کارشناس تغذیه مرکز بهداشت کرمانشاه گفت: میان‌وعده ناسالم شامل غذاهای چرب، شور، شیرین و حاوی ماده افزودنی می‌تواند زمینه‌ساز التهاب، اختلال هورمونی، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و سایر بیماری‌های غیرواگیردار شود.
کد خبر: ۸۱۴۲۲۶
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸ 15 January 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه  به نقل از فارس،محمدسعید غلامی ، در خصوص انتخاب غلط در میان‌وعده‌ها، اظهار داشت: میل کردن میان‌وعده‌ها در سلامتی مفید است، اما اگر میان‌وعده سالمی را انتخاب نکنیم به سلامتی ما لطمه وارد می‌شود.

وی ادامه داد: افرادی که عادت به استفاده از تنقلات مضر دارند معمولا دچار اضافه وزن، چاقی و به‌دنبال آن انواع بیماری‌های غیرواگیردار می‌شوند.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت کرمانشاه اضافه کرد: تنقلاتی همچون چیپس، پفک و... نه تنها مواد مغذی برای سلامتی تامین نمی‌کنند، بلکه با ورود انواعی از انرژی به بدن منجر به تولید چربی بیشتر و احساس خستگی می‌شوند.

وی به این دسته غذاها «انرژی چکان» گفت و افزود: یعنی این دسته از غذاها انرژی زیادی دارند، ولی در مقابل از نظر مواد مغذی همانند ویتامین‌ها و املاح فقیر هستند؛ یکی از دلایلی که افراد وزن بالایی دارند اما کمبود ویتامین دارند استفاده بیش از حد از این نوع غذاها است.

غلامی تصریح کرد: غذاهای فوری که به‌عنوان میان‌وعده استفاده می‌شوند در بلند مدت خطر ابتلا بیماری‌های مزمن مانند سرطان را افزایش می‌دهند، پاستیل و ژله‌های رنگی نمونه‌ای از این غذاها هستند.

این کارشناس تغذیه افزود: برخی افراد از آبمیوه‌های صنعتی استفاده می‌کنند، درست است آبمیوه‌ها منبع خوبی برای ویتامین‌ها هستند، اما آبمیوه‌های صنعتی درصد ناچیزی آبمیوه دارند و در مقابل درصد زیادی قند افزوده دارند که می‌توانند زمینه‌ساز اضافه وزن در افراد شوند.

وی افزود: به دلیل عدم وجود فیبر در این قبیل از آبمیوه‌ها، قندخون به‌سرعت افزایش می‌یابد و منجر به ایجاد خستگی و گرسنگی بیشتر در افراد می‌شود.

غلامی خطاب به کسانی که عادت دارند به استفاده روزانه کیک و کلوچه در میان وعده‌ها، گفت: این دسته از مواد غذایی از آرد سفید تهیه شده و معمولا در تهیه آن‌ها از روغن جامد استفاده می‌شود که زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی و عروقی است.

وی با تاکید بر این موضوع که نباید فریب واژه رژیمی را خورد، افزود: روی برخی از بسته‌های بسکویت عبارت رژیمی نوشته شده به هر حال تمام بسکویت‌ها شکر، نمک، چربی و سبوس اضافه می‌شود.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت کرمانشاه اظهار داشت: میان‌وعده ناسالم شامل غذاهای چرب، شور، شیرین و حاوی ماده افزودنی می‌تواند زمینه‌ساز التهاب، اختلال هورمونی، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و سایر بیماری‌های غیرواگیردار شود که نباید به صورت مداوم روزانه از آن‌ها استفاده کرد.

وی در پایان، یادآور شد: با جایگزین میان‌وعده سالم به‌جای مواد غذایی ناسالم به سلامت و نشاط خود کمک کنیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار