معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس اعلام کرد: 3/7 درصد از آمار خودکشی های کل کشور در سال گذشته مربوط به استان فارس بوده که بیشترین نوع آن اقدام به خودکشی از طریق حلق آویزکردن بوده است.
کد خبر: ۷۹۵۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵ 09 November 2019

تابناک فارس به نقل از شیرازه:احمد رحمانیان در نشست تخصصی نجات جانها، بازگرندان امید که با موضوع خودکشی در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شیراز برگزار شد، اظهار کرد: خودکشی از منظر همه جامعه شناسان، روان شناسان، متخصصین علوم تربیتی و حقوق دانان مورد توجه است. روانشناسان بیشتر به ویژگی های فردی خودکشی توجه می کنند تا به انگیزه های او برسند، جامعه شناسان خودکشی را در چهارچوب ساختار روابط فرد یا دیگران بررسی می کنند و حقوق دانان خودکشی را در مفهوم حقوق کیفری فنی و جرم یا جرم نبودن عمل بررسی می کنند.

وی ضمن اشاره به آیات و روایت های اسلامی درخصوص موضوع خودکشی افزود: از منظر فقه شیعه و اسلام خودکشی در زمره گناهان بزرگ تلقی شده است. خداوند متعال در آیه 29 سوره نساء می فرماید: "و لا تقتلوا انفسکم ان الله کان بکم رحیما" که مفسران قرآنی این موضوع را دلالت بر حرمت خودکشی دانسته اند. حضرت امیر المومنین (ع) نیز می فرمایند: مومن ممکن است به هر نوع مرگی بمیرد ولی خودکشی نمی کند. همچنین امام صادق (ع) می فرماید کسی که عمداً خود را بکشد برای همیشه در آتش جهنم خواهد بود.

رحمانیان در ادامه درباره این موضوع و نظر فیلسوفان گفت: آنها خودکشی را نشانه بیماری و یا نا آگاهی از مرتبه وجودی و موقعیت هستی شناسی خود می دانند که شایسته و زیبنده یک انسان خردمند و با ایمان نیست.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس با اشاره به اینکه از لحاظ قواعد فقهی نسبت به این موضوع قاعده لاضرر حاکم است، اضافه کرد: از لحاظ حقوقی خودکشی در قانون ما جرم انگاری نشده و در نتیجه وصف کیفری ندارد و در همین راستا معاونت در خودکشی جرم نیست اما اگر زمانی فردی مسبب خودکشی گردد از این نظر به عنوان مباشرت در جرم مجازات می شود.

قاضی رحمانیان افزود: همچنین در قانون جرائم رایانه ای و ماده 743 قانون مجازات اسلامی معاونت در خودکشی بوسیله سیستم های رایانه ای و مخابراتی جرم شناخته شده و برای آن ضمانت اجرای کیفری تعیین شده است.

این مقام قضایی بیان کرد: آمار مرگ و میرهای مشکوک به خودکشی در استان فارس در سال 97 نسبت به سال 96 حدود 8 درصد افزایش داشته که غالباً خودکشی ها بوسیله حلق آویز کردن و بعد از آن بوسیله شلیک تیر با سلاح گرم و پریدن از نقاط مرتفع بوده است.

وی اظهار داشت: از منظر قانون مدنی هر گاه کسی به قصد خودکشی خود را مجروح یا مسموم کند یا اعمال دیگری از این قبیل که موجب هلاکت نفس است مرتکب شود و وصیت کند، آن وصیت در صورت مرگ وی باطل است.

معاون قضایی دادگستری کل استان فارس با بیان اینکه والدین باید نسبت به فرزندان خود و علائم خودکشی آگاه و حساس باشند، گفت: مهمترین عوامل هشداردهنده درخصوص خودکشی نوجوانان، افت چشمگیر در عملکرد تحصیلی و سطح پیشرفت، تمرکز ضعیف، خواب آلودگی و بی توجهی، رفتار تخریبی غیر عادی، وجود مایه های مرگ و مردن در کارهای نوشتاری و تصویری، از دست دادن علاقه به فعالیت های سابق، بی میلی نسبت به برقراری رابطه با دیگران، بی تفاوتی نسبت به ظاهر و لباس خود، فرار از خانه، تمایلات افسرده، وابستگی افراطی، رفتار خودزنی، تغییرات شدید و ناگهانی در شخصیت و خلق می باشد.

رحمانیان مهمترین راهکار پیشگیری از خودکشی را جدی گرفتن هر نوع فکر، ایده، حرکت، قصد و یا تهدید به خودکشی از سوی اطرافیان بویژه نزدیکان درجه اول دانست و بیان کرد: از نظر روان شناسی احتمال پیش بینی رفتار خودکشی ضعیف است اما غالباً نوجوانانی که قصد خودکشی دارند افکار و احساسات خود را قبل از انجام این کار با فردی در میان می گذارند، بنابراین می توان با تغییرات رفتاری در مورد فردی که در معرض خودکشی قرار دارد، از این عمل او پیشگیری کرد.

وی گفت: معمولاً کسی که می خواهد خودکشی بکند افکار خود را به صورت صریح یا ضمنی و تلویحی بیان می کند، بنابراین ارجاع فوری این افراد به مشاوران مجرب و صاحب صلاحیت ضروری است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس خاطرنشان شد: برخی از افراد که اقدام به خودکشی می کنند واقعاً قصد این که به زندگیشان پایان دهند را ندارند، بلکه بدنبال جلب توجه دیگران به ناراحتی روانی خود هستند و در اصل اقدام به خودکشی آنها یک نوع فریاد کمک خواهی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار