یکی از آرزو‌های سردار سلیمانی در بازسازی عتبات، توسعه حرم امامین عسکریین (ع) بود که این آرزو هنوز محقق نشده است.
کد خبر: ۸۱۹۴۸۲
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶ 02 February 2020
 
به گزارش تابناک سمنان: توسعه حرم امامین عسکریین (ع) در سامرا یکی از آرزوهای شهید قاسم سلیمانی بود که مسؤولان ستاد بازسازی عتبات نیز برای تحقق آن در سال‌های اخیر تلاش‌های مختلفی کردند.

وقتی نیروهای ستاد بازسازی عتبات در مقابل داعشی‌ها جنگیدند

با وجود تلاش‌های بسیار برای توسعه حرم امامین عسکریین (ع)، به دلیل نفوذ داعش در این شهر اقدامات توسعه حرم با روند کُندی طی شدند به طوری که حتی سال‌هایی که داعش در سامرا حضور داشت و قصد تعرض به حرم مطهر را داشتند، مسؤولان ستاد بازسازی عتبات همگام با نیروهای حشدالشعبی برای مقابله با آن‌ها رو در رو جنگیدند تا اینکه منطقه از داعشی‌ها پاکسازی شد و امنیت به شهر سامرا و حرم امامین عسکریین (ع) بازگشت.

پاکسازی سامرا از داعشی‌ها و برقراری اعزام کاروان‌ها

پس از برقراری امنیت در سامرا و از سرگیری اعزام‌های زائران و کاروان‌های زیارتی به این شهر، برنامه‌ریزی‌ها به منظور توسعه حرم امامین عسکریین (ع) آغاز شد و روند اجرایی آن سرعت گرفت.

چرا آرزوی سردار سلیمانی در سامرا محقق نشد؟

ساخت گنبد و ضریح حرم امامین عسکریین (ع)

از نخستین اقدامات ستاد بازسازی عتبات در سامرا پس از پاکسازی داعش، ساخت گنبد مطلای حرم امامین عسکریین (ع) بود چرا که تکفیری‌ها و داعشی‌ها در حملات مختلف به حرم مطهر بخش زیادی از آن را تخریب کرده بودند. بر همین اساس، در سال ۱۳۸۹ اقدامات برای بازسازی حرم امام عسکریین(ع) آغاز شد که در مرحله نخست فعالیت‌ها برای ساخت گنبد مطلای این حرم مقدس با مساحت یک هزار و ۲۰۰ متر مربع اجرایی و در نهایت تابستان سال ۱۳۹۱ این گنبد به عنوان بزرگ‌ترین گنبد اعتاب مقدسه عراق رونمایی شد.

چرا آرزوی سردار سلیمانی در سامرا محقق نشد؟

پس از آن نیز اقدامات برای ساخت ضریح این حرم مطهر آغاز شد به طوری که روند ساخت ضریح حرم امامین عسکریین (ع) سال ۱۳۹۳ به همت هنرمندان کشورمان به اتمام رسید و اواخر سال ۱۳۹۵ به سامرا منتقل و بهار سال ۱۳۹۶ رونمایی و نصب شد.

با وجود اقدامات مختلفی که برای توسعه و بازسازی حرم امامین عسکریین (ع) انجام شده، از ساخت گنبد و ضریح گرفته تا سنگفرش شبستان و رواق‌های مختلف این مکان مقدس، اما هنوز اهداف بلندمدت ستاد بازسازی عتبات در سامرا محقق نشده است و همچنان مسؤولان ستاد بازسازی عتبات در حال برنامه‌ریزی به منظور توسعه خانه امام زمان (عج) هستند.

چرا آرزوی سردار سلیمانی در سامرا محقق نشد؟

توسعه حرم سامرا به شعاع ۳۰۰ متر از هر طرف

سال گذشته عباس قطب‌الدینی رئیس وقت ستاد بازسازی عتبات در سامرا از برنامه‌ریزی به منظور اجرایی شدن توسعه حرم امامین عسکریین (ع) به شعاع ۳۰۰ متر از هر طرف حرم اشاره کرد و قرار بود روند اجرایی آن طی شود، اما هنوز این امر محقق نشده است.

دلایل محقق نشدن توسعه حرم امامین عسکریین (ع)

حسن پلارک رئیس سابق ستاد بازسازی عتبات در گفت‌وگو با خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس با اشاره به دلایل محقق نشدن توسعه حرم امامین عسکریین (ع) اظهار داشت: ما با تمام قوا به منظور غربت‌زدایی از حرم امامین عسکریین (ع) و توسعه این حرم مقدس که خانه امام ‌هادی(ع)، امام حسن عسکری و حضرت مهدی (عج) بوده است، آماده‌ایم.

وی با بیان اینکه طرح ستاد بازسازی عتبات برای توسعه این حرم مقدس افزایش ۳۰۰ مترمربعی از هر طرف حرم است، خاطر نشان کرد: ما این طرح را پیشنهاد کرده بودیم که به تصویب رسید و قرار شد تا شعاع ۳۰۰ متری فضای حرم را توسعه دهیم، اما به دلیل اینکه زمین‌های اطراف در تملک حرم نبود، امکان توسعه حرم را نداریم.

چرا آرزوی سردار سلیمانی در سامرا محقق نشد؟

چرا آرزوی سردار سلیمانی در سامرا برآورده نشد

پلارک با اشاره به اینکه عراقی‌ها باید زمین‌های اطراف را خریداری کرده تا در تملک حرم درآید، گفت: به دلیل اینکه دولت عراق نتوانست وضعیت تملک زمین‌های اطراف حرم را درست کند، طرح توسعه حرم امامین عسکریین (ع) در سامرا که آرزوی سردار سلیمانی هم بود، هنوز اجرایی نشده است و نتوانستیم آن را محقق سازیم. 

چرا آرزوی سردار سلیمانی در سامرا محقق نشد؟

رئیس سابق ستاد بازسازی عتبات افزود: با شهادت سردار سلیمانی، عزم ما برای توسعه سامرا و برآورده کردن آرزوی سردار دل‌ها بیشتر شده است و امیدواریم به زودی این طرح عظیم اجرایی و به بهره برداری برسد.

با اجرایی شدن طرح توسعه حرم امامین عسکریین (ع) به شعاع ۳۰۰ مترمربع از اطراف حرم، مساحت این حرم مطهر ۴ برابر مساحت فعلی خواهد شد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار