انار یکی از محصولاتی است که شاید در بسیاری از نقاط کشور شاهد تولید آن باشیم اما فارس ید طولایی در این رشته از کشاورزی دارد.
کد خبر: ۷۹۵۰۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۳ 07 November 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: استان فارس با داشتن ۱۵ شهرستان از جمله نی ریز، ایج، فاروغ، ارسنجان به برترین استان در تولید انار تبدیل شده است.

انار یا نام قدیم ایران باستان نار، یکی از میوه‌های بهشتی با رنگ قرمز یاقوتی جزء ده میوه برتر جهان شناخته شده که در معدود کشور‌هایی همچون ایران، افغانستان، پاکستان، عراق و ترکیه کشت می‌شود، ایران برترین تولید کننده انار جهان و استان فارس برترین تولید کننده کشور است.

در زمینه تولید انار، ایران بی رقیب و صادرات آن سودآور است. بیشترین تنوع ارقام اناربه ایران تعلق دارد به این دلیل که همگی ارگانیک و بدون هیچ گونه سم است. ایران یکی از زیبا‌ترین و خوش آب و هواترین کشور‌ها به دلیل شرایط اقلیمی، برای پرورش انار کاملا مناسب و سود آور است.

نگاه جهانی به یاقوت چرم پوش ایران /فارس، برترین تولید کننده انار

 

از این میوه بهشتی محصولاتی از جمله آب انار، رب انار، مارمالاد، سس انار تولید و موارد دارویی مانند درمان بیماری‌های گوارشی و همچنین نوعی انار سیاه که صرفا برای درمان گلودرد قابل استفاده است.

این میوه پاییزی سرشار از آنتی اکسیدان، که مقادیر بسیار بالایی ویتامین سی و پتاسیم دارد، یاقوت بهشتی فواید درمانی زیادی ازجمله کاهش کلسترول خون، کمک به سلامت لثه و دندان‌ها، کاهش بیماری‌های قلبی و درمان سرطان را دارد.

صد دانه یاقوت دسته به دسته


غلامرضا ملاشفیع کارشناس مسئول واحد باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به داشتن رتبه اول استان در تولید و کشت انار گفت: با ۱۵ شهرستان، حدود ۲۲ هزار هکتار سطح زیر کشت و ۲۹۵ هزار تن تولید انار داریم، که مهمترین ارقام شامل رباب، شیرین شهوار، عروس، دانه سبز، حسین آبادی، فاروغ، جزین دانه سیاه داراب است.

نگاه جهانی به یاقوت چرم پوش ایران /فارس، برترین تولید کننده انار

ملاشفیع با بیان به اینکه انار رباب بهترین رقم انارجهان در استان فارس بیشترین تولید را دارد اضافه کرد: همچنین نام انار‌های مختلف در جهان با نام شهرستان همراه است، به عنوان مثال در کشور‌های مختلف از جمله چین انار نی ریز را به نام نار نی می‌شناسند.

او با در اولویت قرار دادن ترمیم و رسیدگی به باغات قدیمی اظهار داشت: ۶۰ درصد باغات استان فارس قدیمی و فقط ۴۰ درصد باغات مناسب و با کیفیت هستند که این امر از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست.

کارشناس مسئول واحد باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، رهایی از مشکلات را کمک دولت دانست و ادامه داد: دولت با دادن تسهیلات کم بهره میتواند باغات رااصلاح تا هم کیفیت بهتر، میزان ضایعات کمتر و هم استفاده از منابع ساده‌تر شود.

ملاشفیع با اشاره به سه کارخانه بزرگ استان در تولید انار افزود: بزرگترین کارخانه واقع در نی ریز سالانه با ۲ هزار تن فرآوری، دومین کارخانه واقع در ارسنجان با تولید ۷۰۰ تن رب انار و آب انار وکارخانه سوم روزانه با ۲۰ تا ۳۰ تن رب انار در استان فارس تولید کننده هستند.

او گفت: شهرستان نی ریز برترین تولید کننده انار با ۴ هزار و پانصد هکتار سطح زیر کشت و در صادرات سس انار، آب انار، رب انار و کنستانتره پیشتاز است.

نگاه جهانی به یاقوت چرم پوش ایران /فارس، برترین تولید کننده انار

فارس پیشتاز در تولید انار


رنجبر مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: استان فارس در تولید انار رتبه اول و در صادرات دارای رتبه پنجم، که پارسال ۱۱ میلیون دلار ارزش صادرات انار استان بوده است.

رنجبر کشور‌های وارد کننده انار را برشمرد و ادامه داد: انار ایران بیشتر به کشور‌های کره جنوبی، سوییس، گرجستان، ارمنستان، چین، قطر، امارات صادر می‌شود.

او مشکلات حمل و نقل و صادرات انار را نبود بازاریابی صادراتی دانست و افزود: خیلی از کشور‌ها به دلیل نبود تبلیغات و بازاریابی غیر صحیح انار ایران را نمی‌شناسند، اگر بتوانیم در نمایشگاه‌های بین المللی، تبلیغات و بازاریابی صحیح و قدرتمند داشته باشیم می‌توان صادرات را افزایش داد، همانند سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ رشد ۲۱ درصدی صادرات را داشتیم امسال هم بتوانیم رتبه استان و ایران را افزایش دهیم.

نگاه جهانی به یاقوت چرم پوش ایران /فارس، برترین تولید کننده انار

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به مشکلات صادرات انار افزود: شناسایی الگو‌های مصرف، کنترل دما و رطوبت و نبود انبار‌های کافی، نبود پایانه صادراتی مجهز و حمل و نقل ضعیف از جمله مشکلات صادرات هستند.

رنجبر با بیان به این که تشکیل میز ملی استان در دست اجرا است، اظهار کرد: برای هر محصول شاخص هر استان که در آن، محصول حائض اهمیت است یک میز که جنبه ملی دارد تشکیل و سازمان صنعت و معدن و تجارت به رفع مشکلات صادرات و افزایش صادرات می‌پردازد.

یکی از مهمترین هدف‌ها جهت دستیابی به عرضه محصولات در بازاریابی جهانی، افزایش به دست آوردن سهم بازار و شناخت قوانین صادرات در جهان و بدست آوردن سلایق کشور‌های مختلف است در این میان برای کسب بازار‌های جهانی باید حس اعتماد پذیری که باعث دقت و کیفیت و خلاقیت در صادرات می‌شود را ارتقا داد

نگاه جهانی به یاقوت چرم پوش ایران /فارس، برترین تولید کننده انار

انار در فصل پاییز مصرف زیادی دارد و به عنوان میوه پاییزه شناخته شده که در شب یلدا نماد عشق، خوشبختی، باروری است و یک میوه باستانی شناخته شده در دنیا که در کشور ایران دارای رتبه نخست و بعد از آن ایالت متحده، چین، هند، اسرائیل، مصر، اسپانیا، ترکیه، افغانستان و بلژیک تولید می‌شود.

در بخش صادرات مهمترین موضوع تبلیغات و نوع عرضه است که باید به آن توجه بالا کرد از جمله مواردی مانند نوع بسته بندی، ارسال نمونه به بازار جهانی، نوع تبلیغات و تضمین کیفیت را شامل می‌شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار