تیم جراحان پلاستیک مناطق محروم به کرمانشاه آمدند تا با اکیب کامل به جراحی رایگان بیماران لب و کام بپردازند و لبخند زندگی را به آنها هدیه دهند.
کد خبر: ۷۹۷۱۴۶
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰ 14 November 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از تسنیم ، کودکان لب‌شکری و شکاف‌کام اسیر پیله فقر و دردند. این بیماری اغلب در مناطق محروم سر برمی‌آورد. به گفته دکتر عبدالجلیل کلانتر هرمزی، سرپرست تیم جراحان؛هنوز علت مشخصی برای تولد نوزادان مبتلا به شکاف لب و کام وجود ندارد اما گفته می‌شود نداشتن تغذیه صحیح، مصرف همزمان دارو در حین بارداری و ازدواج‌های فامیلی و بیماری‌های عفونی در سه ماهه اول بارداری در بروز این ناهنجاری مادرزادی مؤثرند.

هرمزی این را هم به حرف‌هایش اضافه می‌کند که آمار مبتلایان به این بیماری در استان‌های مرفه با استان‌های محروم متفاوت است، چراکه این بیماری رابطه مستقیم با سطح آگاهی و رفاه مردم دارد. لب شکری نام دیگر این کودکان است که شکاف‌های عمیق و لبخندهای شکننده مثل زخمی همیشگی به صورت آنها چسبیده.

امروز تمام اتاق‌های عمل بیمارستان امام خمینی(ره) شاهد بخشیدن لبخند به 90بیمار شکاف کام و لب است، این بیماران پیدا و ناپیدا به عروسک‌هایی می‌مانند با چشم‌های عقیق و کالبدی لطیف، جانی ضعیف که گویی زمانه اجازه خندیدن به آنها نداده و هنوز لبخند روی لبانشان شکوفه نکرده. خنده‌هاشان را از بقیه می‌دزدند، دوست دارند مثل بقیه آرزوهایشان را با صدایی بلند به دیگران بگویند، رؤیای معلم و دکتر و مهندس شدنشان را؛ اما سال‌‌‌‌هاست رؤیاهای رنگی‌شان از ترس تمسخر دیگران به خاکستری دل‌مرده بدل شده است.

از فرزندان این سرزمین می‌گویم که دست روزگار به چهره معصومشان چنگ زده؛ عارضه مادرزادی «شکاف لب» و «شکاف کام» سال‌هاست خنده را بیرحمانه از آنها گرفته و حالا با آمدن تیم داوطلب جراحان پلاستیک مناطق محروم انگار زندگی می‌خواهد روی دیگر سکه را به آنها نشان دهد.

با همین درد به دنیا می‌آیند و آنهایی که دست‌شان به دوا و دکتر نمی‌رسد با همان هم می‌روند. شکاف‌ها که بزرگ شدند زبان کوچک، لثه‌ها و کام دهان را با هم درگیر می‌کنند، سقف کام همچون دروازه‌ای از خط میانی کام باز می‌شود و دهان و حفره بینی رابه هم گره می‌زند.

چند سالی طول نمی‌کشد که دیگر تلفظ برخی از حروف مفهومش را برای مبتلایان به این نوع ناهنجاری از دست می‌دهد. بیمارانی که حالا دردشان در لیست شایع‌ترین ناهنجاری‌های مادرزادی سر و صورت در مناطق محروم جا خوش کرده است.

هنوز علت بیماری‌شان مشخص نیست، هیچ چیزی هم نمی‌تواند جلوی تولدشان را بگیرد، حتی آزمایش ژنتیک یا سونوگرافی. آنها محکوم به زندگی هستند، زندگی با بیماری که مثل خوره به جانشان می‌افتد و ذره ذره روح‌شان را تمام می‌کند. بزرگ‌تر که می‌شوند، مشکلات‌شان عمیق‌تر می‌شود.

غذا خوردن، حرف زدن و دندان درآوردن مصیبتی است برایشان. چهره‌ای عادی آرزویشان می‌شود. نه فقط کام و لب‌شان که حلق و بینی‌شان نیز کم کم درگیر می‌شود. آن قدر که غذا خوردن هم ممکن است راه گلو را ببندد.

چهره‌شان درد دارد با مشتی غم. غصه بیماری و شکاف‌های عمیق‌شان یک طرف نگاه تمسخرآمیز و پرسشگر دیگران هم طرف دیگر. هر بار جراحی شکاف کام آن قدر برای‌شان دردناک است که طاقت‌شان را طاق می‌کند.

بیشتر بخوانید
نجات جان بیمار با عمل جراحی بی‌‌سابقه در ایران

300 مورد جراحی توسط پزشکان خیر در سالگرد زلزله کرمانشاه انجام می‎شود

‌پیشرفته‌ترین جراحی کاشت سمعک استخوانی در شیراز انجام شد‌

محمودرضا مرادی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه تیم جراحی 80نفره به مناسبت سالروز زلزله سرپل‎ذهاب وارد کرمانشاه شدند اظهار داشت: حضور تیم جراحی شامل پزشک بیهوشی، گروه پرستاری و کارشناسان اتاق عمل، بیهوشی و گفتار درمانی است که با همراهی پزشکان مرکز به جراحی رایگان بیماران شکاف لب و کام می‌پردازند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه هزینه‌های این اعمال جراحی برای بیماران حتی افراد بدون بیمه رایگان و همچنین اسکان آن‌ها رایگان است عنوان کرد:گروه موسسه ملی مرهم تا 24آبان‎ماه میهمان کرمانشاهیان خواهد بود و به جراحی رایگان بیماران شکاف کام و لب می‎پردازند.

مرادی عنوان کرد: 162 بیمار توسط دوجراح پلاستیک ویزیت شدند که از این تعداد 90نفر جهت عمل جراحی در بیمارستان امام خمینی(ره) بستری شدند.

وی خاطرنشان کرد: در سفر گذشته این تیم جراحی به کرمانشاه، حدود 600 بیمار ویزیت و 154 عمل جراحی انجام شد که اکثر این افراد از دورترین و کم امکانات‌ترین مناطق استان بودند.

 

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار