ریتالینها باعث تحریک مغز و تاثیر روی قشر مغز و مخ و دستگاه عصبی می‌شود و ممکن است این بهم‌خوردگی تعادل در مغز فرد را دچار مرگ نیز بکند .
کد خبر: ۸۲۱۶۷۸
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۲ 09 February 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: هر دارویی اگر خودسرانه و بدون تجویز پزشک استفاده شود قطعا برای مصرف کننده پرمخاطره خواهد بود . چندی است خیلی می شنویم ریتالین ها به قرص های شب امتحان و قرص های دانشجویی معروف شده اند و بسیاری از دانشجویان در شب های امتحان برای افزایش تمرکز و همچنین بی خوابی استفاده می کنند اما در این جا سوالی که مطرح می شود این است که آیا جوانان از خطرات جبران ناپذیر این دارو اطلاعی دارند ؟ کارشناسان معتقدند که در وهله اول مصرف این قرص‌ها به‌دلیل اعتیادآوربودن باید منع شود.

کاوه سالارمند داروساز بیان کرد : متیل فنیدات که اکثرا این دارو را با نام تجاری ریتالین می شناسند از خانواده آنفتامین ها هستند که مهم ترین کاربرد آن برای اختلالات بیش فعالی در کودکان است حال در کنار این کاربرد برای عارضه هایی چون بی خوابی ، افسردگی ، اختلالات اوتیسم، خستگی و... استفاده می شود .

وی افزود : این دسته از داروها برای گروهی از افراد منع مصرف دارد و اگر خودسرانه استفاده شود در برخی موارد می تواند کشنده باشد همچنین افرادی که دارای اضطراب زیاد، فشار عصبی، عصبانیت شدید، فشار خون بالا، افسردگی‌ و کودکان زیر ۶ سال مصرف این دارو تجویز نمی شود لذا ممکن است بیماری زمینه ای فرد را تشدید ببخشد .

به گفته او ، اگر فردی نیازی به این دارو نداشته باشند و خودسرانه از آنها استفاده کند به دلیل اثر گذاری مستقیم روی میانجی مغز فرد دچار اختلالات عصبی می شود چرا که این دارو باعث یک تعادلی بین میانجی های مغز برقرار می کند و این تعادل زمانی که فرد نیازی به دارو نداشته باشد بهم می خورد و یکسری عوارض جبران ناپذیر را به دنبال می آورد .

سالارمند اظهار کرد : عصبانیت شدید و بی خوابی شایع ترین عارضه مصرف این دارو شناخته شده است علاوه بر آن دانشجویان از بی خوابی ناشی از مصرف ریتالین در شب های امتحان سوء استفاده می کنند اما جوانان نمی دانند این داروها علاوه بر بی خوابی فرد را دچار گیجی ، سردرد ، تشنج ، تغییر در فشارخون ،ناراحتی های قلبی ،عارضه های گوارشی ، تهوع ، بی اشتهایی ، کم خونی و خشکی دهان می کنند .

این دارو ساز در پاسخ به این سوال که قرص های ریتالین باعث کاهش وزن می شوند گفت : بله ، ریتالین ها قاعدتا باعث کاهش وزن می شوند در واقع یکی از عوارض شایع این دارو کاهش وزن و بی اشتهایی شدید عصبی است .خانم ها که بیشتر از آقایان به دنبال راهکار های ساده برای کاهش وزنشان هستند باید دقت کنند در ابتدای مصرف با کاهش وزن رو به رو می شوند اما رفته رفته دچار عارضه های جدی و حبران ناپذیر می شوند به عبارتی خوب است بگوییم کاهش وزن به چه قیمتی ؟ قبل از مصرف این دارو با خود بگوییم آیا حاضر هستیم برای کاهش وزن دچار مشکلات شدید عصبی ، تشنج ، فشار خون ، تپش قلب و ... شویم ؟و سپس تصمیم به مصرف آن بگیریم.

به گفته او ، ریتالین ها باعث بی خوابی در مصرف کننده و همچنین افزایش تمرکز می شود لذا استفاده از این دارو مخصوص کودکان بیش فعال است چرا که این کودکان تمرکز بسیار پایینی دارند و این دارو به آنها کمک می کند که ذهنشان را متمرکز کنند .

وی خاطرنشان کرد : به همین 2 علت بی خوابی و افزایش تمرکز است که بسیاری از جوانان در شب های امتحان از تاثیر این دارو سوء استفاده می کنند که البته این دارو در ابتدا خوب عمل می کند اما به مرور زمان فرد تعادل خواب ، تمرکز و اعصاب خود را از دست می دهد علاوه بر آن باعث کاهش کارایی بدن نیز می شوند علاوه بر آن پس از مدتی به این دارو وابستگی روانی پیدا می‌کنند و نمی توانند مصرف آن را کنار بگذارند.

برنامه ریزی درسی مناسب، ورزش، تغذیه صحیح و عدم وارد کردن فشار بر دانشجو و دانش‌آموزان توسط والدین که منجر به شکل گیری اضطراب در آنها می شود، بهترین راهکارها برای کسب موفقیت تحصیلی است و لذا مصرف ریتالین به این منظور به هیچ وجه توصیه نمی شود.

خبرنگار در رابطه با علت دسترسی آسان این دارو در بین جوانان پرسید و او پاسخ داد: ریتالین ها به هیج عنوان راحت در دسترس عموم قرار نمی گیرد اتفاقا این دارو فقط در داروخانه های خاص توزیع می گردد و به هیچ عنوان بدون نسخه پزشک این دارو به دست بیمار تحویل داده نمی شود. همچنین در داروخانه هایی که این نوع از داروها توزیع می شود همراه با کنترل شدید نظارتی صورت می گیرند ، به همان اندازه که در تحویل مخدر ها به بیماران سخت گیری می شود این دقت روی ریتالین ها انجام می گیرد .

این دارو ساز اظهار کرد: اما در رابطه با این داروهایی که در دست جوانان مشاهده می شود باعث گفته شود تمامی این داروها قاچاق و غیر قانونی وارد بازار دارویی کشور شده اند .این داروهای قاچاق چون ترکیبات ناشناخته ای دارند و حتی نمی دانیم در چه شرایطی و توسط چه کسی تهیه شده است به هیچ عنوان به این دسته از دارو ها اعتماد نکنیم .

وی در پایان بیان کرد : لازم به ذکر است ریتالین ها اگر در دوز های بالا مصرف شود فرد را درگیر تشنج می کند همچنین این دارو داروی محرکی است و باعث تحریک مغز و تاثیر روی قشر مغز و مخ و دستگاه عصبی می شود و ممکن است این بهم خوردگی تعادل در مغز فرد دچار مرگ نیز بکند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار