معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ۷۷ درصد از جمعیت ۳۰ سال به بالای استان مرکزی در طرح بررسی خطرسنجی سکته‌های قلبی و مغزی و رصد عوامل زمینه‌ساز آن‌ها سنجش شدند
کد خبر: ۷۹۷۱۸۶
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱ 14 November 2019

۷۷ درصد جمعیت ۳۰ سال به بالای استان مرکزی از نظر سکته‌ها خطرسنجی شدند

 

دکتر جواد نظری افزود: طرح خطرسنجی سلامت در سکته مغزی و قلبی از دی‌ماه سال ۱۳۹۵ در جمعیت هدف زیر پوشش مراکز بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی اراک کلید خورده و اقدامات اجرایی آن ادامه دارد.

وی اظهار داشت: جمعیت ۳۰ سال به بالای زیر پوشش مراکز بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی اراک ۵۲۷ هزار و ۵۹۸ نفر هستند که تاکنون ۴۰۸ هزار و ۸۰۴ نفر از آنان خطرسنجی سلامت شده‌اند.

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی خاطرنشان کرد: از مشمولان این طرح که به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرده‌اند در خصوص شرایط فشارخون، چربی‌خون، دیابت، سابقه بیماری‌های  قلبی و عروقی و سایر بیماری‌های مزمن پرسش می‌شود و اطلاعات پایه به همراه مستندات تشخیصی و آزمایشگاهی در پرونده الکترونیک سلامت آنان وارد می‌شود.

نظری توضیح داد: نتایج این طرح خطرسنجی حاکی از آن است که خطر ابتلا به سکته مغزی و قلبی در ۹۳ درصد از جمعیت ۳۰ سال به بالای سنجش شده ۱۰ تا ۲۰ درصد، چهار و ۱۴ درصد این افراد بین ۲۰ تا ۳۰ درصد و ۶۹ صدم درصد آنان ۳۰ درصد به بالا است.

وی عنوان کرد: ۲ و ۱۷ صدم درصد از مشارکت‌جویان طرح خطرسنجی سلامت نیز  خطر بالا در زمینه سکته مغزی و قلبی دارند و باید مراقبت‌های مستمر و جدی برای آنان دنبال شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: در این طرح ویژگی‌های سبک زندگی افراد، میزان تحرک جسمانی، عادات غذایی، شرایط روحی و استرس، فشار خون، دیابت و چربی خون ارزیابی شده و در مراقبت‌های پس از سنجش، در مراجعات منظم این افراد توصیه‌ها و اقدامات مداخله‌ای و اصلاحی انجام می‌شود.

نظری بیان کرد: رویکرد برنامه تحول سلامت در حوزه بهداشت تقویت امور پیشگیرانه و افزایش سهم مشارکت مردم در راهبردهای خودمراقبتی است و توسعه مراکز جامع سلامت شهری و خدمات بهینه در نظام خانه‌های بهداشت اهمیت زیادی دارد.

سکته مغزی نوعی اختلال نورولوژیک ناگهانی است که به دنبال آن خون‌رسانی به ناحیه‌ای که دچار سکته مغزی شده‌است مختل می‌شود.

سکته قلبی یا آنفارکتوس میوکارد، عبارت از انهدام و مرگ سلولی دائم و غیرقابل برگشت در بخشی از عضله قلب است که به ‌علت ازبین‌ رفتن جریان خون و وقوع یک ایسکمی شدید در آن قسمت از قلب روی می‌دهد و این توقف گردش خون ممکن است ناگهانی و بدون هیچ علایم قبلی رخ دهد یا پس از چند حمله آنژینی (درد قفسه سینه) نمود یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار