زاهدیان نژاد گفت: در چند سال اخیر بیش از ۲۰ محصول صنایع دستی منسوخ شده در استان فارس احیا و به مرحله تولید رسیده است.
کد خبر: ۷۹۷۶۵۳
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳ 16 November 2019

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما:معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: محصولات صنایع دستی منسوخ شده نمدمالی و گیوه دوزی شهرستان مرودشت احیا شده و به مرحله تولید رسید .
زاهدیان نژاد با بیان این که این دو محصول در روستا‌های دشتک و فتح آباد مرودشت تولید می‌شدند و در حال فراموشی بودند، افزود: با برنامه ریزی‌های انجام شده و استفاده از توان بخش خصوصی این هنرهای سنتی احیا شدند.
وی تصریح کرد: مقرر شده دوره‌های آموزشی و کارگاهی این محصولات در شهر مرودشت برگزار شود.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس اضافه کرد: هم اکنون بیش از ۲۰ نفر از علاقمندان به بافت رویه گیوه در شهرستان شناسایی شدند و امید است به زود‌ی این دو هنر در شهرستان رونق و در چرخه تولید و صادرات قرار گیرد.
زاهدیان نژاد گفت: در چند سال اخیر بیش از ۲۰ محصول صنایع دستی منسوخ شده در استان فارس احیا و به مرحله تولید رسیده است.
وی افزود: شیشه گری فوتی سنتی، اویی بافی، جاجیم بافی، طلا سازی سنتی، شیشه درمه بافی و رشته دوره چین بافی، دلوچه دوزی کازرون، مسگری و چاقو سازی نی ریز، معرق، معرق کاشی، دواتگری و رشته میناکاری بخشی از رشته‌های احیا شده در استان فارس هستند.
زاهدیان نژاد افزود: ۱۲۰ رشته صنایع دستی از گذشته در استان فارس وجود داشته که هم اینک از این تعداد بیش از ۸۵ رشته فعال است.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: بنا به تعریف شورای احیا و باز زنده سازی رشته‌های صنایع دستی، اگر در رشته هنری، تولیدات به زیر ۵ کارگاه فعال برسد، عنوان منسوخ شده به آن رشته تعلق می‌گیرد.

مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار