براساس آمار رسمی، استان مازندران با داشتن ۲۲ شهرستان حدود ۱۰۰ محله حاشیه‌نشین دارد که ۱۴۰ هزار نفر در تعریف جدید وزارت راه و شهرسازی از این مناطق که سکونتگاههای غیررسمی یاد می‌شود، سکونت دارند.
کد خبر: ۸۱۳۵۱۰
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۹ 12 January 2020

اگرچه آمار جمعیت ساکن مناطق حاشیه نشین مازندران حدود ۴درصد است و نسبت به میانگین کشوری که حدود ۳۰ درصد از جمعیت حاشیه نشین هستند، پایین بوده ولی بررسی آمار چند سال اخیر نشان می دهد که مناطق حاشیه نشین در این خطه شمال کشور به خصوص شهرهای بزرگ روند افزایشی به خود گرفته است به طوری که از سال ۹۴ تاکنون ۲۰ هزار نفر به جمعیت این مناطق افزوده شد.
طبق این آمار حدود یک هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی شهرهای مازندران دارای بافت سکونتگاههای غیر رسمی یا همان حاشیه نشین هستند که یک سوم از مناطق حاشیه نشین استان مربوط به شهر قائمشهر است که ۴۵۲ هکتار وسعت دارد و پس آن بابل با ۳۸۲ هکتار دومین شهر دارای حاشیه این استان محسوب می شود.
کاهش ۲۴ برابری اعتبار حاشیه نشینی مازندران
براساس آمار اداره کل راه و شهرسازی مازندران میزان اعتبار مصوب برای ساماندهی مناطق حاشیه نشین استان در سال جاری حدود ۲۰ میلیارد ریال است که این اعتبار در سنوات گذشته به خصوص سال ۹۷ حدود ۴۸۰ میلیارد ریال بود که ۵۰ میلیارد ریال از این اعتبار برای ساخت مسجد جامع که در یکی از محلات حاشیه شهر ساری قرار دارد ، هزینه شد.
این در حالیست که طبق این آمار حداقل برای ساماندهی مناطق حاشیه نشین که شامل ایجاد فرهنگسرا، عریض کردن خیابان ها، احداث کتابخانه و پارک محله ، آسفالت معابر عمومی و سایر زیرساخت ها در ۱۰۰ محله حاشیه شهر در این استان بیش از یک هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است که با این اعتیار قطره چکانی حداقل ۵۰ سال باید صبوری کرد تا محلات موجود ساماندهی شوند، بی توجه به این که هر دوره ۵ تا ۱۰ ساله همین محلات در دست ساماندهی نیز نیازمند اجرای پروژه های جدید و طرح های نو می شوند.
دست خالی مازندران از سند حاشیه نشینی
با وجود این که ۱۴۰ هزار نفراز جمعیت این استان در حدود ۱۰۰ محله حاشیه نشین سکونت دارند که عمده مشکلات این مناطق صرف نظر از نداشتن امکانات زیرساختی، آسیب های اجتماعی و بالا بودن بزهکاری در آنهاست. با وجود خیزی که از حدود چهار تا پنج سال گذشته برای تصویب سند حاشیه نشینی در استان مازندران برداشته شد تا بتوانند با این سند طرح ها را متناسب با نیاز این محلات پیش ببرند، همچنان این سند که از سوی دستگاههای مختلف از راه و شهرسازی تا بهزیستی و حتی نیروی انتظامی در آن دخالت دارند و زیر نظر استانداری مازندران پیگیری می شود، در نیمه راه قرار دارد.
پیش بینی می شود پایان سند حاشیه نشینی استان مازندران حدود دو سال آینده به درازابکشد و در این صورت به نظر می رسد پیش از تکمیل این سند، باید به دنبال سند جدیدی با نیازمندهای نو و تازه باشند.
سندحاشیه نشینی در دست تدوین
مدیرکل راه و شهرسازی مازندران در این باره اظهار داشت: سند حاشیه نشینی استان با رویکرد اجتماعی از چند سال قبل در دست تدوین قرار گرفته و به نظر می رسد که بزودی این سند تدوین و در اختیار دستگاههای مرتبط قرار گیرد.
سید محمد نظری گفت: ساماندهی حاشیه نشینی یا سکونتگاههای غیر رسمی صرفا در حیطه اختیارات این اداره کل قرار ندارد و سایر دستگاهها به خصوص دستگاههای اجتماعی نیز در آن دخالت دارند و سند حاشیه نشینی نیز زیر نظر استانداری مازندران و با دخالت دستگاههای دیگر در دست تدوین قرار دارد.
به گفته وی در صورت تدوین سند حاشیه نشینی خدمات رسانی نیز طبق این سند عملیاتی می شود.
طرح ساماندهی در ۱۹ محله سکونتگاهی غیر رسمی (حاشیه نشین )
رییس اداره بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی مازندران می گوید: طرح ساماندهی سکونتگاههای غیر رسمی در قالب بازآفرینی شهری از ۱۹ محله از محلات شهرهای این خطه شمال کشور در دست اجراست و در سال جاری نیز حدود ۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای آن مصوب شد.
سامره داداشی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در سال جاری ۵۸ پروژه در قالب بازآفرینی شهری در شهرهای این استان در دست اجرا قرار گرفت که دو سوم از این طرح ها و پروژه ها در محلات دارای سکونتگاههای غیر رسمی عملیاتی می شود.
وی مهمترین مشکل اجرای طرح های ساماندهی در سکونتگاههای غیر رسمی را کمبود اعتبار بیان کرد و اظهارداشت : در سال گذشته در مجموع حدود ۴۸۰ میلیارد ریال اعتبار برای بازآفرینی شهری از جمله سکونتگاههای غیر رسمی مصوب شد که این استان به دلیل وقوع سیل و برخی مشکلات دیگر صرفا موفق به جذب ۹ درصد از اعتبار این بخش شد.
وی خاطرنشان کرد : همچنین حدود ۵۰ میلیارد ریال از محل این اعتبار برای نوسازی و بهسازی مسجد جامع شهر ساری که در یکی از محلات سکونتگاههای غیر رسمی و بافت تاریخی قرار داشت، هزینه شد.
جهت گیری طرح ها با سند حاشیه نشینی
رییس اداره بازآفرینی شهری راه و شهرسازی مازندران افزود : جهت گیری تمام طرح های اجرایی در قالب بازآفرینی شهری در سکونتگاههای غیر رسمی مطابق با سند حاشیه نشینی در دست تدوین انجام می شود و با توجه به نیاز این اسناد نیز در یک پروسه پنج تا دهساله مورد بازنگری قرار می گیرند.
داداشی خاطرنشان کرد : تمام طرح های در دست اجرا در سکونتگاههای غیر رسمی استان برای پایان ۱۴۰۰ پیش بینی شد و در صورت تامین به موقع اعتبار این پروژه ها در موعد مقرر خاتمه می یابد.
وی که این طرح ها را شامل بهسازی خیابان ها، ساخت فرهنگسرا و سایر تجهیزات زیرساختی بیان کرده ، افزود: علت تاخیر در اجرای طرح های ساماندهی سکونتگاههای غیر رسمی و بافت فرسوده کمبود اعتبار است.
عمران مناطق حاشیه نشین در حیطه اختیار شهرداری ها
معاون عمرانی استاندار مازندران در این باره گفت:در حوزه عمرانی هیچ برنامه ای برای تدوین سند حاشیه نشینی در حوزه عمرانی استان مازندران در دست اجرا قرار ندارد و احتمال می رود این سند در قالب طرح های آسیب های اجتماعی در حوزه اجتماعی پیگیری شود.
مهدی رازجویان افزود : تمام برنامه های ما در حوزه ساماندهی مناطق حاشیه نشین یا همان سکونتگاههای غیر رسمی در شهرها در قالب بازآفرینی شهری دنبال می شود و شهرداری ها نیز موظفند تا در اجرای طرح های بازآفرینی اولویت خود را به این مناطق اختصاص دهند.
وی اضافه کرد : اعتبار اجرای طرح های عمرانی در این مناطق نیز باید از طریق شورای برنامه ریزی شهرستان ها تامین شود و به فرمانداران نیز توصیه شد تا در تخصیص اعتبار به بازآفرینی شهری الویت بیشتری قایل شوند.
مازندران سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که طبق آمار ۱۰۰ محله با ۱۴۰ هزار نفر جمعیت در مناطق حاشیه نشین سکونت دارند و تاکنون بهزیستی استان نیز حدود ۶۰ هزار نفر از جمعیت حاشیه نشین را در برنامه های حمایتی و توانمند سازی خود قرار داده است.

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار