استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: فارس اولین استان کشور در بیماری سالک است و هزاران مورد سالک در فارس و شیراز دیده شده است.
کد خبر: ۷۹۶۳۶۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰ 11 November 2019

تابناک فارس به نقل از مهر:کوروش عزیزی دوشنبه در نشست خبری کنگره بیماری های ناقل زاد و تغییرات اقلیمی در جمع خبرنگاران بیان کرد: فارس به علت وسعت و کشاورزی و وجود جوندگان در کنار کشت های صیفی فارس بسیار مستعد ایجاد سالک است.

وی افزود: فعالیت های کنترلی در استان فارس در حال انجام است و این بیماری در استان کنترل شده با این حال اگر هر نوع بیماری در منطقه ای مستقر شود کنترل آن سخت خواهد بود.

دبیر علمی کنگره بیماری های ناقل زاد با اشاره به اینکه دو نوع سالک وجود دارد ادامه داد: بر اساس نوع زخم حاصل از گزش پشه دو نوع سالک خشک که نوع شهری نیز خوانده می شود و مرطوب که نوع روستایی این بیماری است نام گذاری صورت گرفته است.

عزیزی افزود: در نوع مرطوب موش و در نوع خاکی انسان ناقل این بیماری است که در شهر شیراز نیز مناطق بین الحرمین ، شهرک سعدی و مناطقی نظیر سلطان آباد کانون های سالک در شیراز هستند.

وی در خصوص سایر کانون های سالک گفت: علاوه بر شیراز، زرقان ، استهبان و نی ریز نیز شاهد هستیم که به عنوان کانون های سالک در فارس شناخته می شوند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: برخی از جوندگان نسبت به برخی از طعمه گذاری ها مقاومت کرده و گاهی تا ٢٠٠کیلومتر مهاجرت میکنند و کانون های که پیشتر نمونه ای سالک در آن یافت نمی شد را ایجاد کرده اند.

وی در خصوص درمان سالک نیز بیان کرد: تبلیغات زیادی روی موضوع سالک وجود دارد اما روند پزشکی و علمی را طی نکرده که درمان علمی این بیماری سرما درمانی و ترکیب های شیمیایی است.

او در پایان در خصوص وجود شپش در فارس نیز اظهار کرد: در بسیاری از مدارس شاهد وجود شپش هستیم و بسیاری از مدارس شیراز نیز با آن مواجه هستند البته این پدیده در بسیاری از نقاط دنیا نیز وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار