عضو شورای اسلامی شهر شیراز با انتقاد از وضعیت کمربندی این شهر و میزان تلفات بالای انسانی ناشی از تصادفات رانندگی در این مکان، گفت: این محور به بستری برای به سوگ نشستن خانواده‌های شیرازی و هموطنان دیگر تبدیل شده است.
کد خبر: ۸۱۴۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۸ 15 January 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:علی ناصری، چهارشنبه در یکصد و هجدهمین نشست شورای اسلامی شهر شیراز افزود: در کمربندی این شهر به دلیل بروز حوادث رانندگی متعدد، ضرر و زیان مادی و جانی بسیاری به مردم تحمیل می‌شود.

وی ادامه داد: عدم ایمنی و استاندارد سازی‌ها و حجم ترافیک عبوری، ترکیب ترافیک سبک و سنگین، تداخل ترافیک حومه‌ای و عبوری از این کمربندی و قرار گرفتن این محور در محدوده شهر، همچنین اقدام شهرداری برای کاهش معضل ترافیک شهر و اتصال تمام راه‌های اصلی و بن‌بست به کمربندی، منجر به افزایش شمار تصادفات و سوانح در این محل شده است.

ناصری اظهار داشت: بررسی پیشینه کمربندی شیراز، مبین این است که این محور در گذشته برای عبور و مرور ناوگان باربری ایجاد شده اما اکنون به دلیل احداث شهرک‌های زیادی در حاشیه آن عملا به رینگ شهری تبدیل و این مساله باعث بروز سوانح دلخراش و مشکلات زیاد ترافیکی در این کمربندی شده است.

وی اضافه کرد: بر اساس اظهارات کارشناسان، هشت درصد تلفات انسانی جاده‌ای و تصادفات استان پهناور فارس تنها در مسیری ۴۲ کیلومتری کمربندی شیراز که از پل شهید اسکندری در شمال این شهر آغاز و تا پل فسا در جنوب کلانشهر شیراز ادامه دارد، رخ می‌دهد.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه کمربندی شیراز در شمار پُر تلفات‌ترین مسیرهای استان فارس است، افزود: این کمربندی جزو چهار نقطه خطرناک ‌محورهای مواصلاتی این استان محسوب می شود که بیشترین تعداد جان باختگان را در طول سال دارد.

وی، اهمیت این موضوع را به دلیل قرار گرفتن این مسیر در مجاورت کلانشهر شیراز از یک سو و از سوی دیگر تردد میلیون‌ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی در طول سال دانست و گفت: این مسیر پُر تلفات، زیبنده شیراز، سومین حرم اهل بیت (ع) و پایتخت فرهنگی کشور نیست و این به دلیل عدم متولی مشخص در این مسیر مواصلاتی است.

ناصری با اشاره به اینکه از عواملی که باعث شده کمربندی شیراز به عنوان یکی از حادثه خیزترین نقاط کشور شناخته شود، وضعیت نابسامان مدیریتی است، اظهار داشت: میان شهرداری شیراز و اداره کل راه و شهرسازی استان فارس، عدم تطبیق در شرح وظایف و عملکرد سازمانی آنها در این باره وجود دارد.

او ادامه داد: حل مشکل کمربندی شیراز نیازمند بازنگری بودجه‌ای از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تامین هزینه‌ها از ردیف اعتبارات استانی و همچنین اقدامی مشترک توسط اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری شیراز و پلیس راهور با محوریت و قیمومیت دفتر فنی استانداری است تا با استفاده از بودجه‌های سالانه که به بازسازی و حذف نقاط حادثه خیز اختصاص داده می‌شود هرچه سریع‌تر استاندارد سازی و ایمن سازی کمربندی شیراز در دستور کار قرار گیرد.

 

تراموا و مخالفت با نحوه قرارداد با سرمایه‌گذار

در ادامه این نشست، همچنین لایحه شهرداری شیراز در باره‌ انعقاد قرارداد اجرای پروژه تراموا (واگن برقی) با شرکت سرمایه‌گذاری شهر آتیه با برآورد ۱۵ هزار میلیارد ریال به مدت چهار سال، بررسی شد.

برخی از بندهای این لایحه با انتقاد لیلا دودمان، عضو شورای اسلامی شهر شیراز روبه رو شد.

دودمان گفت: در این لایحه مشخص نشده است که منابع مالی آن از چه محلی تامین خواهد شد و مشکلات بنیادی در نحوه واگذاری این طرح به سرمایه‌گذار با ترک تشریفات وجود دارد.

رییس کمیسیون هوشمند سازی شورای شهر شیراز ادامه داد: قرارداد با شرکت‌های داخلی باید به وجه رایج کشور و ریال منعقد شود در صورتی که در این قرارداد اینگونه نیست.

دودمان اضافه کرد: موارد اصولی دیگری نیز وجود دارد که نحوه قرارداد تراموا را در آینده با مشکل جدی مواجه خواهد کرد و برای این پروژه بزرگ که حدود ۱۵ هزار میلیارد ریال معادل نصف بودجه شهرداری در یک سال هزینه دارد، باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

در نهایت، لایحه یاد شده با اکثریت آرا به تصویب رسید.

با تصویب این لایحه به شهرداری اجازه داده می‌شود با رعایت قواعد عمومی قراردادها، منفعت و مصلحت عمومی و آیین‌نامه مالی و معاملاتی شهرداری و شرایط ذیل، نسبت به اجرای پروژه تراموا به طول حدود ۹ کیلومتر در سه فاز شامل، فاز نخست، حدفاصل شاهزاده قاسم تا دروازه اصفهان، فاز دوم حدفاصل دروازه اصفهان تا آرامگاه سعدی و فاز سوم پس از تکمیل و تصویب مطالعات و تصویب شورای اسلامی شهر شیراز نسبت به انعقاد قرارداد با شرکت سرمایه‌گذاری شهر آتیه (متعلق به بانک شهر) به مدت چهار سال با برآورد ۱۵ هزار میلیارد ریال اقدام کند.

همچنین مقرر شد، مطالعات فاز دوم آن شامل، مسیر اجرایی و ایستگاه‌های آن به تصویب مشاور طرح بهنگام‌سازی مطالعات جامع حمل و نقل شیراز، شورای ترافیک استان فارس و شورای اسلامی شهر شیراز رسانده شود و سپس نسبت به عملیات اجرایی آن اقدام شود.

همچنین با توجه به اجرای پیاده‌راه محور عرفان مقرر شد با هدف صرفه‌جویی در زمان و هزینه، شهرداری شیراز تمهیدات و پیش‌بینی لازم را برای اجرای تراموا در مسیرهای مشترک ۲ پروژه را انجام دهد.

گزارش منظم نحوه اجرای قرارداد، جدول زمان‌بندی اجرای تعهدات طرف قرارداد و تاییدیه مشاور در باره برآورد اولیه اجرای پروژه دریافت و به شورای اسلامی شهر شیراز ارایه و ضمانت اجرای مطلوب تعهدات طرف قرارداد پیش‌بینی شود.

مصوبه‌ای برای شتاب بخشیدن به روند تکمیل بزرگراه شهید قاسم سلیمانی

در ادامه این نشست، طرح دو فوریتی اصلاح کارت اوراق بستانکاری در دستور کار قرار گرفت و بر اساس تصمیم اعضای شورای شهر شیراز، با توجه به مزین شدن نام پروژه بزرگراه واقع در کوهسار مهدی (عج) به نام سپهبد شهید قاسم سلیمانی و اهتمام ویژه همه ارکان پروژه برای تسریع در عملیات اجرایی آن و به منظور رفع مشکلات تملکی این پروژه، این طرح به تصویب رسید.

این مصوبه شورای اسلامی شهر شیراز، به شهرداری اجازه می‌دهد که برای تملک املاک در مسیر پروژه بزرگراه شهید سپهبد قاسم سلیمانی در کوهسار مهدی (عج)، طبق توافق با مالکان نسبت به صدور کارت اوراق بستانکاری اقدام کند.

سراهای محله به سمن‌ها واگذار می‌شود

همچنین در این نشست، لایحه شهرداری شیراز مبنی بر واگذاری مدیریت سرای محله‌های شیراز به سازمان‌های مردم‌ نهاد (سمن‌ها) تصویب شد.

بر اساس این مصوبه، برای ایجاد شرایط مناسب، افزایش مشارکت شهروندان و استفاده از ظرفیت نهادهای غیردولتی و غیر سیاسی (سازمان‌های مردم‌نهاد) در مدیریت و بهره برداری از سرای محلات شهر در حوزه فعالیت سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، ضمن موافقت با لایحه به شهرداری شیراز اجازه داده می‌شود تا مدیریت سرای محلات را با فراخوان عمومی و بر اساس امتیاز کسب شده مطابق دستورالعمل اجرایی به سازمان‌های مردم‌نهاد غیر قومی واگذار کند.

بر اساس این مصوبه نیز پرداخت همه هزینه‌های سرای محلات بر عهده شهرداری است و از ۴۰ تا ۸۰ درصد درآمد حاصل از سرای محله به تشخیص شهرداری بابت حق مدیریت به سازمان‌های مردم نهاد پرداخت می‌شود اما مالکیت سرای محله و تجهیزات آن متعلق به شهرداری خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار