بی پولی درد مشترک هنرمندان همدانی است، این را وقتی می‌فهمی که در یک دیدار سفره دلشان را نزد استاندار همدان پهن کرده و از درد و رنج‌هایی می‌گویند که انگار تمامی ندارد؛ درد و رنج‌هایی که هر خبرنگاری را وامی‌دارد پیگیر چند و، چون مشکلات و زبان گویایی برای این قشر باشد.
کد خبر: ۸۱۷۸۰۸
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۹ 26 January 2020
هنر‌هایی که به داشتنش پُزهای عالی می‌دهیم، اما نوبت به برآورده کردن خواسته‌ها و آرزو‌های فعالان این عرصه که می‌رسد به هزار و یک دلیل پا پس می‌کشیم؛ آرزو‌هایی که سال‌ها است روی طاقچه انتظار خاک می‌خورند.

موزه هنر‌های معاصر، ساخت پلاتو‌های مجهز، تبلیغات نمایش‌های تازه تولید، موزه عروسک‌ها و سینمای سیار، چاپ و نشر آثار مفاخر و مشاهیر تنها برگی از دفتر آمال و آروز‌های کهن دیار هگمتانه است که سال‌ها از کمبود اعتبار و بی‌پولی در سینه هنرمندان مچاله شده است.

بی پولی درد مشترک هنرمندان همدانی است، این را وقتی می‌فهمی که در یک دیدار سفره دلشان را نزد استاندار همدان پهن کرده و از درد و رنج‌هایی می‌گویند که انگار تمامی ندارد؛ درد و رنج‌هایی که هر خبرنگاری را وامی‌دارد پیگیر چند و، چون مشکلات و زبان گویایی برای این قشر باشد.

۴۰ انجمن شعر و ادب این دیار خواستار اختصاص ردیف بودجه مستقل و دائمی به این تشکل‌ها هستند، زیرا اعتبار فرهنگ و ارشاد اسلامی کفاف همه انجمن‌ها را نداده و همیشه آن‌ها به این خاطر در تنگنا بوده اند.

محمد کلافچی پیرِ ادیبی است که این خواسته را به نمایندگی از ادبا و شعرای دیار هگمتانه سال‌ها است که بیان می‌کند و خواهان اجابت آن از سوی مسوولان است.

او منکر زحمت‌های متولیان فرهنگ و هنر همدان نیست، اما می‌گوید: اگر انجمن‌های شهر و ادب همدان بودجه داشته باشند، جایزه‌ها و جشنواره‌های ادبی متنوعی برگزار می‌کنند؛ موضوعی که سالهاست برایشان آرزو شده است.

کلافچی که خط به خط گفتارش را از کلام شیرین حافظ وام می‌گیرد، به ده‌ها و صد‌ها اثر از مفاخر و مشاهیر این خطه اشاره می‌کند که توان چاپ و نشر آن‌ها را ندارند و مسوولان می‌توانند با نشر این کتاب‌ها دل بزرگان و ادیبان این دیار را شاد کنند.

راه اندازی کتابخانه مرجع شعر و داستان نیز دیگر نیاز انجمن‌های شعر و ادب است که او دوست دارد جای خالی اش در پایتخت تاریخ و تمدن پُر شود.

موزه‌ای برای عروسک‌ها

انجمن هنر‌های نمایشی هم دل پر غصه‌ای دارد؛ انجمنی که به گفته اعضایش سَری میان سر‌ها دارد و ظرفیت‌های پیدا و پنهانش همدان را جزو چهار استان برتر کشور قرار داده است.

کمبود ابزار و امکانات که از بدیهیات تولید به شمار می‌رود، سرآغاز رنجنامه‌ای است که محسن پورقاسمی از آن می‌گوید. هرچند بیشتر مشکلات مطرح شده حول محور کم و کسری‌های جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان می‌چرخد؛ جشنواره‌ای که همدان سالهاست میزبانی اش را به عهده دارد.


او تاکید می‌کند: سالن‌های نمایش همدان از نظر تجهیزات فنی، صوت و تصویر باید تقویت و بروز رسانی شود تا توان اجرای نمایش‌های این جشنواره را داشته باشد.

به گفته پورقاسمی، ساخت سالن‌های تخصصی تئاتر برای ژانر‌های مختلف کودک، نوجوان و نمایش‌های عروسکی، احداث پلاتو در شهرستان‌ها و ساخت سکوی نمایش در پارک‌ها برای اجرای تئاتر‌های خیابانی از نیاز‌های اساسی شهری است که می‌خواهد میزبان دائمی جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان باشد.

ساخت موزه عروسکی را این هنرمند تئاتر برای بهبود اوضاع فرهنگی همدان پیشنهاد می‌دهد و پافشاری زیادی هم برآن دارد؛ زیرا همدان در عرصه نمایش‌های عروسکی بسیار فعال است و درخشش نمایندگی "یونیما" (UNIMA اتحادیه جهانی نمایشگران عروسکی) در این خطه هم گواه بر این ادعا است.

ساخت سالن‌های تخصصی تئاتر برای ژانر‌های مختلف کودک، نوجوان و نمایش‌های عروسکی، احداث پلاتو‌های نمایش در شهرستان‌ها و ساخت سکوی نمایش در پارک‌ها برای اجرای نمایش‌های خیابانی از نیاز‌های اساسی شهری است که می‌خواهد میزبان دائمی جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان باشدپورقاسمی می‌گوید: گروه‌های نمایشی همدان برای پیشقدم شدن در راه اندازی این موزه حاضرند از ۴۰۰ عروسک زیبای خود دل کنده و آن‌ها را به موزه هدیه بدهند، به شرطی که مسوولان هم مکان مناسبی برای دایر کردن موزه عروسک‌ها در نظر بگیرند.

نبود استودیو ضبط و تدوین موسیقی برای تولید نمایش و اختصاص چند عدد از بیلبورد‌های سطح شهر برای تبلیغ و اطلاع رسانی نمایش‌های تازه تقاضا‌های دیگری از گروه‌های نمایشی است.

جای خالی خوشنویسی در زیبا سازی شهر

رییس انجمن خوشنویسی همدان نیز با ۳۵۰ عضو ثابت و پنج آموزشگاه فعال وقتی لب به سخن می‌گشاید، تازه می‌فهمی که مهجوری و مظلومی این هنر اصیل ایرانی کمتر از دیگر هنر‌ها نیست؛ هنری که بی پولی زانوان او را هم خم کرده‌است.

سیدعطاالله سرمدی می‌گوید: انجمن خوشنویسی نیازمند بودجه است تا بتواند در این روزگار سخت کمر راست کرده و در مقابل هجمه‌های سنگین فرهنگی مقاومت کند.

آن‌ها خواستار خرید تابلو‌های خوشنویسی از طریق اداره‌ها و استفاده در دکوراسیون اداری هستند و از متولیان امر می‌خواهند مدیران را ملزم به این کار نیکو کنند.

کاهش روبه فزونی علاقه‌مندان خوشنویسی درد دیگری است که موی سفید کرده‌های این هنر را می‌رنجاند و از مسوولان استان تقاضا دارند، خوشنویسی را در سرفصل آموزش عمومی اداره‌ها گنجانده و دوره‌های ضمن خدمت برای کارکنان دولت برگزار کنند.

او از بی مهری‌هایی که به خوشنویسان شده گلایه می‌کند؛ نامهربانی‌هایی که به اعتقاد وی اگر شهرداری برای زیبا سازی در و دیوار شهر و طراحی مبلمان آن، با هنرمندان مشورت کرده و به ایده‌های خلاقانه آن‌ها احترام بگذارد، قدری جبران می‌شود.

شاید مسوولان با ساخت موزه هنر‌های معاصر هم بتوانند دل این هنرمندان نازکدل را به دست بیاورند؛ موزه‌ای که به گفته بسیاری از اهل فن نیاز اساسی برای شهر فرهنگی همدان است که لقب گردشگری را هم به گُرده می‌کشد.

رییس انجمن موسیقی همدان هم دل دردمندی دارد؛ درد‌هایی که گویی مدت‌ها در سینه اش ته نشین شده و بی مقدمه از رکود و تعطیلی کنسرت‌ها می‌گوید: سلیقه‌ای عمل کردن و بهانه جویی برخی ارگان و نهاد‌ها کرکره این رویداد را پایین کشیده است.

به گفته علی آقامحمدی با وجود قوانین شفاف و گویا درباره صدور مجوز کنسرت موسیقی برخی‌ها سلیقه‌ای عمل کرده و به جای تلاش برای ایجاد شادی و نشاط در بین مردم، گروه‌های موسیقی را از این شهر فراری می‌دهند.

او کوچک بودن سالن‌های همدان را هم به دلایل کم میلی گروه‌های موسیقی می‌افزاید و تاکید می‌کند: سالن‌های ما ظرفیت کمی دارد و کفاف هزینه‌های اجرای کنسرت را نمی‌دهد و برای گروه‌های موسیقی صرفه اقتصادی ندارد که باید این موضوع به سرعت چاره اندیشی شود.

به رغم وجود قوانین شفاف و گویا درباره صدور مجوز کنسرت موسیقی برخی‌ها سلیقه‌ای عمل کرده و به جای تلاش برای ایجاد شادی و نشاط در بین مردم، با بهانه جویی گروه‌های موسیقی را از این شهر فراری می‌دهند.

چتر حمایت عادلانه دولت بر سر هنرمندان

در همین ارتباط استاندار همدان خواستار ارایه خواسته‌ها و نیاز‌های هنرمندان این خطه به صورت مکتوب شده است تا با فراغ بال برای هر کدام راه و چاره‌ای بیاندیشد.

سید سعید شاهرخی می‌افزاید: کمبود اعتبار نه تنها بخش فرهنگ و هنر بلکه همه بخش‌های اقتصادی، کشاورزی و عمرانی را هم مبتلا کرده و چاره آن صبر و مدار است؛ اما در توزیع و تخصیص همین اعتبار‌های اندک نیز انجمن‌های ادبی و هنری را در اولویت قرار می‌دهد به شرطی که آن‌ها هم دستشان از برنامه‌های غنی و مفید خالی نباشد.

استاندار همدان، اما خبر خوشی نیز دارد و به تخصیص ۹ میلیارد تومان اعتبار به بخش فرهنگ و هنر استان اشاره کرده و از رسیدن اعتبار جدیدی برای این بخش هم خبر می‌دهد که به فراخور نیاز‌های اعلام شده از سوی هنرمندان، تقسیم می‌شود.

شاهرخی به مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ماموریت داده است: طرح‌ها و برنامه‌های هنرمندان در سراسر استان را جمع آوری کرده و ابتدای هر سال قبل از تقسیم بودجه نزد او ببرد تا با توزیع عادلانه اعتبارات اندکی از درد و رنج‌های هنرمندان کاسته شود.

نماینده عالی دولت در استان همدان به هنرمندان دلگرمی می‌دهد که مانند کوه پشتشان ایستاده و از اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری پشتیبانی می‌کند به شرطی که پا از چارچوب قانون فراتر نگذارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار