رئیس مرکز بهداشت خوزستان اظهار کرد: با توجه به اینکه تنها یک سال به پایان استراتژی برنامه ۹۰-۹۰-۹۰ مانده، تاکنون ۴۸ درصد موارد مبتلا به HIV در خوزستان شناسایی شده‌اند. همچنین ۸۸ درصد مواردی که شناسایی شده‌اند تحت درمان قرار گرفته‌اند و در ۷۷ درصد افراد شناسایی شده و تحت درمان، ویروس سرکوب شده است.
کد خبر: ۸۰۳۰۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۱ 04 December 2019

غلامرضا شریعتی روز چهارشنبه در همایش روز جهانی ایدز در سرسرای شهدای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: فرصت ما برای عمل و تقویت بیماریابی، دسترسی افراد به مراقبت و درمان مناسب، حمایت ازبیماران و آموزش و اطلاع رسانی در خصوص بیماری محدود است و به همین دلیل خواستار شتاب بخشیدن به کاهش فاصله بین نیازها و خدمات هستیم.

به گزارش"تابناک" وی افزود: از هنگامی که نخستین نمودهای اچ آی وی نزدیک به ۴۰ سال پیش گزارش شده تلاش‌ بسیاری در سطح جهانی، منطقه ای و کشوری برای مبارزه با اپیدمی اچ آی وی انجام شده است.

شریعتی ادامه داد: در این مدت شواهد علمی فراوانی درباره مداخلات موثر فراهم شده که در پیشگیری از عفونت، مراقبت، درمان و مهار گسترش این ویروس موثر بوده است.

استاندار خوزستان گفت: برنامه کنترل عفونت اچ آی وی با مشارکت همه ادارات و سازمان های مرتبط موفق می‌شود و انتظار می‌رود فرمانداران، نظارت مستمر بر اجرای برنامه چهارم ملی کنترل بیماری ایدز توسط ادارات و سازمان های مسئول اجرای برنامه داشته باشند.

وی اضافه کرد: امروز با پیشرفت تکنولوژی‌های آزمایش و پیدایش آزمایش اچ آی وی سریع با حساسیت بالا، انجام آزمایش ساده تر از پیش شده است  بنابراین باید تعهد خود را برای پایان دادن به ایدز تا سال ۲۰۳۰ انجام دهیم.

شریعتی ادامه داد: پس می توان تلاش بیشتری برای خدمت‌رسانی به هر انسان داشته باشیم و از اتلاف فرصت برای تشخیص کسانی که از بیماری خود آگاه نیستند پرهیز کرد، آنها را به درمان و مراقبت لازم هدایت کرد و انگ و تبعیض در خصوص افراد دچار اچ ای وی را کاهش داد.

همچنین سیدمهدی حسینی‌زاده در این همایش اظهار کرد: با توجه به اینکه تنها یک سال به پایان استراتژی برنامه ۹۰-۹۰-۹۰ مانده، تاکنون ۴۸ درصد موارد مبتلا به HIV در خوزستان شناسایی شده‌اند. همچنین ۸۸ درصد مواردی که شناسایی شده‌اند تحت درمان قرار گرفته‌اند و در ۷۷ درصد افراد شناسایی شده و تحت درمان، ویروس سرکوب شده است.

وی افزود: شکل بیماری ایذر از ابتدا تا امروز، سیر نگران‌کننده‌ای را طی می‌کند و هر چه جلوتر می‌رویم، بیماری پیچیده‌تر می‌شود و به حمایت بیشتر سازمان‌ها نیاز داریم.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: سازمان‌ها باید در کنار حوزه سلامت قرار بگیرند. یکی از سازمان‌های حائز اهمیت در این زمینه، آموزش و پروش است زیرا نهادی محسوب می‌شود که جمعیت جوان زیادی را تحت پوشش قرار داده است؛ جمعیت جوانی که ما نگران آنها هستیم و آموزش و پروش با آموزش‌هایی که ارائه می‌دهد، می‌تواند در این زمینه به ما کمک کند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تاکید بر لزوم ارائه خدمات درمانی به مبتلایان به HIV عنوان کرد: عدم پذیرش موارد HIV مثبت جهت درمان، کاری بسیار خطرناک است. اگر پزشکی از ارائه خدمات درمانی به این افراد خودداری کند، چنین افرادی ناچار می‌شوند در بستر خاموش و بدون آگاهی، درمان را دریافت کند و هیچ صحبتی در مورد بیماری خود نکنند در حالی که ما وظیفه داریم همه موارد مراجعه‌کننده را درمان کنیم و اگر موارد لازم را رعایت نکنیم، خود و سایر افراد در معرض خطر قرار می‌گیریم.

حسینی‌زاده بیان کرد: پزشک و دندانپزشکی که بیمار HIV مثبت را نپذیرد، بی‌سواد است و اگر بخواهد از بین بیماران خود دست به انتخاب بزند، نشان از عدم آگاهی او است. چنین نگاهی غلط و غیرقابل قبول است.

وی با اشاره به اجرای برنامه ملی استراتژیک کنترل عفونت HIV عنوان کرد: مقرر شده این برنامه از سال ۹۴ تا سال ۹۸ با هدف کاهش موارد ابتلا به ایذر و کاهش ۲۰ درصدی موارد منتسب به این بیماری در مبتلایان اجرا شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان افزود: ۱۱ استراتژی مهم در این برنامه مشخص شده که آموزش و اطلاع‌رسانی، پیشگیری از انتقال خون آلوده و تامین سلامت خون، ترویج استفاده از کاندوم و پیشگیری از انتقال جنسی، برخی از استراتژی‌های این برنامه هستند.

وی عنون کرد: در خوزستان تنها ۴۸ درصد موارد ابتلا به HIV را شناسایی کرده‌ایم و از هدف ۹۰ – ۹۰ – ۹۰ فاصله داریم. در این شرایط اگر آگاهی و اطلاع‌رسانی افزایش یابد، قطعا تاثیرگذار خواهد بود. اگر جمعیت در معرض خطر و پرخطر آموزش ببینند، قطعا در جلوگیری از شروع بیماری و کاهش موارد HIV کمک زیادی می‌شود.

حسینی‌زاده بیان کرد: انتقال خون آلوده نخستین عامل بروز این بیماری در جهان بوده است اما اکنون به جایی رسیده‌ایم که غربالگری صددرصدی خون انجام می‌شود و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

وی با اشاره به درمان بیماران مبتلا به HIV به ویژه مادران باردار ادامه داد: با درمان HIV، ویروس این بیماری به شدت کاهش می‌یابد. همیشه نگرانی ما در زمینه انتقال بیماری از مادر باردار به کودک است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: با اقدامات انجام شده در این زمینه در سال ۹۷ روی بیش از ۴۶ هزار مادر باردار تست HIV انجام شد که حدود کمتر از ۱۰ مورد HIV مثبت شناسایی شدند و خوشبختانه با درمان مناسب هیچ مورد انتقال بیماری از مادر به کودک نداشتیم وهمه فرزندان آنها سالم بودند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: آگاهی‌بخشی به مردم در زمینه انجام تست HIV در شناسایی می‌تواند به ما کمک کند و درصد شناسایی بیماران را افزایش دهد. مراقبت و درمان افراد مبتلا به HIV برای ما مهم است و اینکه افراد شناسایی شوند تا پس از آن درمان را به گونه‌ای انجام دهیم که میزان ویروس در حد زیادی کاهش یابد و از انتقال ویروس جلوگیری شود.

 

در ادامه دکتر محمد علوی اظهار کرد: اکنون مشکل کشور ما و خوزستان آنفلوآنزا است البته این مشکل در حال حاضر نه‌ تنها در ایران بلکه در نیم‌کره شمالی جهان وجود دارد.

وی افزود: بسیاری از کشورها با این بیماری درگیر هستند؛ به این وضعیت، پاندمی آنفلوآنزا می‌گویند. این مشکل مربوط به اکنون نیست، بلکه آنفلوآنزا به علت تغییرات ویروسی هر پنج سال یکبار در جهان به اپیدمی تبدیل می‌شود. اپیدمی امسال دنباله اپیدمی ۲۰۰۹ یعنی همان ویروس H۱N۱ است.

این متخصص بیماری‌های عفونی اظهار کرد: درست است که مساله حاد ما آنفلوآنزا است اما نیروهای بهداشتی از دیگر بیماری‌ها و تزریق واکسن غافل نشده‌اند و آمادگی کامل برای ارائه خدمات را دارند.

علوی ادامه داد: بیماری آنفلوآنزا می‌تواند با مرگ و میر بالایی همراه باشد اما در خوزستان با جمعیت ۴ تا ۵ میلیون نفری، تنها با کمتر از ۲۰ نفر درگیری آنفلوآنزا که منجر به حوادثی برای آنها شده، مواجه شده‌ایم.

مدیرگروه بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: متاسفانه آنفلوآنزا همیشه با ترس عمومی همراه است. در چند روز گذشته خبری مبنی بر اینکه داروخانه‌ها واکسن آنفلوآنزا را تا قیمت یک میلیون تومان به فروش رسانده‌اند، منتشر شد در حالی که قیمت این واکسن ۴۵ هزار تومان است.

وی افزود: ترس مردم باعث شده که همه برای خرید واکسن آنفلوآنزا هجوم بیاورند و در چنین شرایطی تقاضا برای موارد غیرضروری و القایی بالا می‌رود در حالی که تزریق این واکسن برای همه افراد ضروری نیست. آنفلوآنزا در بیش از ۹۵ درصد موارد مشکلی ایجاد نمی‌کند و تنها پنج درصد از بیماران مبتلا به این بیماری به بستری نیاز دارند که از این پنج درصد نیز ۸۰ درصد آن‌ها با داروهای معمولی بهبود می‌یابند.

وی در خصوص بیماری ایذر هم عنوان کرد: سال ۶۸ آغاز ورود بیماری ایذر به کشور ما بوده است. این بیماری از یک کودک با فاکتور هشت از فرانسه به ایران وارد شد.

مدیرگروه بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی اهواز با تاکید بر لزوم مشارکت عمومی جهت مبارزه با ایدز، بیان کرد: در گذشته زمانی که در مورد ایذر صحبت می‌شد، به جز ضعف و یأس چیزی نبود اما اکنون ایذر پیشگیری، واکسن، درمان مؤثر، دارو و مراقبت دارد.

علوی گفت: افرادی که با HIV مثبت مواجه هستند، عمر طبیعی می‌کنند اما در گذشته عنوان می‌شد اگر کودکی به این بیماری مبتلا شود، تنها تا دو سال و بیمار بزرگسال نیز تنها تا ۱۰ سال عمر می‌کند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر بیماری HIV تفاوتی با دیگر بیماری‌ها ندارد اما این موضوع به شرایطی بستگی دارد. موارد بیماری به شدت کاهش یافته است. همچنین داروهای خوبی برای این بیماری یافت شده که امید و کیفیت زندگی را بالا می‌برد.

مدیرگروه بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: اکنون موج بیماری تغییر یافته است. در گذشته بیماران هموفیلی و بعد کسانی که رفتار پرخطر داشته‌اند، الگوی این بیماری بوده‌اند اما اکنون عفونت وارد خانواده‌ها شده و این، زنگ خطر است. زمانی که عفونت وارد خانواده می‌شود، یعنی کنترل آن سخت است. در گذشته تنها افراد پرخطر شناسایی می‌شدند اما اکنون باید همه افراد را شناسایی کنیم.

علوی بیان کرد: اکنون در برخی کشورها استراتژی به گونه‌ای است که شناسایی را در خانواده‌ها انجام می‌دهند. زمانی که با خانواده‌ها مواجه هستیم، کار سخت است. همچنین بیماری به کودکان رسیده است و طبق آمار جهانی بیش از یک میلیون کودک و نوجوان ۱۰ تا ۱۹ ساله به HIV مبتلا هستند، و این یعنی فاجعه.

وی ادامه داد: همچنین زنان باردار به این بیماری آلوده هستند. در گذشته میزان ابتلای زنان به HIV یک درصد و در برخی استان‌ها صفر درصد بوده است اما در سال‌های اخیر در میان کل افراد مبتلا به HIV، زنان حدود ۴۰ درصد و مردان حدود ۶۰ درصد هستند. این تغییر نسبت جنسیتی به معنی این است که راه‌های انتقال بیماری از راه‌های پرخطر به راه‌های معمولی مانند رابطه جنسی تبدیل شده است.

مدیرگروه بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی اهواز عنوان کرد: اگر عفونت HIV در جایی گسترده شد، دیگر مرز خانواده را نمی‌شناسد. زمانی که زنان درگیر این بیماری می‌شوند، زن باردار هم درگیر این بیماری و به تبع آن فرزند وی نیز درگیر می‌شود که این موضوع، خطر دیگری است.

وی تصریح کرد: اجتناب از کارهای پرخطر مانند اعتیاد ترزیقی، بی‌بند و باری جنسی، تماس جنسی آلوده، تتو کردن، وفادار بودن به تعهدات، استفاده از کاندوم و استفاده از دارو برای بیماران، راه‌های عمده پیشگیری از این بیماری است.

علوی با اشاره به وجود داروهایی برای درمان HIV مثبت و پیشگیری جهت زنان باردار و برخی پرسنل در صورت وقوع اتفاقات، گفت: زنان باردار باید تحت مداوا قرار بگیرند و حتی حین زایمان دارو دریافت کنند. نوزاد نیز باید تحت درمان قرار بگیرد و همه این اقدامات برای این افراد انجام می‌شود اما گاهی از سوی برخی متخصصین زنان و زایمان بی‌توجهی می‌شود و بیمار را تحویل نمی‌گیرند یا درمان نمی‌کنند.

علوی در خصوص درمان این بیماران، ادامه داد: داروهای این بیماران گران هستند اما مراکز بهداشت این داروها را رایگان در اختیار این افراد قرار می دهند. در خوزستان هم به ندرت کودکی که مادر وی HIV مثبت باشد، پس از به دنیا آمدن به این بیماری مبتلا شده است. اگر بیمار HIV مثبت به مراکز درمانی مراجعه کند، این مراکز باید به این بیماران کمک کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار