مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین گفت:خاک به عنوان یکی از با ارزش ترین منابع حیاتی بوده که رشد گیاهان را تضمین کرده و بیش از 97 درصد نیازهای غذایی جهان را برآورده می کند.
کد خبر: ۸۰۵۰۶۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰ 11 December 2019

تابناک فارس به نقل از ایانا: مهدی همتی در همایش مدیریت پایدار خاک افزود: روش های حفاظت از خاک در فهم دقیق از تئوری فرسایش و شناسایی انواع آن نهفته است.

این مقام مسئول تصریح کرد: کنترل پوشش گیاهی در مراتع و آبراهه ها، کشاورزی حفاظتی با استفاده از روش های کم یا بی خاک ورزی، استفاده از بقایای گیاهی در زراعت، مالچ پاشی و رعایت تناوب گیاهی از روش های حفاظت از خاک هستند.

همتی، از احداث بندها، شیب شکن ها، تراس بندی، باد شکن ها و کشت نواری نیز به عنوان دیگر راه های جلوگیری از فرسایش خاک نام برد.

به گفته وی، خاک به عنوان یکی از با ارزش ترین منابع حیاتی بوده که رشد گیاهان را تضمین کرده و بیش از 97 درصد نیازهای غذایی جهان را برآورده می کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین بیان کرد: خاک تامین کننده اکثریت قریب به اتفاق عناصر غذایی‌ مورد نیاز گیاه‌ بوده که بصورت محلول در خاک در دسترس گیاه است.

او تاکید کرد: هر خاک یک قابلیت و توانایی ویژه برای تولید محصولات خاصی را دارد که دخل و تصرف در بافت آن باعث تخریب خاک و عدم بهره وری در تولید محصولات کشاورزی در بلند مدت خواهد شد.

احداث باغ فقط درخاک های دارای بافت مناسب

همتی؛ خاک ریزی در اراضی به منظور بهبود بافت خاک را عامل تخریب خاک عنوان کرد و گفت: بهره برداران صرفا مجاز به احداث باغ در اراضی دارای بافت خاک مناسب بوده و هر گونه خاک برداری و خاک ریزی به منظور تغییر بافت، موجب فرسایش خاک می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین اظهار کرد: از نظر علمی، خاک را جزو منابع طبیعی تجدید شونده قرار داده اند اما با توجه به روند کند تشکیل، در عمل جزو منابع طبیعی غیرقابل تجدید به شمار می آید.

علی رغم اهمیت حیاتی خاک برای ادامه بقای آدمی، معضلی جدی آن را تهدید می کند و آن چیزی نیست جز پدیده فرسایش که آن را می توان به عنوان بحرانی جدی تلقی نمود.

همایش مدیریت پایدار خاک با هدف ارائه راه های جلوگیری از فرسایش ،تخریب،کاهش حاصلخیزی و آلودگی خاک به مناسبت روز جهانی خاک، با حضور جمعی از کارشناسان، بهره برداران و علاقه مندان این حوزه در محل مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین برگزار شد.

قیروکارزین در 169 کیلومتری جنوب غربی شیراز واقع است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار