رضایی در پایان گفت: با این اوصاف، سال 99 سالی سخت‌تر از سال 98 خواهد بود و امیدوارم همه قوا دست به دست هم دهند تا فشار حاصل از تحریم‌ها کمتر و قابل تحمل‌تر شود تا ان‌شاالله با موفقیت از این دوران سخت عبور کنیم.
کد خبر: ۸۰۷۶۳۱
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴ 22 December 2019

تابناک فارس به نقل از روزنو:حال در شرایطی که نفت به‌عنوان اصلی‌ترین کالای صادراتی و ارزآور کشور به ‌دلیل تحریم‌های آمریکا مدت‌هاست بدون مشتری مانده باید دید دولت و مجلس چگونه بودجه سال 99 را به سر منزل مقصود خواهند رساند و آیا مردم می‌باید خود را آماده سالی سخت‌تر از سال 98 کنند؟

در همین رابطه، مسعود رضایی نماینده شیراز در مجلس دهم  گفت: لایجه بودجه سالیانه کشور، مجموعه‌ای از برنامه‌ریزی‌هایی است که دولت براساس پیش‌بینی‌های خود از آینده کرده است.

وی افزود: حال، ابتکار عمل به‌دست مجلس است و باید منتظر پیشنهادات کمیسیون تلفیق و سپس دیگر نمایندگان در صحن علنی مجلس بود. به‌هرحال وقتی دولت در بودجه هزینه‌ای را لحاظ می‌کند منابع آن را هم پیش‌بینی کرده است و امیدوارم همه این آمار و ارقام براساس واقعیت‌های موجود کشور باشد و اگر انحرافی هم وجود دارد، مجلس در پی رفع آن برآید، زیرا اگر این اتفاق نیفتد باید منتظر گرفتاری بیش از پیش برای کشور بود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: دولت دارای چهار شاخه اصلی درآمدی است: 1- نفت 2- عوارض گمرکی و اخذ مالیات 3- فروش اوراق مشارکت 4- درآمد شرکت‌های دولتی و فروش برخی اموال دولتی. حال شاخه اصلی درآمدی دولت که نفت است به‌طور چشمگیری کاهش پیدا کرده است و خیلی نمی‌توانیم به جایگزینی محصول دیگری دل ببندیم، زیرا به‌نوعی کشوری تک‌محصولی قلمداد می‌شویم و صادرات اقلام دیگرمان خیلی پایدار و قابل ملاحظه نیست.

این نماینده استان فارس تصریح کرد: در سال 98 قرار بود 152 هزار میلیارد تومان بابت فروش روزانه یک و نیم میلیون بشکه نفت به‌قیمت 54 دلار برای کشور منظور شود، اما تحریم‌های ظالمانه علیه ایران باعث شد تنها 50 تا 60 درصد این رقم محقق شود و دولت مجبور شد که روی به فروش اوراق مشارکت که به‌نوعی آینده‌فروشی است و یا قرض از سیستم بانکی و غیره بیاورد که این رویکرد، تورم‌زا بود.

عضو فراکسیون امید مجلس اظهار داشت: حال سال آینده اگر بتوانیم نفت خود را صادر و پول آن را به کشور انتقال دهیم به رقمی در حدود 50 هزار میلیارد تومان می‌رسیم، یعنی یک سوم رقمی که در بودجه سال 98 آمده بود و دولت چاره‌ای ندارد جز اینکه روی به گرفتن عوارض و مالیات بیشتر بیاورد که این مسیر هم مطمئناً باعث فشار بر مردم خواهد شد.

رضایی در پایان گفت: با این اوصاف، سال 99 سالی سخت‌تر از سال 98 خواهد بود و امیدوارم همه قوا دست به دست هم دهند تا فشار حاصل از تحریم‌ها کمتر و قابل تحمل‌تر شود تا ان‌شاالله با موفقیت از این دوران سخت عبور کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار