وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: گام بعدی اجرای طرح تحول سلامت، تقدم پیشگیری بر درمان و تقدم درمان سرپایی بر بستری است.
کد خبر: ۸۱۶۸۱۱
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰ 23 January 2020

سعید نمکی در بازدید از طرح «هر خانه، یک پایگاه سلامت» در کاشان افزود: اگر چه تحول نظام سلامت در توسعه زیرساخت‌ها و دسترسی مردم به ویژه در نقاط کمتر برخوردار، ماندگاری پزشک در مناطق محروم، تامین داروهای اساسی و هزینه‌های کمرشکن از دوش مردم کاسته شد اما این وزارتخانه نیازمند یک طرح تحول نظام سلامت با یک رویکرد و مرحله جدید باید باشد.

وی با تاکید بر اینکه اگر  اداره کشور مبتنی بر راه گذشته مستمر و بدون بازنگری باشد، به طور حتم دچار بحران خواهیم شد، بیان کرد: سیاست این وزارتخانه در اجرای ادامه طرح تحول سلامت، پرداختن به بسته‌های مهم این طرح از جمله کاهش پرداخت از جیب بیمار، توسعه زیرساخت‌ها در نقاط محروم و کم‌برخوردار، ماندگاری پزشک در نقاط محروم و تامین داروهای اساسی برای بیماران خاص و صعب‌العلاج است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هدف از اجرای طرح «هر خانه، یک پایگاه سلامت» را مردمی کردن و اجتماعی نظام ارایه خدمت برشمرد و اضافه کرد: این کار باید با ۲ هدف افزایش خودمراقبتی مردم با آموزش به آنها و همراهی مردم با وزارت بهداشت در نظام ارایه خدمت اجرا می‌شود.

وی از بهورزان به عنوان سربازان خط مقدم نظام سلامت یاد کرد و ادامه داد: پیش از اجرای این طرح نخستین سطح فعالیت بین مردم، بهورزان در خانه‌های بهداشت بودند اما در زمان حاضر یک سطح بالاتر آمده است.

نمکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی سمنان، قزوین، کاشان و همدان که به تازگی به طرح «هرخانه، یک پایگاه سلامت» پیوستند، خواست هماهنگ این طرح را اجرا و از خلاقیت و تجربه‌های همدیگر استفاده کنند.

وی تاکید کرد: جز آموزش چهره به چهره با توجه به گسترش رسانه‌های جدید و فضای مجازی از ظرفیت آنها و همچنین آموزش از راه دور، سطحی از مداخله رابطان و سفیران بهداشتی را در پرونده الکترونیکی بهره‌گیری کنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه تشریح کرد: امسال با افتتاح ۶۶ بیمارستان در کشور، هشت‌هزار و ۱۰۰ تخت به تخت‌های بیمارستانی اضافه شده است و سال آینده نیز ۶ هزار تخت افزوده خواهد شد، در حالی که در سال‌های گذشته بیشترین آمار در این زمینه چهار هزار و ۵۰۰ تخت بود.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه آمریکایی‌ها با کمال وقاحت می‌گویند که ورود دارو و تجهزات پزشکی برای مردم ایران ممنوع نشده اما دروغی بزرگ است؛ بیشترین فشار را بر ایران تحمیل کردند حتی تا دارو و تجهیزات پزشکی وارد نشود و مقابل آنها زانو بزنیم که این آرزو را به گور خواهند برد.

به گفته نمکی، بر اساس آمار کمبود داروی امروز یک سوم روز مشابه در سال گذشته است و داروهای اساسی در نقاط مختلف کشور حتی دورترین روستای مرزی وجود دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار