طی روند رشد در پوست، مو از یک غده چربی عبور می‌کند که چربی مورد نیاز برای نَرم و براق باقی ماندن، آن را تامین می‌کند. زمانی که مو به اندازه کافی رشد کرده تا از پوست خارج شود، در واقع مُرده است. با رشد موی جدید در پایین، موی مرده به خارج از پوست هل داده می‌شود. در نهایت، مو می‌ریزد. انسان حدود ۵۰ تا ۱۰۰ تار موی بدن خود را در روز از دست می‌دهد که بخشی از چرخه عادی رشد مو محسوب می‌شود.

ژن‌های یک فرد سرعت رشد موی وی را مشخص خواهند کرد. رشد موی مردان معمولا سریع‌تر از موی زنان است. رشد مو بین ۱۵ تا ۳۰ سالگی با بیشترین سرعت انجام می‌شود و پس از آن کُند می‌شود. فعالیت برخی فولیکول‌ها با افزایش سن متوقف می‌شود. بر همین اساس است که برخی افراد نازک شدن مو یا طاسی را تجربه می‌کنند. تغذیه خوب برای رشد و حفظ سلامت مو ضروری است.

بادام هندی و فواید آن
با خوردن بادام هندی پوستتان درخشندگی پیدا خواهد کرد. زیرا بادام هندی منبع مس و آنتی اکسیدان است. کمتر افراد دچار بیماری های مختلفی خواهند شد. این آجیل در رشد مو بسیار مفید خواهد بود، زیرا دارای زینک است. بادام هندی به استحکام استخوان و بینایی افراد کمک خواهد کرد .

بادام هندی سرشار از لوتئین و زئاگزانتین است؛ آنتی اکسیدان‌هایی که برای حفظ سلامت چشم خیلی مهم هستند. به دلیل منیزیم موجود در این نوع بادام، برای رفع سردردهای میگرنی، توصیه می‌شود. با خوردن بادام هندی دندان های سالمی خواهید داشت. یکی از عناصر مفید بادام هندی آناکاردیک اسید است؛ این اسید می‌تواند باکتری‌هایی که باعث پوسیدگی دندان می شود را نابود کند. البته بادام هندی را نباید روزانه بیشتر از ۵ عدد مصرف کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار