مردم ما به خوبی تفاوت رفتارهای ساختار شکنانه با اعتراض آرام ومنطقی را می دانند ،اما به هرحال پاره ای متغیر ها وهیجانات ،رفتارهای منطقی را به خشونت تبدیل کرده که سهم عوامل و چرایی های متعدد  با برخی رفتارهای نبپخته دستگاههای کنترل کننده در ظهور وبروز این ناهنجاریها وآسیبها دخیلند که باید مورد واکاوی قرارگیرند.
کد خبر: ۷۹۹۵۴۴
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۱ 23 November 2019

تابناک ایلام::بامداد جمعه هفته گذشته بود که با اقدام غافلگیرانه سهمیه بندی بنزین و به قول معروف تصمیم بنزینی سران سه قوه ،بسیاری از شهرهای بزرگ وکوچک کشور دستخوش اتفاقات وحوادثی شدند . در ساعات اولیه روز شنبه ویکشنبه بیشتر تحمعات مردمی حول محور اعتراض منطقی به تصمیم سه برابر شدن کالای استراتژیک " بنزین" متمرکز شد .

بدنبال آن وبا گسترش دامنه اعتراضات ،تجمعات به خشونت گراییده ودر بسیاری از شهرها حتی رنگ خون به خود گرفته وبه اموال عمومی واداری خسارات جبران ناپذیری وارد آمد . دراین بین تعدادی از مردم  درشهرهای مختلف کشته ومجروح شده وتعدادی از مامورین تامین امنیت نیز به شهادت رسیده ویا مجروج شدند.

قبل از هرچیزی باید یک موضوع مهم را اینجا عرض کنیم که متاسفانه رفتار اخیر نشان داد که به رغم مشارکت فعالانه مردمی در فرآیندهای سیاسی ،اما کماکان  فاصله آنها با رفتارهای معترضی تعریف شده در قاموس رفتارهای سیاسی مردمسالارنه زیاد است ،که این موضوع بایستی به شدت کالبد شکافی وآسیب شناسی شود که چرا باید مردم ما دررفتارهای اعتراضی به تخریب وآتش زدن اموال عمومی دولتی وغیر دولتی دست بزنند؟!

با این وجود از ابتدای شکل گیری تجمعات اعتراضی تاکنون ،واژه "اعتراض حق مردم است " لقلقه زبان مسئولین بوده است ،اما دراین بین هیچ کس این سوال را از آنان نپرسیده است که چگونه ؟اگر اعتراض حق مردم است ،این حق به چه شیوه باید اعمال شود؟!

اگر واقعا اعتراض حق آنان است ،اولا چرا بستر اعمال این حق در کشور فراهم نشده است ؟دوما چرا به رغم رفتارهای اعتراضی معقول بازهم تحت پیگرد قضایی وامنیتی قرار می گیرند؟بنابراین مسئولین بایستی بنوعی این تضاد ودوگانگی در رفتار وشعار را بزدایند! یا اعتراض را حق مردم ندانند، اگر هم می دانند بسترش را فراهم کرده وپس از حضور اعتراضی آرام مردم ،آنان را مورد مواخذه قرار ندهند.

مردم ما به خوبی تفاوت رفتارهای ساختار شکنانه با اعتراض آرام ومنطقی را می دانند ،اما به هرحال پاره ای متغیر ها وهیجانات ،رفتارهای منطقی را به خشونت تبدیل کرده که سهم عوامل و چرایی های متعدد  با برخی رفتارهای نپخته دستگاههای کنترل کننده ،در ظهور وبروز این ناهنجاریها وآسیبها دخیلند که باید مورد واکاوی قرارگیرند.

اما دراستان ما ایلام ،اوضاع به گونه ای دیگر رقم خورد ،تعدادی از مردم از همان ساعات ابتدایی با پرهیز ار رفتارهای خسارت بار اعتراض منطقی خود به گرانی بنزین را اعلام کردند ،دو دلیل را برای اعتراض آرام مردم ایلام متصوریم  ،اول اینکه واقعا یا مردم ما نسیت به سنوات گذشته از نظر شیوه برخورد با ناملایمات سیاسی واجتماعی به رشد وآگاهی قابل ملاحظه ای دست یافته اند ،یا اینکه مامورین حافظ امینت ونظم متناسب با رفتارمردم وبا شناخت وآگاهی قبلی به میدان آرام سازی جمعیت ورود کرده اند که هردو تصور قابل تقدیر است .

اما از این نکته مهم نبایستی غافل بود که سهم خویشتن داری ،ملاطفت و پختگی ماموران حافظ امنیت خصوصا نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات در مواجهه با تجمع ابتدای هفته مردم ایلام قابل درک ولمس بود،یقینا جمعیت خشمگین ومعترض به شرایط جاری کشور، ظرفیت لازم برای تبدیل حرکت آرام به حرکت تنش زاو خسارت بار دی ماه سال 96را داشت .اما رفتار معقول ومنطقی مامورین در شناسایی لیدرها،اتکا به شیوه گفتگو محور با عوامل این تجمع اعتراضی وپرهیز از اقدامات نسجنیده و بکارگیری شیوه های علمی کنترل ناآرامی از طریق نفوذ در هسته های شکل گیری تجمع، در پیشگیری از اتفاق ناخوشایند در استان موثر بود .

بااین حال باید هم قدردان ماموران پرتلاش وفهیم امنیتی وانتظامی ونظامی استانمان، خصوصا مسئولین ارشد وشورای تامین استان بخاطر اتخاذ تصمیمات موثر و مدیریت مناسب ومطلوب بحران باشیم  وهم از فهم ،درک وشعور مردم فهیم استانمان تشکر نماییم که با رفتار متمدنانه ،نام استانمان را در صدر استانهای آرام بدون تنش ثبت وضبط کردند.

اما متعاقب آن شنیده می شود که در برخی شهرستانها ومرکز استان به رغم اعتراض آرام ومنطقی وبدون خسارت و پرهیز از رفتارهای هنجارشکنانه، باز هم برخی از افراد حاضر در تجمعات آرام اعتراضی را احضار وبه دست مراجع قضایی سپرده اند.

هم مسئولین قضایی و هم مسئولین امنیتی وانتظامی باید این موضوع را درک کنند که مردم استان در چارچوب یک حق وبشکل مسالمت آمیزی  اعتراض خود رابه گوش مسئولین رسانده اند ،هیچگونه خسارتی هم به اموال عمومی وارد نکرده و حتی این جمعیت  شعار ساختارشکنانه ای هم سر نداده است ،بنابراین پیگرد افراد،دستگیری وبازداشت افراد محلی از اعراب ندارد.

بسیاری از این مردم که عمده آنها تحصیل کردگان بیکار هستند تحت تاثیر هیجانات ناشی از رفتارهای همسانان خود  به تصمیم اخیر اعتراض آرام داشته اند ،تشکیل پرونده برای این جوانان  آینده شغلی اشان را شدیدا تهدید خواهد کرد .از سویی قرار دادن این افراد در تراز افراد ساختار شکن استانهای همجوار به نوعی ناسپاسی در قبال حرکت آرام  و منطقی آنان به حساب می آید .لذا ضمن تجلیل مجدد از تلاش مجاهدانه وموثر نیروهای امنیتی وانتظامی استان ،انتطارمی رودحساب  یک حرکت آرام هیجانی بدون زیان را از حساب رفتارهای متشنجانه آشوبگران در استانهای دیگر کشور جدا نموده وبا رافت ،مهربانی و گذشت ،آینده این افراد را با چالش جدی مواجهه نکنند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
فرهنگی
|
France
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
جناب آقای اسدی سلام،مردم داری،شهامت و مردانگی شما قابل توجه و تقدیر است. از تحلیل زیبا و همه جانبه تان ممنونم امید که مورد توجه دستگاههای امنیتی و قضایی قرار گیرد. اگر هم رفتار افراطی صورت گرفته می شود با یک تذکر مدیریت کرد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار