ورود دوچرخه‌های بیدود به شیراز، فرصتی برای شهروندان، ایجاد کرده است تا از یک وسیله نقلیه سالم برای بخشی از ترددهای روزانه خود در سطح شهر بهره مند شوند.
کد خبر: ۸۱۲۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴ 09 January 2020

تابناک فارس به نقل از شبستان:آنچه امروز به عنوان دوچرخه‌ «بیدود» در شهرمان با آن مواجه هستیم، در واقع دوچرخه های اشتراکی هستند که استارت آنها از سال 96 توسط شرکت «پاک چرخ ایرانیان» زده شد. وجود این دوچرخه ها در شهرمان فرصتی برای یک تردد سالم را ایجاد کرده است تا بتوانیم به پاکی شیراز که همواره به عنوان شهر پاک شناخته شده است، کمک کنیم و همچنین به فیزیک خود نیز فرصت تحرک و دوری از زندگی روزمره ماشینی بدهیم.

یکی از اهداف اصلی تردد دوچرخه‌ های اشتراکی هوشند یا «بیدود» در شهرهای بزرگ، گام برداشتن در راستای تحقق شهر هوشمند است که حمل و نقل پاک در آن جایگاه ویژه دارد. از مزیت های حمل و نقل پاک، همچنین می توان به کاهش ترافیک، ارتقاء سلامت شهروندان، حمایت از محیط زیست و ... اشاره کرد که همگی با ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه برای تردد درون شهری قابل تحقق است.

یک طیف وسیع

کاربران دوچرخه های «بیدود» افراد 13 سال به بالا هستند و محدودیتی برای بانوان نیز وجود ندارد. بیدود در کشور ما از تهران، فعالیت خود را آغاز کرد و حالا هم به شیراز رسیده و در مدت کوتاهی هم مورد استقبال مطلوب شهروندان قرار گرفته است. به گفته شهردار شیراز نیز، ورود دوچرخه های بیدود به شهرمان، باعث نزدیک شدن شیراز به عنوان شهر پاک به شهر انسان محور، محقق می شود:

«حیدر اسکندرپور» با اشاره به توجه به حمل و نقل پاک در کلان شهرها اظهار می‌کند: وجود وسایل حمل و نقل پاک در شهرها، مصداق احداث شهری است که شهروندان و سلامت آنها را در اولویت قرار می دهد.

شهردار شیراز ادامه می دهد: برای تسهیل تردد شهروندان با دوچرخه های بیدود در شیراز، بیش از شش کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در شهرداری منطقه شش شیراز و 14 کیلومتر در محدوده شهرداری منطقه 9 در نظر گرفته شده است که شروع خوبی برای فرهنگ سازی تردد با دوچرخه در جابجایی درون شهری به شمار می رود.

سالم اما گران

یکی از مزایای دیگر تردد با دوچرخه در شهر، کاهش هزینه های حمل و نقل است و به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز، مبلغ ثبت نام برای استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی شیراز 20 هزار تومان است که شامل بیمه سرنشین نیز می‌شود و هیچ محدودیتی برای تعداد ثبت نام کننده نیز وجود ندارد.

در حال حاضر 26 ایستگاه دوچرخه در شیراز راه اندازی شده که تا پایان سال به 57 ایستگاه نیز افزایش خواهد یافت و البته به دلیل مجهز بودن به سیستم ردیاب، امکان تردد شهروندان در محله ها نیز وجود دارد. به ازای هر نیم ساعت استفاده از بیدود نیز یک هزار و 500 تومان هزینه باید پرداخت کرد.

 

یک انتخاب کارآمد

در گفتگو با چند شهروند که در ایستگاه دوچرخه در «میدان نمازی» و خیابان «زند»ف قصد استفاده از دوچرخه های «بیدودم را دارند، متوجه می شوم که چند نفری روزانه همین مسیر میدان نمازی تا شهرداری را که از محورهای پر ترافیک شیراز است را با دوچرخه طی می کنند تا به محل کار خود بروند.

اقدامی که «آرزو» یک زن 32 ساله از آن به عنوان تسهیل گری تردد درون شهری یاد می کند و می گوید: توسعه مسیرهای دوچرخه در کلان شهرها، اقدام موثری است که شهروندان را از تردد روزانه با خودرو در ترافیک بی نیاز می کند و فرصتی هم برای تحرک جسمی برای کارمندانی را که در طول روز فعالیت فیزیکی چندانی ندارند، فراهم می کند.

ساعت 11 صبح است اما همین 2 ایستگاه دوچرخه بیدود از وجود دوچرخه خالی هستند که گویای استقبال مطلوب شهروندان شیرازی از این طرح است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار