۸۷ هزار هکتار از جنگل‌های استان فارس درگیر پدیده خشکیدگی هستند.
کد خبر: ۸۱۴۳۰۰
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳ 15 January 2020

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس گفت: در حال حاضر در استان فارس بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار جنگل وجود دارد که ۸۷ هزار هکتار از آن ها درگیر پدیده خشکیدگی هستند.
علی جواهری افزود: در حال حاضر جنگل‌های شهرستان های کازرون، سپیدان، مرودشت، فیروزآباد، ممسنی و رستم درگیر این پدیده است.
وی تصریح کرد: از یک دهه اخیر تاکنون برای رفع این مشکل، تلاش‌های گسترده‌ای صورت گرفته است که می‌توان به انجام مطالعات دانشگاهی در این حوزه اشاره کرد که تاثیر بسیاری در مقابله با این پدیده داشته است.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس گفت: علت پدیده خشکیدگی جنگل‌های فارس شامل چرای بی رویه دام ، خشکسالی‌های مستمر و متوالی، فرسایش خاک و بیماری‌ها و آفت هایی چون سوسک چوب خوار ، بیماری ذغالی بلوط و لارو برگ خوار بلوط است.
جواهری با بیان اینکه یکی از خطرناک‌ترین این بیماری‌ها بیماری ذغالی است، افزود: نفوذ این بیماری بسیار خطرناک است و امکان حفظ و نگهداری پایه‌های جنگلی خیلی ضعیف است ، در صورتی که در آفت سوسک چوب خوار‌ می‌توان با پیش بینی تمهیدات لازم از جمله اجرای عملیات قطع بهداشتی و حفاظت عروق و استفاده از سموم بیولوژیک نسبت به مهار عامل بیماری اقدام کرد.
وی با بیان اینکه نخستین گزارش‌ها از خشکی جنگل‌ها به سال ۱۳۸۸ برمی گردد، افزود: نخستین کانونی که مورد مطالعه در این زمینه قرار گرفت، دشت برم در شهرستان کازرون بود که این مطالعات با همکاری دانشگاه شیراز و کارشناسان و محققان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی همچنین جنگل‌ها و مراتع و حفظ نباتات انجام شد.
بر مبنای آن اطلاعات دقیقی از وضعیت خشکی جنگل‌ها در پهنه ۲۶ هزار هکتاری دشت برم به دست آمد.
آفات گیاهی به هرگونه حشره یا موجود جاندار که به گیاهان هدف (کشاورزی، فضای سبز و یا زراعت) آسیب و خسارت وارد کند، گفته می‌شود.
بیماری‌های گیاهی مجموعه عوامل زنده یا غیر زنده‌ای است که سبب بروز علایم و آسیب‌ها به گیاه هدف می‌شوند و عملکرد طبیعی گیاه را با مشکل مواجه می‌کنند که عواملی مانند قارچ‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌توانند منجر به بروز بیماری گیاهی شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار