عزیز سجادیان افزود: این شیوه مراوده مشکلاتی را برای تولید کننده و صادر کننده ایجاد کرده و طرف‌ ما در کشور عراق حاضر به پرداخت ارز نیست.
کد خبر: ۸۱۵۸۴۲
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹ 20 January 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:آنگونه که صادرکنندگان نمونه فارس می گویند امروزه حضور در بازارهای جهانی و جلب نظر مشتری به ویژه در شرایطی که رقابت بین شرکت‌های تولیدی بسیار نزدیک و شدید است، سخت و دشوار به نظر می‌رسد.
کیفیت مناسب محصولات و بسته بندی شکیل و متناسب با سلایق مختلف و قیمت پایین کالا تاثیر زیادی در جلب نظر مشتری دارد و مجموعه این ویژگی‌ها خریدار را ترغیب به استقبال از کالا می‎کند.
در کشور ما به دلیل وجود برخی محدودیت‌ها و مشکلات ناشی از تحریم، حضور در بازارهای بین‌المللی به مراتب سخت‌تر می‌شود و صادر کننده باید موانع بیشتری را پشت سر بگذارد تا بتواند بازاری را تصاحب کند.

یکی از مشکلاتی که صادرکنندگان فارس به آن اشاره می کنند لزوم بازگشت ارز به کشور در قالب سامانه ارز نیما است.

نظام یکپارچه‌ی معاملات ارزی یا سامانه ارز نیما را بانک مرکزی ایران در اردیبهشت ۹۷ رونمایی و اعلام کرد که هدف از راه اندازی آن ساماندهی به بازار ارز در حوزه‌ واردات کالاست.

در قالب سامانه نیما بازرگانان می‌توانند درخواست خود را برای تأمین ارز ثبت سفارش‌های غیر بانکی ثبت کنند که پس از ثبت سفارش و با توجه به هماهنگی صورت‌گرفته بین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت، این درخواست به‌صورت خودکار و برخط به سامانه‌ نیما انتقال پیدا می‌کند و در نتیجه درخواست خرید ارز بازرگانان توسط صرافی‌ها مشاهده می‌شود و در صرافی‌ها می‌توانند پیشنهاد خود را ارائه کنند.

بازگشت ارز و حذف مشوق های صادراتی

مدیر عامل شرکت تک چین بهاران یکی از صادر کنندگان نمونه استان فارس، ضمن تشریح مشکلات و موانع پیش روی صادرکنندگان این استان گفت: امروز به دلیل مشکلاتی که در بحث بازگشت ارز داریم، مراودات ما با کشورهایی مانند عراق و افغانستان به شکل ریالی انجام می‌شود.
عزیر سجادیان افزود: این شیوه مراوده مشکلاتی را برای تولید کننده و صادر کننده ایجاد کرده و طرف‌ ما در کشور عراق حاضر به پرداخت ارز نیست.
وی ادامه داد: دولت در چنین شرایطی باید صادر کننده را مورد حمایت قرار دهد و طبق روال سال‌های گذشته معافیت مالیاتی صادرات را لحاظ کند.
او اظهار داشت: حتی قبلا مشوق‌هایی هم به صادر کنندگان داده می‌شد که از همان مشوق‌ها هم دیگر خبری نیست و ما هم خوستار آن مشوق‌ها نیستیم اما حداقل موانع را از پیش پای صادر کننده بردارند.
وی افزود: وقتی صادر کننده درصد سود خود از محل فروش داخل را به دلیل داشتن صادرات کاهش می‌دهد و در مقابل ارز حاصله را نیز وارد سامانه نیما کند و معافیت مالیاتی هم نداشته باشد، نمی‌تواند در چنین شرایطی به فعالیت خود ادامه دهد.
سجادیان افزود: اگر به دنبال توسعه صادرات و ارزآوری هستیم باید موانع پیش روی هم تولید و هم صادرات برداشته شود و دولت با کاهش دخالت‌های خود اجازه دهد که بخش خصوصی کار خودش را انجام دهد.

 

معافیت محصولات کشاورزی و باغی از بازگشت ارز به سامانه نیما

مدیر عامل شرکت خشکبار خوش‌شانس امیر نیز گفت: یکی از موانع پیش روی صادرکنندگان ما بحث بازگشت ارز به سامانه نیما است.
محمد هادی نصری افزود: این دغدغه به ویژه در پرونده های سال ۹۷ ایجاد شده چرا که در این سال مابه‌التفاوت نرخ ارز بسیار بالا بوده و در نیمه اول سال میانگین فروش ارز ما حدود ۶ هزار تومان و در نیمه دوم سال ۹۷ همان عدد به ۱۲ و ۱۳ هزار تومان رسید.
او ادامه داد: تقاضا داریم که محصولات باغی و کشاورزی بحث بازگشت ارز به سامانه نیما را نداشته باشند.
وی بیان کرد: یکی دیگر از موانع پیش روی صادر کنندگان استان خودداری بانک‌ها از پرداخت تسهیلات ارزان قسمت و آسان به صادر کنندگان برای توسعه صادراتشان است.
نصری افزود: کسی که امروز در کشور در زمینه صادرات فعالیت می‌کند از ابتدای فعالیت با توجه به این شرایط دست به ریسک می‌زند چرا که انجام صادرات آن هم در شراط تحریم و نبود ارز و همچنین نوسانات نرخ ارز، مخاطرات بالایی دارد.
وی ادامه داد:‌ پیشنهاد می‌شود که صندوق ضمانت صادرات چنانچه بتواند، در کشورهایی که روابط نسبتا خوبی با ایران دارند صادرکنندگان کشورمان در این کشورها را ضمانت کنند تا این ضمانت‌نامه پشتوانه‌ای برای صادر کننده باشد که بتواند تسهیلات ارزان‌تر هم دریافت کند.
او گفت: صندوق ضمانت می‌تواند رسالت خود را در این جهت به روشنی جلو ببرد تا بازگشت سرمایه صادر کننده را تضمین کند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار