یک محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: علائمی داخلی و باطنی زیادی وجود دارد که باعث به وجود آمدن بیماری گرمی کبد در افراد مختلف می‌شود.
کد خبر: ۸۲۱۹۶۱
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۱ 10 February 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:داود حاج محمدخانی پژوهشگر و محقق طب سنتی در خصوص بیماری گرمی کبد گفت: بر اساس نظریه حکمای طب سنتی کبد از دو طبیعت گرم و‌تر ساخته شده است که مهمت‌رین وظیفه آن تنظیم غذا، هدایت و رشد قوه طبیعی است. با توجه به تفاوت مزاج انسان‌ها میزان حرارت و گرمای کبدی هم در آن‌ها گوناگون است.

او ادامه داد:‌ عوامل متنوعی مانند: دیابت، خستگی، ضعف در بدن، استفاده زیاد از غذا‌های پرچرب و شیرین، با عجله غذاخوردن، مصرف آب و نوشیدنی در کنار غذا یا بلافاصله بعد از آن، مصرف دخانیات مخصوصا قلیان، مواد غذایی با طبع گرم در وعده ناهار، نبود تحرک کافی در افزایش بیماری گرمی کبد موثر است.

این پژوهشگر و محقق طب سنتی با اشاره به علائم ابتلا به بیماری گرمی کبد در بدن اظهار کرد: علائم داخلی و باطنی زیادی مانند: بروز جوش وخارش در بدن مخصوصا در ناحیه صورت، اختلالات تنفسی و خفگی در برخی افراد، زردی رنگ چهره، بالا رفتن آنزیم‌های کبدی در آزمایشگاه‌ها و چربی کبدی در بررسی‌های سونوگرافی باعث بالا رفتن حرارت کبدی می‌شود.

حاج محمدخانی تصریح کرد: با توجه به اینکه بیماری کبدی مخصوصا گرمی کبد در فصل بهار در سنین میانسالی رخ می‌دهد افراد باید از مصرف غذا‌هایی مانند سس، فست فود، سوسیس، کالباس، پفک، سیر و پیاز سرخ شده، تخم مرغ سفت پز یا شل پز، شیرینی‌های ویترینی قنادی‌ها، غذا‌های فریز شده، استفاده از ادویه جات با هورمون‌های غیراستاندارد و مرغ و ماهی‌های پرورشی پرهیز کنند.

او درباره انجام روش‌های خانگی برای بهبود بیماری گرمی کبد گفت: علاوه بر مراجعه به پزشک مصرف دمنوش‌های خانگی مانند کاسنی به ویژه ریشه کاسنی که به دوست کبد معروف است، شاه‌تره، سکنجبین‌های خنک، زالزالک، خارخاسک، عناب، ترشک، سماق، عرق نسترن، بیدمشک برای افراد با مزاج گرم توصیه می‌شود. نوشیدن دمنوش‌هایی مانند رازیانه، خار مریم و گل قاصدک برای کسانی که طبع سردی دارند در روند بهبود بیماری گرمی کبد موثر است. البته در مزاج‌های ساقی هم ترکیب ۳۵ عدد آلوبخارا، ۳ مثقال گل بنفشه، ۵ مثقال تمبرهندی، ۲ مثقال گل سرخ با آب و نوشیدن آن ۲ بار در روز در درمان زودهنگام این بیماری تأثیر زیادی دارد.

حاج محمدخانی گفت: در صورت بروز آفت و خشکی دهان در اثر ایجاد اختلالات کبدی مصرف گل بنفشه به عنوان دمنوش و مزه مزه کردن رب انار و بیرون ریختن آن بعد از چند دقیقه روشی مفید در بهبود این بیماری کبدی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار