وقتی صحبت از شهر‌های گردشگری کشور ایران می‌شود بدون استثنا یکی از اولین اولویت‌هایی که در ذهن همه ما شکل می‌گیرد شهر شیراز است؛ مهد فرهنگ، تاریخ و ادب ایران. شهر شیراز به نوبه خود جاذبه‌های گردشگری بی‌شماری را برای بازدیدکنندگان و مسافرانی که به خاک آن پا می‌گذارند فراهم کرده است تا خاطره سفری لذت‌بخش و دوست‌داشتنی را در ذهن تمامی آن‌ها به یادگار بگذارد.
کد خبر: ۸۰۴۶۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱ 10 December 2019
تابناک فارس به نقل از برترین‌ها: وقتی صحبت از شهر‌های گردشگری کشور ایران می‌شود بدون استثنا یکی از اولین اولویت‌هایی که در ذهن همه ما شکل می‌گیرد شهر شیراز است؛ مهد فرهنگ، تاریخ و ادب ایران. شهر شیراز به نوبه خود جاذبه‌های گردشگری بی‌شماری را برای بازدیدکنندگان و مسافرانی که به خاک آن پا می‌گذارند فراهم کرده است تا خاطره سفری لذت‌بخش و دوست‌داشتنی را در ذهن تمامی آن‌ها به یادگار بگذارد.

این شهربه واسطه تاریخ غنی و پرتاثیری که در کشور به جا گذاشته اهمیت فرهنگی و تاریخی بسیاری دارد و بخش اعظمی از مراکز گردشگری آن نیز معطوف به همین زمینه می‌شوند. در این مطلب همراه ما باشید تا به معرفی ۶ موزه از بهترین موزه های شهر شیراز بپردازیم و آن‌ها را بیشتر بشناسیم.

۱. موزه تخت جمشید

معرفی موزه‌های شهر شیراز، خوشا شیراز و این‌همه زیبایی!

قطعاً هیچ گزینه دیگری به جز تخت جمشید نمی‌تواند رتبه اولین موزه و مکان گردشگری شهر شیراز را از آن خود کند. این موزه در مجموعه ۲۵۰۰ ساله تخت جمشید قرار دارد و دارای یک ایوان بزرگ، دو گالری و یک تالار بزرگ است. آثار بسیاری در این مجموعه وجود دارند که کشف و مشاهده آن‌ها خالی از لطف نیست. سنگ نبشته‌ها، گل نبشته‌هایی از خط ایلامی، زیورآلات فلزی مثل طلا، نقره، مجسمه‌های فلزی، پیکره‌های سنگی، ساز‌های قدیمی و... همه و همه دنیای باستانی پرشکوهی را در ذهن شما تداعی می‌کنند که در حال تماشای بخش کوچکی از آن هستید.

معرفی موزه‌های شهر شیراز، خوشا شیراز و این‌همه زیبایی!

می‌توان گفت که ساختمان موزه تخت جمشید بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بنای بازسازی شده در کشور ایران است. شما می‌توانید برای بازدید از این بنا شش‌ماهه اول سال از ساعت ۷ و نیم صبح تا ۷ و نیم بعد از ظهر و شش‌ماهه دوم سال از ساعت ۸ صبح تا ۶ بعد از ظهر مراجعه نمایید.


۲. موزه پارس شیراز

معرفی موزه‌های شهر شیراز، خوشا شیراز و این‌همه زیبایی!

این موزه نیز به عنوان رتبه دوم موزه‌های شهر شیراز از اهمیت زیادی برخوردار است. این موزه در باغ نظر شیراز قرار دارد و عمارت کلاه‌فرنگی آن در سال ۱۳۱۵ به موزه‌ای تبدیل شد که امروزه شاهد آن هستیم.

در موزه پارس شیراز یادگاری‌هایی از دوره زندیه دیده می‌شود و به بسیاری از افراد مشهور هم‌چون کریم‌خان زند و سایر افراد بزرگ این خاندان پرداخته می‌شود. آرامگاه وکیل‌الرعایا در این موزه قرار دارد.

معرفی موزه‌های شهر شیراز، خوشا شیراز و این‌همه زیبایی!

در این موزه آثار گران‌بهای بسیاری به نمایش گذاشته می‌شود که برخی از آن‌ها به دوره باستانی نیز باز می‌گردند. علاوه بر این آثار هنرمندان بزرگی از جمله لطفعلی صورتگر، جعفر نقاش معروف و... نیز در این موزه به نمایش گذاشته می‌شوند. برای بازدید از این موزه می‌توانید همه‌روزه از ساعت ۷ و نیم صبح تا ۸ شب مراجعه نمایید.


۳. موزه باغ عفیف‌آباد

معرفی موزه‌های شهر شیراز، خوشا شیراز و این‌همه زیبایی!

موزه نظامی عفیف‌آباد نیز یکی از اولین موزه‌هایی است که با مسافرت به شهر شیراز پیش روی شما قرار می‌گیرد. این موزه در باغی قرار دارد که به ابزارآلات جنگی‌ای از دوره‌های مختلف تاریخی اختصاص دارد.

در طبقه اول این موزه اسلحه و در طبقه دوم آن محل اقامت خاندان پهلوی وجود دارد که به آن موزه عبرت نیز می‌گویند و به همین دلیل نیز اهمیت آن چند برابر می‌شود. در بخشی از این موزه برخی از وسایل مجلل دوران پهلوی به چشم می‌خورد که ارزش بالایی دارند، چیز‌هایی مثل پیانوی جشن‌های ۲۵۰۰ ساله و یا مبلمانی که به سبک فرانسوی ساخته شده‌اند.

جالب است بدانید که در طبقه زیرین این موزه نیز تفنگ‌هایی مربوط به فتحعلی شاه، مظفرالدین شاه، رضاخان، محمدرضا پهلوی و... به نمایش گذاشته می‌شوند. برای بازدید از این موزه می‌توانید همه‌روزه از ساعت ۸ صبح تا یک بعد از ظهر و از ساعت ۳ تا ۷ شب مراجعه نمایید.


۴. موزه شاهچراغ

معرفی موزه‌های شهر شیراز، خوشا شیراز و این‌همه زیبایی!

معرفی موزه‌های شهر شیراز، خوشا شیراز و این‌همه زیبایی!

چهارمین موزه‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد موزه شاهچراغ است. این موزه در صحن بارگاه حضرت شاهچراغ است و به نمایش آثاری از دوران پیش از تاریخ و همین‌طور اسلامی می‌پردازد. در این موزه آثار بسیاری همچون قرآن‌های نفیس، نسخ خطی، سکه‌هایی باستانی، ظروف قدیمی از شیشه، سفال و...، نقاشی‌های هنرمندان مشهور و... به نمایش در می‌آیند. برای بازدید از این موزه می‌توانید هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۹ شب مراجعه نمایید.


۵. موزه نارنجستان

معرفی موزه‌های شهر شیراز، خوشا شیراز و این‌همه زیبایی!

قطعاً یکی از زیباترین موزه‌های شهر شیراز موزه نارنجستان است. این موزه از بنا‌های باقی‌مانده دوران قاجار است و در داخل باغ نارنجستان قرار دارد. این مکان در سال ۱۲۵۷ توسط محمدعلی‌خان و پسر او ساخته شد.

ویژگی‌های جذاب این موزه آیینه‌کاری‌های زیبا، گچ‌بری‌های ظریف، منبت‌کاری‌های حرفه‌ای، نقاشی‌های سنتی و... است که شکل ویژه و منحصربه‌فردی به این بنا بخشیده است.

معرفی موزه‌های شهر شیراز، خوشا شیراز و این‌همه زیبایی!

بخشی از این بنا به عنوان بیرونی و دارالحکومه و همین‌طور خانه زینب‌الملک مورد استفاده قرار می‌گرفته و در درجه اول به عنوان منزل شخصی خانواده قوام شناخته می‌شده است. برای بازدید از این موزه می‌توانید همه‌روزه از ساعت ۸ صبح تا ۸ و نیم شب مراجعه نمایید.


۶. موزه هنر‌های تجسمی

معرفی موزه‌های شهر شیراز، خوشا شیراز و این‌همه زیبایی!

معرفی موزه‌های شهر شیراز، خوشا شیراز و این‌همه زیبایی!

این موزه در واقع در خانه فروغ‌الملک قرار دارد که در اواخر دوران قاجار و همین‌طور اوایل پهلوی توسط این فرد ساخته شده است. مرمت و بازسازی این بنا در سال ۱۳۸۱ صورت گرفت و بعد از آن به موزه هنر‌های معاصر شیراز اختصاص پیدا کرد.

در این موزه آثار ارزشمندی از هنرمندان معاصر فارس همچون نقش برجسته، خوشنویسی، نقاشی، عکاسی، هنر‌های تجسمی و... به نمایش داده می‌شوند. لازم به ذکر است که این ملک در سال ۱۳۷۷ به ثبت ملی رسید. برای بازدید از موزه هنر‌های تجسمی شیراز می‌توانید همه‌روزه از ساعت ۸ صبح تا ۷ بعد از ظهر مراجعه نمایید.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار