این مشکل تغذیه‌ای، خطری است که سلامت بسیاری از کودکان کار را به مخاطره می‌اندازد. در حالیکه تغذیه مناسب برای کودکان زیر5 سال از اهمیت بسزایی برخوردار است و در رشد جسمانی و قد آنها تاثیر بسزایی دارد.
کد خبر: ۸۰۱۵۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹ 30 November 2019

تابناک فارس به نقل از فارس: زهرا روی تغذیه پسر 3 ساله‌اش حساسیت ویژه دارد. ساعت 9 صبح باید صبحانه کامل خورده باشد، ساعت 11 یک میان وعده مناسب و ساعت یک ظهر نهار بخورد. همین برنامه برای وعده‌های دیگر در عصر و شب نیز مورد توجه قرار دارد و شب قبل از خواب هم باید شیر گرم به پسرش بدهد تا خیالش از رشد جسمی و مناسب او راحت باشد.

مرتضی، پسر همسایه خاله فاطمه اما با وجود اینکه تنها 5 سال دارد از صبح برای دستفروشی با پدرش راهی می‌شود و تا بعد از ظهر هم که بیرون از خانه است یک غذای ساده و لقمه‌ای را که مادرش برای او از خانه آماده کرده است، می‌خورد.

این مشکل تغذیه‌ای، خطری است که سلامت بسیاری از کودکان کار را به مخاطره می‌اندازد. در حالیکه تغذیه مناسب برای کودکان زیر5 سال از اهمیت بسزایی برخوردار است و در رشد جسمانی و قد آنها تاثیر بسزایی دارد.

پیامدهای تغذیه نامناسب کودکان

تغذیه نامناسب لزوما کودکان را دچار وزن کم نمی‌کند بلکه امکان بروزی چاقی را نیز افزایش می‌دهد. کودکی که در طول روز وعده‌های غذایی را سر ساعت معین نمی‌خورد و با غذاهای شکم پرکن و چرب و ... خود را سیر می‌کند طبیعتا در معرض چاقی قرار می‌گیرد. اگر کودک تا 5 سالگی تغذیه مناسب نداشته باشد بعد از این سن احتمال بروز چاقی در او افزایش چشمگیری خواهد داشت.

یک کارشناس تغذیه کودک با تاکید بر مصرف شیر مادر تا 2 سالگی برای کودکان به خبرنگار فارس می‌گوید: کودکانی که تا این سن از شیر مادر تغذیه می‌کنند کمتر در معرض چاقی قرار می‌گیرند.

کیهان مالکی ادامه داد: تغذیه کودک تا 6 ماهگی نیز باید منحصرا با شیر مادر باشد که علاوه بر سلامت جسمی بر روی سلامت روان کودک نیز تاثیر مطلوبی می‌گذارد.

وی در پرسش به این سئوال که سلامت کودکان کار تا چه اندازه به دلیل تغذیه نامناسب در معرض خطر است، اظهار می‌کند: قطعا این کودکان از تغذیه مطلوبی برخوردار نیستند.

 

 

این کارشناس تغذیه می‌افزاید: اما خوشبختانه با طرح وزارت بهداشت در تامین سلامت کودکان کار، تمامی کودکان کار ایرانی و غیر ایرانی با مراجعه به مراکز جامع خدمات سلامت کشور، می‌توانند توسط پزشک به رایگان ویزیت شوند و از مکمل و مراقبت رایگان برخوردار شوند.

مالکی اضافه می‌کند: علاوه بر سوء تغذیه، ابتلاء به بیماری‌های عفونی، دهان و دندان و عوارض پوستی نیز سلامت کودکان کار را به مخاطره می‌اندازد.

حمایت از کودکان کار

یک فرد خیر که جامعه هدف کودکان کار را به عنوان ارائه خدمات خیر خواهانه خود در نظر گرفته است، نیز می‌گوید: از طریق مراجع و سازمان‌های مربوط، حمایت از چندین کودک کار را به عهده گرفته‌ام که هزینه پوشاک و تغذیه ماهانه آنها را تقبل می‌کنم.

وی که تمایل به ذکر نام خود ندارد، ادامه می‌دهد: با توجه به اهمیت تغذیه در کودکان برای دست یابی به سلامت مطلوب، فکر حمایت از تغذیه آنها به ذهنم رسید و در این راه توان خود را به کار گرفتم تا از کودکان کار حمایت کنم.

 چند روز پیش نیز یکی از همکارانم، طرحی در مورد حمایت از تغذیه کودکان کار با من در میان گذاشت که اقدام مناسب و خوبی به نظرم آمد و در گزارشی دیگر و پس از اجرای این برنامه، این طرح خوب را به اطلاع خواهیم رساند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار