مدیرکل انتقال خون اصفهان با تاکید بر اینکه این استان با کمبود ذخیره خونی در همه گروه‌ها مواجه است از عموم مردم و نهادها برای اهدای خون دعوت کرد.
کد خبر: ۸۰۰۵۷۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۸ 26 November 2019

مجید زینلی اظهار داشت: در زمان حاضر ذخیره خونی در این استان به ۲.۵ تا سه روز رسیده درحالیکه در روزهای معمول این میزان برای هفت روز است.

وی با بیان اینکه در فصل‌های سرد سال به‌طور معمول تعداد مراجعه‌کنندگان و میزان اهدای خون کاهش می‌یابد، اظهار داشت: در این روزها، آلودگی هوا نیز مزید بر علت شده و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از میزان اهدای خون در اصفهان کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: این در حالی است که نیاز به خون و فراورده‌های آن در مراکز درمانی و اتاق های عمل و بیمارانی مانند تالاسمی، هموفیلی و دیالیزی مانند روزهای معمول به قوت خود باقی است.

زینلی با بیان اینکه امسال تعداد اهداکنندگان خون با سرد شدن هوا از اوائل آبان رو به کاهش رفت، خاطرنشان کرد: اهداکنندگان مستمر حدود ۶۰ درصد از کل مراجعه‌کنندگان به مراکز انتقال خون را تشکیل می‌دهند و ما بیشتر با کاهش در تعداد اهداکنندگانی که برای دفعه نخست یا به‌طور موردی مراجعه می کنند، مواجه هستیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا برخی مسائل اجتماعی و شایعه‌ها در این زمینه تاثیرگذار بود، تاکید کرد: تنها عامل کاهش میزان اهدای خون، رغبت کمتر مردم در این روزهای سرد و آلوده برای خارج شدن از خانه است وگرنه افرادی که به مراکز انتقال خون مراجعه می‌کنند به آنها اطمینان و اعتماد دارند.

مدیرکل انتقال خون اصفهان با اظهار نگرانی از اینکه با سردتر شدن هوا در روزهای آینده بازهم میزان اهدای خون کاهش یابد، اضافه کرد: با کاهش ذخیره‌های خونی، همه محصولات خونی مانند پلاکت، پلاسما و گلبول قرمز نیز کم می‌شود.

زینلی همچنین به راه‌اندازی مرکز جدید انتقال خون در شاهین‌شهر اشاره و خاطرنشان کرد: این مرکز برای دسترسی بیشتر اهدا کنندگان در روزهای زوج از ساعت هشت تا ۱۳ فعال است.

وی افزود: در کلان‌شهر اصفهان مرکز انتقال خون خواجو از ساعت هفت و نیم تا ۱۶ و مرکز عاشق اصفهانی از ساعت هفت و نیم تا ۱۳ و در شهرهای خمینی‌شهر، نجف‌آباد، خوانسار، گلپایگان، کاشان، نائین، شهرضا و زرین‌شهر مراکز انتقال خون به صورت نیمه وقت آماده ارائه خدمات به مردم است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار