در برنامه صبح گاهی شبکه 3 بهادر حاجی‌محمدی که به عنوان بازرس انجمن بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران معرفی گردید، مدعی شد: شیرهای پاستوریزه‌ای که از سوپرمارکت‌ها عرضه می‌شود مقدار زیادی آلودگی به سم آفلاتوکسین دارند. سمی که به منجر به سرطان کبد می‌شود!حال سازمان های مختلف با نگرش های متفاوت این خبر را تکذیب می کنند!!!
کد خبر: ۸۱۵۷۲۲
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۵ 19 January 2020

آفلاتوکسین هست اما کم است!

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت:هیچ‌کس مدعی حذف آفلاتوکسین نیست اما طرح موضوع به صورت یکجانبه آن هم به گونه‌ای که این معضل خاص محصولات غذایی داخلی است،کار اشتباهی است.

جهانپور گفت:آفلاتوکسین یک معضل در موادغذایی به ویژه لبنیات و خشکبار و فراورده‌های گیاهی است. کشورهای مختلف حد مجاز متفاوتی برای آن در مواد غذایی مختلف دارند و استانداردهای ایران عموما در حد استانداردهای ایالات متحده تعریف شده است؛ البته استانداردهای اروپایی سختگیرانه‌تر است.

کذب محض است!

معاونت بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در واکنش به ادعاهای مطرح شده در این برنامه با بیان اینکه اظهارات این شخص بعنوان کارشناس کذب محض، غیر علمی، غیرمستند و مصداق واقعی تشویش اذهان عمومی است، افزود: بر اساس برنامه های توسعه ای انجام گرفته در کشور، در حال حاضر ۴۰۰ کارخانه شیر پاستوریزه در کشور فعال هستند و در حوزه‌ تولید شیر خام رتبه ۱۱ دنیا هستیم و حتی تعدادی از کارخانجات لبنی کشور  با داشتن کد IR از سازمان دامپزشکی کشور که متضمن رعایت معیارهای بهداشتی در فرآیند تولید است، دارای صادرات محصولات لبنی به کشورهایی نظیر روسیه و مالزی هستند.

وی با بیان اینکه در حوزه‌ تأمین ماده اولیه کارخانجات لبنی تعداد بیش از ۹۰۰ مرکز جمع‌آوری شیر و در مجموع حدود ۱۶۰۰ واحد شامل مراکز جمع‌آوری شیرخام، کارخانجات لبنی و سایر صنایع وابسته در حال فعالیت هستند، افزود: در این مراکز در چهارچوب ضوابط بهداشتی دامپزشکی و با حضور مسئولین فنی بهداشتی دامپزشکی، کنترل‌های تخصصی بهداشتی اعم از نمونه برداری و آزمایش‌های لازم  صورت می‌پذیرد و حمل و نقل شير و فراوردهاى آن با مدر‌ن‌ترین روشهای بهداشتی صورت می‌پذیرد و حتی تردد وسائط نقلیه شیر و فرآورده‌های لبنی رصد و پایش می‌شود كه مواد اولیه ۴۰۰ کارخانه تولید لبنیات کشور را فراهم می‌کنند.

ماکنعلی با بیان اینکه برنامه‌های بهداشتی سلامت شیر و فرآورده لبنی در تمامی سطوح از جمله  مدیریت بهداشت گاوداری‌ها، مدیریت بهداشت در مراکز جمع‌آوری شیر و مدیریت بهداشت در کارخانجات شیر و لبنیات مطابق با استانداردهای ملی و کدکس آليمانتاريوس (استاندارد بين المللى) صورت می پذیرد اظهارکرد: تمامى این مراحل تحت نظارت سازمان دامپزشکی کشور و وزارت بهداشت بصورت دائم و مستمر صورت می‌پذیرد.

ماکنعلی با یادآوری این نکته که در سطح گاوداری 3 نوع مدیریت وجود دارد، آنها را چنین برشمرد: یکی از مدیریتهای بسیار مهم در یک گاوداری مدیریت بهداشت تغذیه است که در این مدیریت سختگیرانه‌ترین استانداردها برای کنترل میران آفلاتوکسین صورت می‌پذیرد. استاندارد میزان آفلاتوکسین در ذرت دامی در کشور ما برابر با 5 در میلیارد است و این در حالی است که استاندارد اتحادیه اروپا برای آفلاتوکسین 4 برابر(20 ppb )  استاندارد ملی ایران است.

فارسی ها با خیال راحت شیر بخورند!

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: وجود سم آفلاتوکسین در شیر و محصولات لبنی این استان شایعه است و عموم جامعه می توانند با خیالی آسوده نسبت به خرید و مصرف این محصولات اقدام کنند.

آفلاتوکسین چیز جدیدی نیست!

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت:آفلاتوکسین یک کشف تازه نیست و بیش از 40 سال است که وجود این سم قارچی در لبنیات، غلات، حبوبات، ادویه، میوه‌های خشک، مغزها مانند پسته، بادام و گردو شناخته شده است.

خشنود در توضیح نظارت های انجام شده در زمینه وجود آفلاتوکسین در محصولات مختلف، افزود: در سال گذشته، از 402 نمونه لبنیات و سایر محصولات مانند میوه های خشک شده، مغزها مانند گردو، بادام و پسته در آزمایشگاه مرجع معاونت دارو و غذای دانشگاه علوم پزشکی شیراز، فقط 23 مورد موارد غیر منطبق با استاندارد مشاهده شد، همچنین در سال جاری از 165 نمونه لبنیات مانند شیر، دوغ و ماست، چهار مورد غیرمنطبق با استانداردها بوده که از عرضه آن به بازار جلوگیری و تمامی این محصولات توقیف و موسسه متخلف به مراجع قضایی معرفی شد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
چقدر هم شما راست میگین
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار