رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم با اشاره به اینکه 90 درصد مراجعه‌کنندگان مرکز سنجش تراکم استخوان کلینیک این شهرستان زنان هستند، ژنتیک، میزان فعالیت بدنی و رژیم غذایی را از مهمترین عوامل در تراکم استخوان دانست.
کد خبر: ۷۹۹۴۰۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹ 23 November 2019

تابناک فارس به نقل از فارس:محمد رحمانیان  با اشاره به اینکه خانم‌ها به علت یائسگی زودرس(زیر 40 سالگی) بیشتر از آقایان در معرض خطر پوکی استخوان قرار دارند، اظهار داشت: ماهانه 100 نفر برای انجام سنجش تراکم استخوان به کلینیک هنری جهرم مراجعه می‌کنند که 90 درصد آنان خانم‌ها هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم افزود: پوکی استخوان عارضه‌ای است که با بالا رفتن سن به وجود می‌آید، در نتیجه از استحکام بافت و املاح استخوانی کم شده و از مقاومت آن کاسته می‌شود. در زنان، بعد از سن یائسگی به علت توقف ترشح هورمون‌های زنانه و نقش مهم این هورمون‌ها در استحکام استخوان‌ها، شیوع پوکی استخوان زیادتر می‌شود.

به گفته وی در بدن انسان استخوان‌ها به طور مرتب ساخته شده و از بین می‌روند. البته سرعت این روند در تمام عمر فرد یکسان نیست، به طوری که توده استخوانی در سنین 20 تا 30 سالگی به حداکثر میزان خود می‌رسد و سپس به تدریج کاهش می‌یابد. اگر میزان تخریب استخوان بیش از ساخته شدن آن باشد فضاهای بین شبکه‌های داخلی استخوان بزرگ می‌شوند و اصطلاحا پوکی استخوان اتفاق می‌افتد.

رحمانیان عنوان کرد: یائسگی زودرس، خانم‌های یائسه(بین سن شروع یائسگی و 65 سالگی)، خانم‌های بالای 65 سال سن، آقایان بالای 70 سال، وزن پایین، بیماران تالاسمی(ماژور) و... از موارد ضروری در سنجش تراکم استخوان هستند.

وی درباره سنجش تراکم استخوان گفت: آزمایشی است در آن با استفاده از دوز پایین اشعه X (روش DXA) که به سرعت و با دقت میزان تراکم را در ستون فقرات و لگن خاصره و در برخی موارد استخوان رادیوس اندازه گیری می‌کند و بصورت اولیه در جهت تشخیص استئوپنی و استئوپروز بکار رفته و می‌تواند درصد و یا میزان ریسک شکستگی استخوان را ارائه دهد.

رحمانیان با اشاره به آمادگی داشتن از قبل برای انجام سنجش تراکم استخوان گفت: عدم استفاده از داروها و مکمل‌های حاوی کلسیم 24 تا 48 ساعت قبل از انجام آزمایش بسیار ضروری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم ژنتیک، میزان فعالیت بدنی و رژیم غذایی را از مهمترین عوامل در تراکم استخوان دانست و گفت: مهمترین ماده مغذی در ساخت استخوان کلسیم است. میزان نیاز هر فرد بالغ به کلسیم حداقل ۱۲۰۰-۱۰۰۰ میلی گرم در روز است. البته در کودکان، زنان باردار و شیرده و افراد مسن این میزان نیاز افزایش می یابد. فعالیت‌های بدنی باعث رسوب کلسیم در استخوان‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان می‌شود.

وی با اشاره به عوارض آزمایش سنجش استخوان گفت: بیمار نسبت به سایر روش‌های تشخیصی مثل رادیوگرافی ساده، CT، دندان و... پرتو و اشعه ایکس کمتری دریافت می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار