«بهرام پارسایی» در خصوص تحولات پس از اصلاح قیمت سوخت در کشور گفت:ساختار مدیریت اجرایی کشور باید اصلاح و شفاف شود تا مسائل شفاف و مشخص نشوند امکان اجرای قانون مبارزه با فساد ایجاد نخواهد شد.
کد خبر: ۸۰۴۷۸۴
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۷ 10 December 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:«بهرام پارسایی»  در خصوص تحولات پس از اصلاح قیمت سوخت در کشور گفت:ساختار مدیریت اجرایی کشور باید اصلاح و شفاف شود تا مسائل شفاف و مشخص نشوند امکان اجرای قانون مبارزه با فساد ایجاد نخواهد شد.

وی با اشاره به تصویب قوانین متعدد مبنی بر لزوم شفافیت در عرصه‌های مختلف، تاکید کرد: فساد اصلی، همین عدم اجری قانون است. مثلا وزارت دارایی چه تعارفی با بدهکاران مالیاتی میلیاردی دارد که لیست آنها را به صورت شفاف اعلام نمی‌کند؟ یا سازمان‌ها، نهادها و بنیادهایی که از مالیت معاف هستند یا هرچه دوست دارند مالیات می‌دهند، چرا اسامی شان اعلام نمی‌شود؟ این افراد از سرمایه‌های این کشور استفاده می‌کنند و برای این کشور هزینه دارند.

عضو فراکسیون امید افزود: تا این مسائل شفاف نشود و صفر تا صد درآمدهای دولتی و نحوه هزینه کرد آنها، از جمله درآمدهای نفت و گاز مشخص نشود نمی‌توان اعتماد اجتماعی را بازسازی کرد. به هرحال ما جزو چند کشور اول در حوزه نفت و گاز هستیم اما اینکه چرا وضعیت مردم ما به این صورت هست، جای سوال دارد.

نماینده مردم شیراز با اشاره به این که اراده‌ای برای اجرای شفافیت وجود ندارد، تصریح کرد: دولت به عنوان مجری، باید قانون را اجرا کند و مجلس هم بر اجرای قانون نظارت داشته باشد. باید تعارفات را کنار گذاشت. اگر نظارت صحیح وجود داشته باشد همه چیز شفاف می‌شود.
عضو کمیسیون اصل نود مجلس اضافه کرد: به عنوان نمونه در موضوع بدهکاران مالیاتی دست دولت و وزارت اقتصاد باز است و آن‌ها باید قانون را اجرا کنند. اگر دولت قانون را اجرا کند و نماینده مجلس هم به جای اینکه نگران باشد فرد دیگری ناراحت نشود یا بتواند دور بعد تایید صلاحیت بگیرد، طبق سوگندی که یاد کرده است بر اجرای قانون نظارت کند، قطعا دولت در سایه، افرادی که موازی کاری می‌کنند و به جایی هم پاسخگو نیستند، مجبورند در لوای قانون حرکت کنند.

وی با اشاره به تضعیف جایگاه مجلس گفت: یکی از مهمترین علل این پدیده نگرانی نمایندگان از عدم تایید صلاحیت در دوره بعد است که متاسفانه این موضوع بیشتر هم جنبه سیاسی دارد تا آنکه در چارچوب قانون باشد. علت دیگر این است که وقتی افرادی وارد مجلس میشوند، به دنبال کسب رضایت مدیران و وزرا می‌روند.
نماینده مردم شیراز در مجلس اضافه کرد:‌ دلیل سوم هم به جدیت هیات رئیسه در صیانت از جایگاه مجلس برمی‌گردد. ما یکی از وزرا را اعلام استیضاح کرده ایم، اما از سوی هیات رئیسه اعلام وصول نمی‌شود، یا آنکه وزیر دیگری بود که سال گذشته اعلام وصول استیضاح ایشان ۶ ماه طول کشید تا در نهایت خودش استعفا داد. یا همین بحث افزایش قیمت بنزین که هیات رئیسه، نمایندگان مجلس را بی‌خبر گذاشت.

پارسایی اجرای قوانین موجود را راهکار خروج کشور از شرایط فعلی دانست و گفت: قوانین موجود ممکن است نمره کامل مد نظر مردم را نگیرد، ولی اجرای همین قوانین بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد و اعتماد جامعه جلب می‌شود.

وی با بیان اینکه دولت به جای مانور دادن روی تدوین منشور حقوق شهروندی، می‌تواند مواد فصل سوم قانون اساسی را اجرایی کند، اظهارداشت: خیلی از مشکلات در جامعه ما هست که به دلیل منازعات سیاسی به منافع ملی و مردم لطمه می‌زند که با رفراندوم می‌توان جلوی آن را گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار