همان‌طور که رژیم غذایی سالم می‌تواند به بیماران ام اس کمک کند تا وضعیت سلامت خود را بهتر کنند، رژیم غذایی نادرست نیز می‌تواند فعالیت بیماری‌شان را بیشتر کند.
کد خبر: ۸۰۴۴۹۸
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۷ 09 December 2019

بیماران ام اس از این خوراکی‌ها نخورندبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، چربی‌های اشباع که عموماً از منابع حیوانی مانند گوشت قرمز و لبنیات پُرچرب هستند و همچنین در غذا‌های حاوی روغن پالم و روغن نارگیل نیز وجود دارند، کلسترول بد را بالا می‌برند.

کلسترول بالا می‌تواند منجر به تصلب شرایین شود که ریسک حملهٔ قلبی و سکتهٔ مغزی را افزایش می‌دهد. مطالعات نشان داده بیماران ام اس، به‌ویژه زنان، بیشتر از سایرین در معرض حملهٔ قلبی، سکتهٔ مغزی، نارسایی قلبی و فیبریلاسیون دهلیزی هستند.

هر چند رژیم غذایی خاصی برای مبتلایان به ام اس وجود ندارد، اما مصرف غذا‌های سالمی، چون میوه‌ها و سبزی‌های تازه، پروتئین کم چرب و لبنیات کم چرب می‌تواند زمان بین عود بیماری را افزایش داده و سلامت عمومی این بیماران را بهبود ببخشد.

همان‌طور که رژیم غذایی سالم می‌تواند به بیماران ام اس کمک کند تا وضعیت سلامت خود را بهتر کنند، رژیم غذایی نادرست نیز می‌تواند فعالیت بیماری‌شان را بیشتر کند.

 

چربی‌های اشباع

چربی‌های اشباع که عموماً از منابع حیوانی مانند گوشت قرمز و لبنیات پُرچرب هستند و همچنین در غذا‌های حاوی روغن پالم و روغن نارگیل نیز وجود دارند، کلسترول بد را بالا می‌برند. کلسترول بالا می‌تواند منجر به تصلب شرایین شود که ریسک حملهٔ قلبی و سکتهٔ مغزی را افزایش می‌دهد. مطالعات نشان داده بیماران ام اس، به‌ویژه زنان، بیشتر از سایرین در معرض حملهٔ قلبی، سکتهٔ مغزی، نارسایی قلبی و فیبریلاسیون دهلیزی هستند.

 

چربی‌های ترانس

هر چه سدیم موجود در رژیم غذایی بیماران ام اس بیشتر باشد، احتمال عود بیماری بیشتر خواهد بود. مصرف نمک زیاد می‌تواند فشار خون را بالا برده و عاملی برای بیماری قلبی نیز بشود
کلوچه‌های بازاری، بیسکوئیت‌ها، انواع پای و هر نوع محصول غذایی بسته بندی شده که حاوی چربی‌های ترانس است برای بیماران ام اس مناسب نیست. افراد مبتلا به ام اس باید نسبت به عبارت «چربی‌های ترانس» روی برچسب محصولات حساس باشند. زیرا چربی‌های ترانس باعث افزایش التهاب در درون رگ‌های خونی شده و از این رو می‌توانند منجر به مشکلات قلبی و عروقی می‌شوند.

 

شیر گاو

شیر گاو علاوه بر چربی‌های اشباع دارای پروتئین‌های خاصی است که می‌تواند برای بیماران ام اس مضر باشد. البته محققان عقیده دارند ممکن است این ارتباط منفی چندان قوی نباشد که لازم شود بیماران ام اس مصرف شیر گاو را به طور کلی قطع کرده و از سایر مواد مغذی موجود در آن چشم پوشی کنند؛ بنابراین می‌توانید امتحان کنید و ببینید آیا حذف شیر گاو از رژیم غذایی کمکی به شما می‌کند یا نه، اما نباید از سایر منابع کلسیم، پروتئین و ویتامین D غافل شوید.

 

قند

مصرف قند زیاد مخصوصاً به صورت شیرینی می‌تواند موجب اضافه وزن شود و این ایده‌آل بیماران ام اس نیست، زیرا تحرک و انجام فعالیت‌های بدنی روزانه را مشکل می‌کند. وزن اضافی موجب احساس خستگی می‌شود که در بیماران ام اس شایع است.

 

نمک

هر چه سدیم موجود در رژیم غذایی بیماران ام اس بیشتر باشد، احتمال عود بیماری بیشتر خواهد بود. مصرف نمک زیاد می‌تواند فشار خون را بالا برده و عاملی برای بیماری قلبی نیز بشود.

 

غلات تصفیه شده

برنج سفید، نان سفید و غلات صبحانه باید از رژیم غذایی بیماران ام اس حذف شود، چون این کربوهیدرات‌های فرآوری شده که قند خون را فوراً بالا می‌برند، به قلب نیز آسیب می‌زنند مخصوصاً در خانم‌ها. مطالعات نشان داده زنانی که بیشتر کربوهیدرات‌های تصفیه شده مصرف می‌کنند بیشتر در معرض بیماری‌های عروق کرونری هستند. افرادی که با بیماری‌ام اس مبارزه می‌کنند، مطمئناً مایل نیستند با بیماری‌های دیگری مانند بیماری قلبی و دیابت نیز دست و پنجه نرم کنند.

 

گلوتن

آمار و پژوهش‌ها نشان می‌دهد احتمال بیماری سلیاک که یک بیماری خود ایمنی و ناشی از عدم تحمل گلوتن است در بیماران مبتلا به ام اس نسبت به سایرین بیشتر است. گلوتن، پروتئینی است که در گندم و جو و چاودار وجود دارد. افرادی که بیماری سلیاک دارند باید به طور کلی از مصرف گلوتن اجتناب کنند تا روده‌هایشان آسیب نبیند، اما خیلی از آن‌هایی که سلیاک ندارند نیز با حذف گلوتن، احساس سلامت عمومی بهتری دارند.

 

برچسب ها: بیماری ، ام اس ، خوراکی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار