دبیری البته هشدار می‌دهد که این به معنای بی‌تفاوتی نیست و احتمال اینکه در بهمن ماه مزارع استان مورد تعرض ملخ‌های صحرایی از ناحیه عربستان قرار گیرند، وجود دارد.
کد خبر: ۸۰۱۶۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۱ 30 November 2019

تابناک فارس به نقل از تسنیم: اواخر مهرماه بود که سازمان نباتات وزارت جهاد کشاورزی هشداری مبنی بر حمله دوباره ملخ‌های صحرایی را مطرح و پیش‌بینی کرد که این هجوم از آبان ماه در استان‌های همجوار با کانون این ملخ‌ها رخ دهد.

در هشدار سازمان نباتات آمده بود که براساس اعلام کمیسیون مبارزه با ملخ صحرایی فائو با توجه به شرایط اقلیمی مساعد شمال شرق آفریقا و شبه جزیره عربستان و همچنین پاکستان و هندوستان شرایط برای طغیان ملخ‌ها فراهم شده و بر اساس پیش‌بینی‌ها، از آبان ماه این آفت از طریق سیستان و بلوچستان وارد کشور می‌شود.

پیش‌بینی‌ها محقق شد و استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بخشی از کرمان درگیر این آفت شدند. بنا بر اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی قریب به 2400 هکتار از مزارع در این 3 استان سم پاشی شده است و اقدامات پیشگیرانه در دیگر استان‌ها نیز انجام می‌شود.

محمدرضا میر، سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور روز گذشته در خبری اعلام کرده که « گروه‌هایی از ملخ‌های صحرایی که در فاز مبارزه قبلی (مرداد ماه سالجاری) به هند و پاکستان مهاجرت کردند و اکنون در حال بازگشت به کشور‌های حاشیه دریای سرخ و کشور عربستان هستند که بخشی از آن‌ها وارد کشور شده‌اند».

 

وی از آمادگی برای مقابله با این آفت سخن گفته و اعلام کرده «به صورت روزمره دیده‌بانی‌هایی صورت می‌گیرد که به محض ورود مبارزه و سمپاشی انجام شود».

فارس از ملخ‌های هندی و پاکستانی در امان ماند

استان فارس نیز که از سال گذشته درگیری با آفت ملخ‌های صحرایی داشت در حال آماده‌باش قرار گرفت و هشدارهایی از سوی جهاد کشاورزی استان به کشاورزان داده شد اما با گذشت تقریبا 40 روز از نخستین هشدارها خبرها حاکی از این است که استان فارس از ملخ‌هایی پاکستانی و هندی در امان است.

حمید دبیری، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در گفت‌وگو با تسنیم اعلام کرد که در حال حاضر هیچ یک از شهرستان‌های استان فارس با ملخ‌های صحرایی که از سمت پاکستان و هند وارد کشور شدند، درگیر نیستند.

به گفته وی با وجود مبارزه‌هایی که با این آفت در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان انجام شده ممکن است ملخ‌های هندی و پاکستانی به استان فارس نرسند و استان از این لحاظ در امان باشد.

احتمال هجوم از سوی ملخ‌های صحرایی از سمت عربستان

دبیری البته هشدار می‌دهد که این به معنای بی‌تفاوتی نیست و احتمال اینکه در بهمن ماه مزارع استان مورد تعرض ملخ‌های صحرایی از ناحیه عربستان قرار گیرند، وجود دارد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی فارس با اشاره درگیری 14 شهرستان در سال گذشته می‌گوید: ملخ‌های صحرایی از ناحیه عربستان ممکن است که در بهمن ماه دوباره به سمت استان فارس بیایند که در کنار آنها بارور شدن تخم‌ریزی‌های سال گذشته نیز است بنابراین باید آمادگی مقابله داشته باشیم.

به گفته دبیری از آنجا که در این جریان با موجود زنده سروکار داریم نمی‌توان با قطع و یقین پیش‌بینی کرد چراکه شرایط محیطی، دما و آب و هوا نیز در رویش مجدد آنها تاثیرگذار است، با این حال تدابیر لازم اندیشیده شده است.

وی از تشکیلات جلسات فوق‌العاده در جهاد کشاورزی استان و ستاد گیاه پزشکی خبر می‌دهد که نتیجه آن آماده کردن 7 تن سم، تجهیز تمامی دستگاه‌های سم‌پاش و خودروها و همچنین آماده و تجهیز هواپیمای سم‌پاش است تا در صورت حمله ملخ‌ها به مقابله با آنها اقدام شود.

به گزارش تسنیم استان فارس در دوره گذشته از بهمن 97 تا تیرماه 98 درگیر مبارزه با ملخ‌های صحرایی بود و 14 شهرستان نیز به صورت جدی درگیر این آفت شده بودند. در این مدت زمانی مبارزه علیه این آفت در 44 هزار و 500 هکتار انجام و بالغ بر 31 تن سم برای مبارزه با این آفت مصرف شد.

از آنجا که بخش زیادی از ملخ‌ها به عرصه‌های منابع طبیعی وارد شده بودند؛ خسارت سال گذشته استان فارس از حمله ملخ‌ها ناچیز بود. براساس اعلام جهاد کشاورزی استان در سال گذشته در کل 6 هکتار از بخش کشاورزی آن هم بین 10 تا 20 درصد خسارت دید.

 

برچسب ها: حمله ، ملخ ، ملخ صحرایی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار