استان فارس سالهاست که به دلیل امکانات پزشکی کاملی که دارد در گردشگری سلامت پیشتاز بوده اما گویا این روزها گوی سبقت را شهرهای دیگری به سرقت برده اند.
کد خبر: ۷۹۹۳۷۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹ 23 November 2019

به گزارش تابناک سمنان: شیراز شهری است که جلوه‌های گردشگری فراوانی دارد و یکی از مقصد‌های مهم گردشگری ایران محسوب می‌شود. ارمغان آب و هوای شیراز و بازدید از باغ‌های زیبا، آرامگاه دوشاعر بزرگ ادب فارسی حافظ و سعدی و بسیاری از جلوه‌های گردشگری این شهر برای گردشگران احوال خوب را در پی خواهد داشت.

وجود گردشگران سبب ساز رونق کسب و کار در عرصه‌های مختلف از جمله پزشکی شده، از طرفی حضور پزشکان حاذق و وجود امکانات این عرصه عاملی برای رونق گردشگری سلامت و پزشکی است.

این مطلب چنان است که وقتی در خیابان زند شیراز قدم می‌زنی می‌توانی وفور تابلو‌های مطب‌های خصوصی پزشکان که حکم شاخ و برگ درختان را پیدا کرده را ببینی. ارتفاع مراکز درمانی و بیمارستان‌ها در مکان های شلوغ و پرهیاهو و پرترافیک شهر هم به سربه فلک کشیده و وسعتشان درحال افزایش است و همچنان درحال توسعه هستند.

آیا شیراز همچنان پیشتاز گردشگری سلامت است؟

سبقت یزد و مشهد در گردشگری سلامت از شیراز؟!

خبری در یکی از خبرگزاری های استان، در تاریخ ۱۱ آبان منتشر شد با این تیتر و این مضمون "سبقت یزد و مشهد در گردشگری سلامت از شیراز.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارد که امروز و به دلیل رفتار اداری برخی مدیران، شیراز در حوزه گردشگری سلامت از برخی شهر‌ها نظیر مشهد و یزد، عقب افتاده است.

مسعود رضایی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز ،  تصریح کرد: دافعه‌ای بودن رفتار اداری سیستم اداری و مدیران و پاسخگو نبودن آنان یکی از مشکلات در مسیر توسعه مناسب فارس است.

رضایی گفت: در حالی که استان فارس و شهر شیراز علاوه بر حوزه‌های مختلف گردشگری، در موضوع گردشگری سلامت نیز حرف اول را در کشور می‌زند، اما به دلیل رفتار دافعه‌ای سیستم اداری و برخی مدیران، شاهد سبقت گرفتن استان‌های یزد و خراسان رضوی و حرکت جدی شهر‌های نظیر یزد و مشهد در این بخش نسبت به شیراز هستیم. 

آیا شیراز همچنان پیشتاز گردشگری سلامت است؟

طی ۶ ماه نخست سال ۹۸ بیش از ۳۰ هزار گردشگر سلامت به شیراز سفر کرده اند

مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در شرح اهمیت جایگاه گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، گفت: شهر تاریخی و فرهنگی شیراز با ظرفیت‌های عظیم پزشکی، پایتخت گردشگری پزشکی ایران محسوب می‌شود و می‌تواند درآمد ارزی بالایی را وارد استان و کشور نماید. طی ۶ ماه نخست سال ۹۸ بیش از ۳۰ هزار گردشگر سلامت به شیراز سفرکرده اند که از این تعداد ۱۸ هزار نفر فقط از کشور عمان بوده اند.

بیمارستان‌های تخصصی- فوق تخصصی پیوند اعضای ابوعلی سینا، اردیبهشت، خدادوست، دنا، کوثر، مرکزی شیراز، فرهمندفر، مادر و کودک غدیر جز بیمارستان‌های بین الملل شیراز هستند که خدماتی از جمله پیوند اعضا، آنژیوپلاستی عروق مغزی و کبدی، شیمی درمانی و پرتودرمانی جهت انواع سرطان‌ها، جراحی‌های مختلف چشم با استفاده از پیشرفته‌ترین امکانات و متد‌های روز دنیا، جراحی‌های پیشرفته قلب و عروق، خدمات ارتوپدی و تعویض مفاصل ران و زانو، درمان ناباروری به شیوه‌های متنوع در زنان و مردان و انجام IVF وعمل‌های زیبایی متنوع و ارائه خدمات پوست و مو و استفاده از برترین تکنیک‌های لاغری را به گردشگران داخلی و خارجی ورودی به شیراز ارائه می‌ کنند.

آیا شیراز همچنان پیشتاز گردشگری سلامت است؟

این مقام مسئول درباره وضیت میزبانی شیراز از گردشگران سلامت گفت: شهر شیراز دارای ۳۵۳ واحد اقامتی شامل "هتل، هتل آپارتمان، مهمانپذیر، اقامتگاه بوم گردی، خانه مسافر" با ۱۷ هزار و ۱۱۷ تخت و ۱۲ شرکت فعال در حوزه توریسم درمانی است.

اداره کل میراث فرهنگی فارس متولی فراهم نمودن خدمات اقامتی- پذیرایی- رفاهی گردشگران سلامت و صدور مجوز فعالیت شرکت‌های خدمات مسافرتی در زمینه توریسم درمانی و دانشگاه علوم پزشکی شیراز متولی توسعه ساز و کار‌های مرتبط با درمان گردشگران است.

گردشگری سلامت دامنه گسترده‌ای را در برمی گیرد

برای توریسم درمانی که گاهی از آن با عنوان توریسم سلامت و یا گردشگری سلامت نام برده می‌شود، تعاریف گوناگونی بیان شده است. سازمان جهانی گردشگری (WTO) به طور خاص، گردشگری سلامت را چنین تعریف می‌کند: استفاده از خدماتی که به بهبود یا افزایش سلامت و افزایش روحیه فرد، با استفاده از آب‌های معدنی، آب و هوا یا مداخلات پزشکی، منجر می‌شود و در مکانی خارج از محل سکونت فرد که بیش از ۲۴ ساعت است به طول می‌انجامد. مقوله‌ گردشگری سلامت فراتر از گردشگری درمانی است. آب‌های گرم و معدنی و لجن درمانی همراه با امکانات طبیعی نیز شامل مقوله‌ گردشگری سلامت است.

با این تعریف گردشگی سلامت دامنه گسترده‌ای را در برمی گیرد که شاید گرفتن آمار در این زمینه کارساده‌ای نباشد اما گردشگری پزشکی یا توریسم پزشکی شاخه‌ای از گردشگری سلامت است که در آن شخص از کشور خود به سایر نقاط دنیا سفر می‌کند تا از خدمات پزشکی کشور مقصد در مراکز درمانی بهره‌مند شود.

آمار گردشگری پزشکی شیراز در ۶ ماه نخست سال

نیما هنرور مسئول توریسم درمانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، از افزایش آماری گردشگری پزشکی خبر داد و در شرح این موضوع گفت: آمار گردشگری پزشکی در شش ماه نخست امسال ۶ هزار و ۷۰۰ نفر بوده است در حالی که آمار پارسال ۷ هزار و ۹۵۰ نفر بود. شیراز در ۶ ماه نخست سال میزبان ۳ هزار و ۲۰۰ گردشگر پزشکی عمانی و ۲ هزار و ۱۵۰ گردشگر پزشکی عراقی بود همچینین هزار و ۳۵۰ گردشگر پزشکی از دیگر کشور‌ها مهمان شیراز بودند.

او با تاکید بر این نکته که آمار گردشگران پزشکی مربوط به بیماران غیرایرانی‌هایی است که در بیمارستان‌ها بستری شده و خدمات پزشکی همچون جراحی‌های مختلف دریافت کرده اند،گفت: مراجعینی که خدماتی مثل کاشت مو و دندانپزشکی دریافت کرده اند جزو این آمار‌ها حساب نمی شوند.

آیا شیراز همچنان پیشتاز گردشگری سلامت است؟

ارزآوری قابل توجه گردشگری پزشکی

هنرور با بیان این که هزینه درمان دریافتی از بیماران خارجی با توجه به دریافت ارزی دو تا ۳ برابر ایرانی هاست، گفت: برخی از خدمات پزشکی گسترده‌ای که در مرکز درمانی مجهز و مدرن شیراز به بیماران خارجی ارائه می‌شود عبارت‌اند از:
- پیوند اعضا: نظیر پیوند کبد، کلیه، لوزالمعده، مغز استخوان
- شیمی‌درمانی و پرتودرمانی جهت انواع سرطان‌ها
- اعمال جراحی‌های مختلف چشم با استفاده از پیشرفته‌ترین امکانات و متد‌های روز دنیا
- عمل‌های زیبایی متنوع و ارائه خدمات پوست و مو و استفاده از برترین تکنیک‌های لاغری
-جراحی‌های پیشرفته قلب و عروق
- خدمات ارتوپدی و تعویض مفاصل ران و زانو
- درمان ناباروری به شیوه‌های متنوع در زنان و مردان و انجام IVF

رتبه نخست چشم پزشکی در گردشگری پزشکی شیراز

مسئول توریسم درمانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: ۶۰ درصد خدمات دریافتی خارجی‌ها در عرصه چشم پزشکی، ۲۰ درصد زیبایی و ۲۰ درصد شامل سایر خدمات است .

هنرور عنوان کرد: نزدیکی شیراز به کشور‌های حاشیه خلیج فارس و حضور پزشکان صاحب نامی همچون زنده یاد «دکتر خدا دوست» و حالا بیمارستان خدادوست با امکانات و پزشکان صاحب نام از جمله دلایل این موفقیت است.

بعد از آمریکا عمل پیوند شبکیه پارسال در شیراز و تیم پزشکی «دکتر محسن فروردین» انجام شد. بیمارستان پیوند اعضا در شیراز با حضور چهره صاحب نامی، چون «دکتر ملک حسینی» رتبه‌ای جهانی دارد. پارسال ۶۰۰ عمل پیوند درشیراز انجام شد.

آیا شیراز همچنان پیشتاز گردشگری سلامت است؟

دریافت گواهینامه پذیرش بیماران خارجی 

پارسال ۱۰ بیمارستان گواهی سالانه پذیرش بیماران خارجی را دریافت کردند که با توجه به شاخصه‌های در حال ارتقا وزارت بهداشت، چند بیمارستانی که این گواهی را دریافت نکردند در حال ارتقای زیرساخت ها هستند. اولویت بیمارستان‌های دولتی خدمات دهی به بیماران ایرانی است، اما در بیمارستان بزرگ نمازی پیوند‌های مغز استخوان و یا دربیمارستان مادر و کودک جراحی‌های پیشرفته اطفال صورت گرفته که امکانات انجام آن در بیمارستان‌های خصوصی وجود ندارد.

شیراز بعد از تهران و مشهد رتبه سوم را در جذب گردشگر پزشکی دارد

مسئول توریسم درمانی دانشگاه علوم پزشکی گفت: شیراز بعد از تهران بیشترین تعداد بیمارستان‌های خصوصی را دارد در مجموع ۳۹ بیمارستان دولتی و خصوصی و خیریه در شیراز فعالیت دارند. بنا به آمار وزارت بهداشت شیراز بعد از تهران و مشهد رتبه سوم را در جذب گردشگر پزشکی دارد.

این مقام مسئول نبود هتل بیمارستان در شیراز و نداشتن پرواز مستقیم به عراق را عاملی برشمرد که رتبه دوم از آن مشهد باشد و افزود: ما در شیراز هتل بیمارستان نداریم و گردشگر پزشکی ضرورتی نمی‌بیند که در ترافیک و هیاهوی شهر وقتش را تلف کند. در حالی که ما پزشکانی داریم که شهرت و محبوبیت جهانی دارند. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار