استان چهار محال و بختیاری مکان های دیدنی زیادی دارد و یکی از سرسبزترین استانهای ایران است. مرکز این استان شهرکرد یکی از شهرهای سرسبز و زیبای ایران می باشد که قدمتی کهن دارد.
کد خبر: ۸۱۹۰۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰ 01 February 2020

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه ، این استان دارای جاذبه‌های طبیعی فراوان و چشم‌اندازهای مسحورکننده است و می‌توان نام آن را در لیست مقاصد اصلی گردشگران ایران ثبت کرد. گفته می‌شود که پیشینه این استان تاریخی متعلق به دوران حکومت ساسانیان و اشکانیان است. همچنین شهر کرد که مرکز این استان است مرتفع‌ترین مرکز استان ایران است و به همین دلیل اگرچه فریدون شهر بام ایران است این شهر نیز جزو بلندترین شهرهای ایران محسوب می‌شود. در ادامه به معرفی ۴ اثر تاریخی این استان می پردازیم.

قلعه چالشتر

معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان چهارمحال و بختیاری/قلعه چالشتر، پل تاریخی زمان خان، مسجد اتابکان، مسجد جامع شهرکرد

قلعه چالشتر در استان چهار محال و بختیاری تلفیقی از معماری دوران قاجار با معماری اروپایی است كه با ستون هایی ایستاده از سنگ و نقش برجسته‌های دیدنی خودنمایی می‌كند. قلعه چالشتر در پنج كیلومتری شهركرد به عنوان یك اثر باشكوه از نظر معماری و هنری حجاری در ایران است. این قلعه در منطقه چالشتر واقع شده كه در دوره صفویه مركز حكمرانی چهارمحالی‌ها بوده كه به وسیله كلانتران روستاها و مناطق تحت سیطره خود را كنترل می‌كردند و پس از انتصاب حسین قلی خان به عنوان ایلخان بختیاری، در اواسط حكومت ناصرالدین شاه، حكمرانان این منطقه از حاكمیت بر چالشتر خلع و به زمینداران بزرگ تبدیل شدند. مجموعه قلعه تاریخی چالشتر كه به قلعه خانی مشهور می‌باشد، ‪ ۱۱۰‬سال پیش در چالشتر احداث شده و در یكی از سرستونهای سنگی این مجموعه ، تاریخ ساخت آن به سال ‪۱۳۲۱‬هجری قمری حك شده است. مجموعه تاریخی چالشتر شامل سر در سنگی، خان‌نشین ، اندرونی ، حمام ، انبارها و اصطبل ها است و قلعه عیانی و خان‌نشین این مجموعه تاریخی دارای ‪ ۳۸‬ستون سنگی با سر در و ایوان می‌باشد. از اره سنگی منقوش این مجموعه قلعه شامل نقوش افسانه‌ای و اسطوره ای، زندگی روزمره، گل وگیاه، گل و گلدان، گل و مرغ، نقوش پیچش گیاهی و نقوش فرشته است و این نقوش به صورت ماهرانه و زیبا خلق شده و در برخی موارد به صورت برجسته حجاری شده است. قلعه چالشتر به عنوان یکی از آثار تاریخی و گردشگری استان چهارمحال وبختیاری واقع در شهرکرد، مجموعه ای از تاریخ، هنر و زیبایی را در خود جای داده است.

پل تاریخی زمان خان

معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان چهارمحال و بختیاری/قلعه چالشتر، پل تاریخی زمان خان، مسجد اتابکان، مسجد جامع شهرکرد

پل تاریخی زمان خان در مجاورت شهر سامان در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این پل يکي از بناهای با ارزش و قديمي استان چهار محال و بختیاری است که دارای دو دهانه و ۳۰ متر طول است و بر روی سه پایه سنگی طبیعی بنا شده و در ۲۹ کيلومتري شمال شهر کرد قرار دارد. در ادوار گذشته ايلات و عشاير بختياري از روي پل تاریخی زمان خان، آمد و شد می کردند. این پل به دست يکی از روسای عشاير به نام زمان خان احداث شده است. این منطقه دارای آب و هوای معتدل و بسیار لطیف و پاکیزه است و در روزهای تعطیل پذیرای سیل گردشگران می باشد.
امکانات هتل و کمپ و ویلا به صورت اجاره ای و همچنین سرویس بهداشتی و رستوران و چایخانه در این محل دیده می شود. اطراف این پل مملو از باغ های فراوان با درختان گوناگون میوه می باشد که مناظر بدیع و شگفت انگیزی را به وجود می آورند. درختان هلو، بادام و گردو در این منطقه بسیار خوب به بار می نشیند. این منطقه به خاطر شرایط خاص هر ساله میزبان ورود مسافران بسیاری از استان های همسایه و دیگر استان ها است.

مسجد اتابکان

معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان چهارمحال و بختیاری/قلعه چالشتر، پل تاریخی زمان خان، مسجد اتابکان، مسجد جامع شهرکرد

مسجد اتابکان در سال ۶۰۵ هجری قمری در زمان اتابکان لر بزرگ که در منطقه چهارمحال و بختیاری  امروزی حکومت می کردند بنا شده است. ابعاد مساجد ۵/۱۷ × ۱۶ متر می باشد. بنای اولیه مسجد از خشت و گل بوده که در دوران صفویه با نمای آجری مزین گردیده است. مسجد اتابکان دارای دو درب در ضلع شمالی و غربی می باشد که درب شمالی آن در زمان قاجاریه تعویض شده و اصل درب که قدمتی حدود ۸۰۰ سال دارد در موزه شهرکرد نگهداری می‌شود. درب غربی مسجد به طرف امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون باز شده و گنبد مرکزی با ستون های آجری و دهلیزهای محاط بر گنبد و شبستان این مسجد را از دیگر مساجد متمایز می کند. در سالیان اخیر توجه ویژه ای به این مسجد شده به طوری که چندین بار مورد مرمت قرار گرفته و هم اکنون جز آثار ملی شناخته می‌شود.

مسجد جامع شهرکرد

معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان چهارمحال و بختیاری/قلعه چالشتر، پل تاریخی زمان خان، مسجد اتابکان، مسجد جامع شهرکرد

مسجد جامع شهر کرد به دستور یکی از خوانین چالشتری در سال ۱۲۷۰ هجری قمری ساخته شده است.سبک معماری این مسجد چهار ایوانی و دارای دو شبستان یکی برای روزهای سرد زمستان و دیگری شبستانی بهاره است. شبستان زمستانی در ضلع غربی صحن و به عمق یک متری زمین قرار دارد و دارای ستون های سنگی در زیر طاق و گنبد است و شبستان بهاره با گنبد مرکزی و گنبد خانه های جانبی در ضلع جنوبی واقع شده است و حجره ها و رواق صحن مسجد را پوشش می دهد. مسجد جامع شهر کرد یا مسجد خان کامل ترین و بزرگ ترین مسجد تاریخی چهارمحال و بختیاری است. تزئینات مسجد عبارتند از کاشی های هفت رنگ با زمینه رنگ زرد در ایوان شمالی، درهای چوبی گره چینی و منبر منبت کاری.در صحن مسجد حوض سنگی و سنگ آبی جامی شکل وجود دارد که بر روی آن اشعار و نقوشی حجاری شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار