شیراز، شهر فرهنگوران بنام و نامداران عرصه شعر و داستان و هنرمندان نامی که هماره دُر دانایی‌هایشان نگینی بر تارک تمدن ایران زمین بوده است؛ در ششمین سال از رقابت بر سر انتخاب پایتختی کتاب، برای کسب این عنوان تلاش می‌کند و اگرچه امیدوارانه مسیر را ادامه می‌دهد اما برخی بی‌تفاوتی‌ها نسبت به جلسات مراکز تصمیم‌گیری در این حوزه، موجب نگرانی‌هایی شده است.
کد خبر: ۸۱۰۴۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۹ 01 January 2020

تابناک فارس به نقل از ایسنا:شیراز که سال گذشته هم مانند سال‌های قبل از آن تلاش‌هایش برای کسب عنوان پایتختی کتاب در دوره پنجم، طی ماه‌های گذشته برای دست یافتن به این عنوان تلاش‌هایی را سامان داده و دنبال کرده است؛ تلاش‌هایی نظیر تشکیل انجمن‌ها و کانون‌ها و کمپین‌های مختلف و برگزاری رویدادهایی با مخاطبانی اندک و پیوست دادن شاغلان مشاغل مختلف و فعالان بخش‌های دولتی و خصوصی به شبکه‌ای با عنوان دوستداران کتاب و ...

امسال بی تردید شیراز در تعدد برنامه‌هایی نظیر قیچی کردن روبان‌ها و امضا کردن تمبرها و رونمایی از کتاب‌ها و برپایی مجالس کتابخوان، راه‌اندازی کمپین و پیوند بین مشاغل و دوستی کتاب و ... نسبت به سال‌های گذشته گوی سبقت را ربود، اما اگر شمارگان انتشار کتاب و تعداد کتابخوان‌ها و شرکت کنندگان در برنامه‌های کتابخوان و وسعت کتابخانه‌ها خصوصا کتابخانه‌های مراکزی نظیر مدارس و دانشگاه‌ها را به تحلیل بنشینیم، شاید به این تفسیر برسیم که عمده اقدامات اجرایی شده، نُمادین بوده است و نهادینه کردن کتابخوانی و مطالعه را کمتر تحت تاثیر قرار خواهد داد.

عضویت شهردار شیراز در شبکه شهرهای دوستدار کتاب، خبر خوبی بود که امیدواری‌ها را برای رسیدن شهر راز به جایگاهی که شایستگی آن را دارد، بیشتر کرد؛ اما شایعات مربوط به حاضر نشدن شهردار در جلسات آن شبکه و واکنش‌ها نسبت به این موضوع، امیدهای ایجاد شده را در سایه تردید پنهان کرده است.

اگر چه به عقیده بسیاری از صاحب نظران، قبل از آنکه به دنبال عنوان پایتختی کتاب باشیم، بهتر آنست که زیرساخت‌های واقعی مطالعه را توسعه دهیم تا بدون تلاش در مسیر آمارسازی و حرکت‌های غیرماندگار و شواف‌های تبلیغاتی، جایگاه شهری که خاکش محل جلوس و عروج بسیاری از بزرگان دانش از ادبیات گرفته تا علم کلام و فلسفه و عرفان و طب و ریاضیات و شیمی، بوده، باز به آن جایگاه باز گردد.

همانگونه که مدیر دانشنامه فارس و رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی شعبه فارس در جلسه‌ای بر این مهم تاکید کرده و گفته بود: مدیرانی که از ارائه آمارهای مربوط به کتابخانه‌ها سر باز می‌زنند، به دنبال پنهان‌کاری نگاه سانسورگرانه و محدود سلیقه‌ای خود هستند.


کورش کمالی‌سروستانی در جلسه رونمایی از یک کتاب، با اشاره به وجود ۳ هزار و ۳۲ واحد کتابخانه‌ای در استان فارس، افزوده بود: ۷۳ درصد از مجموع این واحدها (۲ هزار و ۲۲۷ کتابخانه)، شامل کتابخانه‌های آموزشگاهی هستند و بزرگترین کتابخانه استان فارس نیز کتابخانه دانش‌آموز متعلق به آموزش و پرورش است.

تنها ۲ درصد مدارس فارس از کتابخانه استاندارد برخوردارند

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس همچنین با اشاره به اینکه در مدارس استان فارس ۹۰۰ هزار دانش‌آموز مشغول به تحصیل هستند، اضافه کرده بود: تعداد کل مدارس فارس ۹ هزار و ۹۰۶ مدرسه است، اما تنها ۲۳ درصد از این مدارس از کتابخانه برخوردارند.

کمالی سروستانی با اشاره به اینکه در میان آمارهای مربوط به کتابخانه‌های آموزش و پرورش فارس بیش از ۵۰ کتابخانه با مساحت یک مترمربع و ۱۲ کتاب وجود دارد، یادآور شده بود: شاید تنها ۱۰ درصد از کتابخانه‌های مدارس فارس بر اساس استانداردهای اعلامی «ایفلا» (فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و موسسات کتابداری) فعالیت می‌کنند.

افزایش آمار کتابخوانی در آموزشگاه‌ها را دنبال کنیم

مؤلف کتاب راهنمای کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی استان فارس در ادامه با تأکید بر اینکه به برنامه‌ای ۵ ساله برای پیشبرد فضاهای کتابخانه‌ای در میان مراکز آموزشگاهی و علمی فارس نیازمند هستیم، اضافه کرده بود: نه‌ تنها در مدارس فارس، که در فرهنگسراهای شهرداری شیراز نیز آمار خوشایندی از کتاب و کتابخانه مشاهده نمی‌شود.

کمالی سروستانی با اشاره به اینکه تنها در ۳ درصد کتابخانه‌های فارس رایانه وجود دارد، افزوده بود: به جای پخش کردن کتاب میان رانندگان تاکسی و...، و داعیه پایتختی کتاب داشتن، باید به دنبال افزایش آمار کتابخوانی در آموزشگاه‌ها باشیم.

رد شایعه از دست دادن کسب عنوان پایتختی کتاب ایران توسط کلانشهر شیراز

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی فارس نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه مستند و گزارش جامع کسب عنوان پایتختی کتاب ایران طی روزهای اخیر به وزارت ارشاد ارسال شده است، گفت: در این باره تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری و شورای شهر شیراز منعقد کردیم و در استای تحقق مفاد آن، در حوزه‌های مختلف، اقدامات و فعالیت‌های شاخصی انجام شده است.

صابر سهرابی همچنین با رد شایعه از دست دادن کسب عنوان پایتختی کتاب ایران توسط کلانشهر شیراز به دلیل غدم حضور شهردار در جلسه هم‌اندیشی شهرداران شهرهای دوستدار کتاب، عنوان کرد: این موضوع تنها یک سوء تفاهم است و حتی یک درصد هم عدم شرکت شهردار در این جلسه دخیل نیست.

او با بیان اینکه شیراز در سال‌های متوالی موفق به کسب این عنوان شده است، افزود: اگرچه شهردار در این جلسه که به میزبانی استان تهران بر گزار شد، حضور نداشت اما همکاران ما در این اداره کل حضور داشتند و جای خالی شهردار را پر کردند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس همچنین در خصوص اقدمات شاخص انجام شده در راستای کسب عنوان پایتختی کتاب ایران، گفت: رویکرد شهروند محور بودن برنامه‌های ترویجی را در اولویت اجرایی این اداره کل بود به‌گونه‌ای که با توجه به بحث آسیب‌های اجتماعی و نقاط محروم شهر شیراز سعی بر این شد تا اجرای برنامه‌ها به سمت مناطق مختلف شهری و حاشیه نشین شهر سوق پیدا کند.

سهرابی، مبادله تفاهم نامه با تمام دستگاه‌ها در بخش‌های مختلف مانند سازمان صمت با راه‌اندازی شبکه دوستداران حوزه‌های صنعتی، اتاق اصناف با راه‌اندازی شبکه رستوران داران دوستدار کتاب ، سازمان آتش نشانی شهرداری شیراز با راه‌اندازی شبکه دوستدار آتش نشان، اداره ورزش و جوانان شهر شیراز با راه‌اندازی شبکه ورزشکاران دوستدار کتاب ، اداره پست شهر شیراز با راه‌اندازی نامه رسانان دوستدار کتاب و دیگر دستگاه‌ها را از دیگر اقدامات این اداره کل عنوان کرد.

او با بیان اینکه برگزاری برنامه‌های بزرگداشت مفاخر فرهنگی شیراز از دیگر برنامه‌های امسال در راستای کسب این عنوان بوده و همچنان در دستور برگزاری قرار دارد، گفت: اهمیت تشکیل تشکل‌های کتابخوانی نه تنها در شهر شیراز که با نگرش دقیق تر به سمت شهرستان‌های استان نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است، به‌گونه‌ای که در سال گذشته ۶ شهرستان در بحث شهرهای دوستدار کتاب گزارش خود را به دبیرخانه پایتختی کتاب ارسال و در سال ۹۸ با تشکیل کارگروه در هر شهرستان ۲۱ شهرستان نامزدی خود را به این امر اعلام کردند.

سهرابی خاطرنشان کرد: در راستای تحقق بخشی از اهداف انعقاد تفاهم نامه بین این اداره کل و شهرداری شیراز و شورای اسلامی شهر شیراز، دبیرخانه دائمی پایتختی کتاب برای ساماندهی فعالیت‌های ترویجی در ابتدای سال ۹۸ راه‌اندازی شد که از شاخص ترین اقدامات محسوب می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس رونمایی از پوستر جایزه کتاب سال به عنوان یکی از مهمترین ویژه برنامه‌های حوزه کتاب در استان فارس را یادآور شد و گفت: ساماندهی انجمن‎های ادبی شهر شیراز و استان هم یکی از برنامه‌های تاثیرگذار در حوزه کتاب بوده است.

به گزارش ایسنا، بسیاری از صاحبنظران حوزه فرهنگ، امیدوارانه به حفظ و ارتقاء جایگاه شیراز و فارس در رخ‌دادهای فرهنگی ملی و بین‌المللی نظر دوخته‌اند؛ اگرچه در نگاه برخی، چنین رخدادهایی تنها نُمادین بوده و تاثیر عملی چندانی بر جریانات فرهنگی و هنری ندارد اما بخشی از صاحبنظران نیز بر این باور هستند که حفظ و ارتقاء جایگاه فرهنگی و هنری هر استان، بر تخصیص و جذب اعتبارات در این حوزه تاثیر دارد و این موضوع مسیر را برای رشد و تعالی، هموارتر خواهد کرد.

اقدامات اثرگذاری در حوزه کتاب انجام شده است

سرپرست اداره فرهنگی هنری سازمان فرهنگی شهرداری شیراز اقدامات اجرایی شده در سال ۹۸ را برنامه‌ریزی شده، هدفمند و تاثیرگذار دانست و ابراز امیدواری کرد که امسال شیراز عنوان پایتختی کتاب را کسب کند.

حسن دهقان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به راه‌اندازی دبیرخانه دائمی ترویج کتابخوانی از مردادماه امسال در فرهنگسرای کتاب شیراز، هدف از راه‌اندازی آن را هم‌افزایی تمام دستگاه‌های فرهنگی شیراز برای توسعه فرهنگ مطالعه و همچنین حضور جدی در جشنواره پایتخت کتاب ایران عنوان کرد.

دهقان با بیان اینکه فعالیت‌های متعددی برای ترویج کتابخوانی در کلانشهر شیراز اجرایی شده، مهمترین آن را شبکه سازی اصناف مختلف در حوزه کتابخوانی ذکر و با بیان اینکه در این مسیر ۱۰ شبکه دوستدار کتاب از جمله آتش نشانان دوستدار کتاب، نابینایان دوستدار کتاب، کودکان دوستدار کتاب، سالمندان دوستدار کتاب، ورزشکاران دوستدار کتاب، نامه رسانان دوستدار کتاب، کافه‌های دوستدار کتاب و ...راه‌اندازی شده است، اضافه کرد: شبکه صنعتگران دوستدار کتاب نیز از دی ماه آغاز به کار می‌کند.

مسئول دبیرخانه دائمی ترویج کتابخوانی شهرداری شیراز اضافه کرد: امسال دبیرخانه با نظر مسقیم شهردار و شورای سلامی شهر شیراز راه‌اندازی شده و در خصوص ترویج کتابخوانی نیز مصوبه شورای شهر موجود است.

دهقان همچنین با اشاره به روند طی شده کسب عنوان پایتختی کتاب توسط شهرداری شیراز به عنوان یکی از اعضای کارگروه پایتخت کتاب، گفت: سال گذشته یک جلسه در این باره در شیراز در دفتر شهردار برگزار شد اما امسال این جلسه در تهران برگزار شد و به دلیل اینکه تنها سه روز قبل از جلسه زمان آن اعلام شده بود، شهردار شیراز با توجه به حجم برنامه‌های از پیش تعیین شده، امکان حضور در جلسه را پیدا نکرد؛ اگرچه شخص شهردار تلاش داشت که در جلسه حاضر شود اما ناهماهنگی و تاخیر در اعلام زمان جلسه، ایشان را از حضور بازداشت.

او با بیان اینکه شیراز امسال فعالیت‌های خوبی در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری حوزه کتاب و کتابخوانی انجام داده است، عنوان کرد: وقتی شهرداری تنها ۱۰۰ میلیون تومان تنها در هفته کتاب هزینه کرده و خود پیشقدم در راه‌اندازی دبیرخانه بوده است، نشان از حضور و اهتمام جدی دارد و بعید است به دلیل عدم حضور در یک جلسه عنوان پایتختی کتاب را از دست بدهیم.

مسئول دبیرخانه دائمی ترویج کتابخوانی شهرداری شیراز، از دست عنوان پایتختی کتاب به دلیل عدم حضور شهردار تنها در یک جلسه را شایعه دانست و گفت: شهرداری میزبان هیئت ارزیاب اعزامی در خصوص عنوان پایتختی کتاب بود؛ اینکه شیراز به واسطه یک جلسه، کنار گذاشته شود، شایعه است.

دهقان با بیان اینکه ۹۰ درصد فعالیت‌های کتابخوانی شهر شیراز امسال به میزبانی شهرداری انجام شده است، یادآور شد: تا دهم دی ماه فراخوان کسب عنوان پایتختی کتاب ادامه داشت و زمان داوری بهمن ماه است و بعد از آن نتایج اعلام می‌شود؛ تا آن زمان خوبست از پیش داوری پرهیز کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار