زردچوبه علاوه بر کاربردش به عنوان ادویه در تهیه‌ی غذاها که معرف حضور همه می‌باشد، دارای فواید دیگری هم هست. از این ماده‌ی غذایی می‌توان برای مصارف زیبایی مانند درخشندگی پوست، سفیدی دندان‌ها، رشد مو و ... استفاده کرد.
کد خبر: ۸۱۸۱۹۲
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۹ 27 January 2020

این ادویه‌ی آشپزخانه توانایی‌های زیادی در زیبایی و سلامت پوست و مو دارد، در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است:

با زردچوبه پوست خود را روشن کنید
اگر می‌خواهید به طور طبیعی چهره‌ای درخشان داشته باشید، نیازی نیست به دنبال چیزی به جز زردچوبه باشید! این ادویه‌ی باستانی جایگاه خاصی در مراسم عروسی هندی‌ها دارد که بی‌ارتباط با همین خاصیت درخشندگی آن روی پوست زوج‌های جوان نیست. گفته می‌شود این خاصیت زردچوبه به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی قدرتمند ماده‌ای به نام کورکومین است که در زردچوبه وجود دارد. از مزایای کورکومین برای پوست می‌توان به روشن‌تر شدن، بهبود رنگ و همچنین جوان‌سازی پوست کدر شده اشاره کرد.
زردچوبه می‌تواند ضمن تسکین علائم خشکی پوست، آن را عمیقاً آب‌رسانی و احیا کند. این ادویه به طور طبیعی روند از بین بردن سلول‌های مرده پوست برای نشان دادن پوستی سالم و نرم را سرعت بخشیده و سلول‌های پوستی را از آسیب بیشتر محافظت می‌کند

 

با زردچوبه حلقه‌های تیره‌رنگ اطراف چشمتان را کاهش دهید
اگر مستعد کیسه‌های مزاحم و پُف‌آلود زیر چشم هستید، می‌دانید که پیدا کردن راه‌حل برای از بین بردن آن‌ها چقدر مشکل است. در حالی که محصولات زیادی در بازار وجود دارد که ادعا می‌کنند ظاهر دایره‌های تیره‌رنگ اطراف چشم را کاهش می‌دهند، زردچوبه می‌تواند واقعاً این کار را انجام دهد. در واقع از آنجا که ثابت شده زردچوبه یک ماده‌ی غذایی ضدالتهاب و روشن‌کننده است، برای رفع این نوع نگرانی ایده آل است. این ادویه‌ی طلایی‌رنگ همچنین گردش خون را تحریک می‌کند، که می‌تواند به کاهش پف آلودگی و تیرگی زیر چشم که ناشی از گردش خون ضعیف است کمک کند.

با زردچوبه دندان‌هایتان را به طور طبیعی سفید کنید
احتمالاً اصلاً فکرش را هم نخواهید کرد ادویه‌ای که رنگ زردش این‌قدر شعله‌ور است بتواند دندان‌هایتان را سفید کند. در واقع نباید گول ظاهر فریبنده‌ی آن را بخورید، اگرچه زردچوبه می‌تواند پارچه‌ها را لکه‌دار کند؛ اما این ‌قدرت را دارد که به طور طبیعی دندان‌هایتان را مانند برف سفید کند و از التهاب و ورم لثه‌هایتان و همچنین دندان دردتان بکاهد.
شما می‌توانید از زردچوبه برای تهیه یک خمیردندان طبیعی و بدون فلوئور که ضد باکتری و التهاب عمل می‌کند، استفاده کنید.
بدین منظور چهار قاشق غذاخوری پودر زردچوبه، دو قاشق غذاخوری جوش‌شیرین و ½ قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با هم ترکیب کنید. این مواد را به طور کامل با هم مخلوط کنید و دندان‌هایتان را به مدت سه دقیقه با آن مسواک بزنید، سپس آن را از دهانتان خارج کرده و به خوبی با آب بشویید تا پاک شود.

با زردچوبه مشکلات پوستی‌تان را درمان کنید
باز هم به لطف فواید ضدالتهابی و ضدباکتریایی زردچوبه برای پوست، این ادویه می‌تواند در شرایطی مانند پسوریازیس و اگزما شگفتی ایجاد کند.
یک مطالعه، که در مجله peer-reviewed چاپ شده، حتی نشان داد زردچوبه در معالجه بیماران مبتلا به پسوریازیس که یکی از دشوارترین شرایط پوستی برای درمان است، مفید واقع شده است.
زردچوبه همچنین می‌تواند به کاهش قرمزی لکه‌های پوستی و آرام شدن شرایط پوستی مانند اگزما و روزاسه‌آ کمک کند.
یک روش آماده‌سازی سریع و آسان که برای کاهش این شرایط دردناک پیشنهاد می‌شود عبارت است از: مخلوط کردن قسمت‌های مساوی زردچوبه و عسل و استفاده از آن بر روی پوست ملتهب یا تحریک شده برای بهبودی، آرام و خنک شدن پوست.

زردچوبه برای درمان آکنه بسیار عالی است؛ زیرا نه تنها یک ضدعفونی‌کننده طبیعی برای جلوگیری از انتشار باکتری‌هاست بلکه ضدالتهابی است که قرمزی و تورم لکه‌ها را کاهش می‌دهد. این خاصیت زردچوبه به ویژه در ترکیب با سرکه سیب که دارای خاصیت قابض است، مؤثرتر واقع می‌شود، به این معنی که همان نقش تونر را برای شما ایفا می‌کند. زردچوبه همچنین بهبودی را سرعت می‌بخشد که می‌تواند به لکه‌های بزرگ‌تر و مشخص کمک کند.
بدین منظور قسمت‌های مساوی از زردچوبه و عسل را با هم مخلوط کرده، به مدت 20 دقیقه روی لکه‌های خود بمالید و سپس با آب خنک آن را به خوبی بشویید.

با زردچوبه جای آکنه‌هایتان را روشن کنید
بدتر از آکنه، جای آن است که ممکن است سال‌ها روی چهره‌تان باقی بماند و این برای خیلی از افراد بسیار آزاردهنده است. خوشبختانه، برای به حداقل رساندن ظاهر آن‌ها، لازم نیست محصولات گران‌قیمتی را خریداری کنید؛ زیرا زردچوبه به لطف قابلیت‌های ضدالتهابی که دارد در اینجا هم می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.
خواص درمانی زردچوبه برای هایپرپیگمنتیشن یا لکه‌های تیره‌رنگ پوستی و جای آکنه، مؤثر، طبیعی و بدون عوارض جانبی است؛ چرا که کورکومین موجود در آن یک ضدالتهاب و آنتی‌اکسیدان قدرتمند است که تولید ملانین اضافی را کاهش داده و حتی به تسکین پوست و روشن شدن جای زخم نیز کمک می‌کند.

با زردچوبه از آسیب به پوستتان در برابر آفتاب و پیری محافظت می‌کند
واقعاً چه کسی می‌دانست که شما یک زره ضدپیری محرمانه دارید که از قضا در کابینت‌هایتان مخفی شده است؟
تحقیقات ارائه شده در 68 مین نشست سالانه‌ی آکادمی پوست آمریکا (AAD) نشان می‌دهد که کرم‌های مرطوب‌کننده حاوی زردچوبه، توانایی بهبود خطوط ریز و لکه‌های قهوه‌ای ناشی از آسیب آفتاب را دارند.
این ادویه‌ی شگفت‌انگیز همچنین می‌تواند مانعِ از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست که ناشی از قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض اشعه ماوراءبنفش است، شود. بدین منظور هم می‌توان از خواص موضعی زردچوبه بهره برد و هم از خواص خوراکی آن.
بدین منظور نصف قاشق چای‌خوری زردچوبه را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. سپس آن را روی صورتتان بمالید و بگذارید 10 دقیقه بماند. در نهایت صورتتان را با آب گرم بشویید.

با زردچوبه ظاهر ترک‌های پوستی را بهبود ببخشید
گرچه ترک‌های پوستی یا همان استرچ مارک‌ها بسیار شایع هستند - حدود 80 درصد از مردم آن‌ها را دارند – اما ظاهر آن برای هیچ‌کس خوشایند نیست. بهبودی این خطوط کوچک مزاحم دشوار است؛ اما زردچوبه می‌تواند به روشن شدن آن‌ها کمک کند.
در واقع زردچوبه دارای قدرت آنتی‌اکسیدانی است که می‌تواند در پوست نفوذ کرده و موجب بهبود عملکرد سلول‌های غشایی پوست که به پیشگیری و درمان ترک‌های پوستی کمک می‌کنند، شود.
بدین منظور یک قاشق غذاخوری روغن‌زیتون فوق بکر را با یک قاشق چای‌خوری زردچوبه و کمی آب‌لیموی تازه (یک‌هشتم میوه) مخلوط کرده و آن را دو بار در روز روی نواحی مورد نظر بمالید.

با زردچوبه خشکی پوستتان را تسکین دهید
زردچوبه می‌تواند ضمن تسکین علائم خشکی پوست، آن را عمیقاً آب‌رسانی و احیا کند. این ادویه به طور طبیعی روند از بین بردن سلول‌های مرده پوست برای نشان دادن پوستی سالم و نرم را سرعت بخشیده و سلول‌های پوستی را از آسیب بیشتر محافظت می‌کند.
بدین منظور می‌توانید از صابون‌های زردچوبه استفاده کنید. علاوه بر این، با افزایش میزان مصرف زردچوبه در چای و غذاهایتان می‌توانید از مزایای مرطوب‌کننده‌ای این ادویه، بیشتر بهره‌مند شوید.
این ادویه‌ی شگفت‌انگیز همچنین می‌تواند مانعِ از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست که ناشی از قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض اشعه ماوراءبنفش است، شود. بدین منظور هم می‌توان از خواص موضعی زردچوبه بهره برد و هم از خواص خوراکی آن

 

با زردچوبه شوره‌ی سر را از موهایتان دور کنید
وقتی به مزایای زردچوبه برای پوست فکر می‌کنید، پوست سرتان را فراموش نکنید. بالاخره آن هم قسمتی از پوستتان است. دلایل احتمالی زیادی برای خشکی و خارش پوست سر وجود دارد؛ اما در اغلب مواقع زردچوبه می‌تواند راهی برای نجات پیدا کند.
خاصیت ضدعفونی‌کنندگی و ضدالتهابی موجود در زردچوبه می‌تواند به تسکین و رفع شوره سر کمک کند.
یک بار در هفته، نصف قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه ارگانیک را با چهار قاشق غذاخوری روغن نارگیل ارگانیک مخلوط کنید و حدود 30 دقیقه روی موهای خشک بگذارید. در ادامه شامپو زده و به راحتی بشویید.
البته توجه داشته باشید که بهترین تأثیر آن روی موهای تیره است، زیرا زردچوبه می‌تواند موهای بلوند یا کم‌رنگ را لکه‌دار کند.

با زردچوبه رشد موهایتان را تحریک کنید
درست همان‌طور که زردچوبه برای ترمیم پوست مفید است، می‌تواند به بهبودی مشکلاتی که در پوست سر خود تجربه می‌کنید نیز کمک کند. در حقیقت زردچوبه این توانایی را دارد که از ریزش مویی که در اثر برخی عفونت‌ها در پوست سر و شوره سر به وجود می‌آید، جلوگیری کند.
مو و پوست سر شما ممکن است علائمی به شما نشان دهد که با آن متوجه می‌شوید چیزی درست نیست، اولین مورد خارش پوست سر است. اگر خارش را نادیده بگیرید، مو شروع به ریزش می‌کند و هنگامی که ریزش را نادیده می‌گیرید، موهایتان کم‌پشت می‌شوند.
بدین منظور ترکیبی که حاوی قسمت‌های مساوی از زردچوبه و روغن‌زیتون است، توصیه می‌شود. بدین صورت که آن را 15 دقیقه روی سرتان گذاشته و سپس آبکشی کرده و بعد از آن با یک شامپوی طبیعی موهایتان را بشویید. دقت داشته باشید که اگر از شامپوی نامناسبی استفاده کنید، موها و پوست سرتان را خراب خواهید کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار