«سندروم پای بی قرار» مشکلی است که در آن فرد احساس نوعی ناراحتی کرده و می‌خواهد با راه رفتن یا مالش پا، این حس ناخوشایند را برطرف کند.
کد خبر: ۷۹۳۹۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱ 03 November 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: لیلا رازقیان روانپزشک بیمارستان اعصاب و روان استاد محرری شیراز اظهار کرد: «سندروم پای بی قرار» اغلب پا را هنگام خواب تحت تاثیر قرار می‌دهد، نوعی از اختلالات خواب به شمار می‌آید که در هر سنی می‌تواند آغاز شود و با گذشت زمان، شدت بیماری افزایش می‌یابد.

او ادامه داد: افراد مبتلا به سندروم پای بی قرار، دچار احساسی ناراحت کننده در پا‌های خود هستند و نیازی شدید به تکان دادن پا‌ها برای آسایش از این مشکل دارند. این بیماری سبب انواع احساسات از جمله سوزن سوزن شدن، خارش، ضربان و کوبیدن، سوزش، کشش و خزیدن چیزی در پا‌های فرد مبتلا می‌شود.

روانپزشک بیمارستان اعصاب و روان استاد محرری شیراز تصریح کرد: این مشکل اغلب هنگام دراز کشیدن یا نشستن طولانی مدت بر روی صندلی ماشین و هواپیما رخ دهد.

او افزود: در سندروم پای بی قرار، فرد یک احساس غیرقابل مقاومت برای حرکت دادن اندام‌ها در موقع استراحت پا و خوابیدن است که گاهی سندروم پای بی قرار، موجب کم خوابی شده و به محض اینکه بیمار وارد رختخواب می‌شود، این احساس آغاز می‌شود.
لیلا رازقیان گفت: حرکت دادن پا‌ها با پیاده روی، این احساس ناآرامی را بهبود می‌بخشد؛ سندروم پای بی قرار در کسانی که سابقه خانوادگی این اختلال را دارند، سه تا پنج برابر دیگر افراد است، این اختلال اغلب در میانسالی آغاز و در طول زمان تشدید می‌شود و شیوع آن در بانوان بیشتر از مردان است.

روانپزشک بیمارستان اعصاب و روان استاد محرری شیراز اضافه کرد: افرادی که دچار سندروم پای بی قرار هستند، باید از لحاظ مشکلات کلیوی کمبود آهن و اسید فولیک و دیگر بیماری‌ها بررسی شوند، زیرا این بیماری ممکن است با بیماری‌های رماتیسمی، دیابت، تیروئید و بیماری‌های ریوی شیوع بیشتری داشته باشد.

درمان سندروم پای بی قرار با تغییر سبک زندگی
او افزود: نشانه‌های سندروم پای بی قرار با تکان دادن پا و ایستادن بهتر شده و فرد مبتلا را کمتر آزار می‌دهد؛ این نشانه‌ها می‌تواند سبب مشکل در خوابیدن، خواب آلودگی روزانه و کاهش کیفیت زندگی شود.

لیلا رازقیان ادامه داد: اگر سندروم پای بی قرار در ما با هیچ بیماری دیگری مرتبط نباشد، برای درمان آن باید بر تغییرات سبک زندگی یا درمان دارویی تمرکز کنیم که درمان دارویی تنها با دستور پزشک مجاز بوده و بدون مراجعه به روانپزشک ممکن نیست.

روانپزشک بیمارستان اعصاب و روان استاد محرری شیراز بیان کرد: شیوع سندروم پای بی قرار در بانوان باردار شیوع و شدت بیشتری دارد؛ افرادی که دچار سندروم پای بی قرار هستند باید از مصرف مواد محرک هنگام خواب خودداری کنند.

او تصریح کرد: راهکار‌هایی برای برخورد با این احساسات ناخوشایند در افراد مبتلا وجود دارد؛ ماساژ پای درگیر، حمام گرم یا سرد و انجام ورزش متوسط به درمان سندروم پای بیقرار کمک می‌کند.

لیلا رازقیان گفت: افرادی که دچار سندروم پای بی قرار هستند باید به روانپزشک مراجعه کنند، زیرا این اختلال به وسیله دارو‌های مختلف قابل کنترل است.

این روانپزشک اضافه کرد: بسیاری از افراد مبتلا به سندروم پای بی قرار به علت مشکلات خود، دچار ترس از رفتن به رختخواب می‌شوند و این موضوع سبب کاهش کیفیت زندگی این بیماران می‌شود.

علت‌های ابتلا به سندروم پای بی قرار
او ادامه داد: علت قطعی این بیماری معلوم نیست و هیچ روش آزمایشگاهی یا تصویر برداری نمی‌تواند این بیماری را تشخیص دهد، بلکه متخصص اعصاب و روان براساس شرح نشانه بیمار، این سندروم را تشخیص می‌دهد.

لیلا رازقیان تصریح کرد: برخی از افراد دچار سندروم پای بی قرار، هیچ وقت به روانپزشک مراجعه نمی‌کنند.

روانپزشک بیمارستان اعصاب و روان استاد محرری شیراز افزود: اغلب بیان نشانه‌ها و توضیح مشکل برای افراد مبتلا به این سندروم سخت است و مصرف برخی دارو‌ها مانند دارو‌های ضدتهوع، ضدافسردگی، ضدحساسیت، دارو‌های سرماخوردگی و مصرف الکل و مصرف سیگار و بی خوابی نیز، این سندروم را تشدید می‌کند.

او اضافه کرد: تشخیص نشانه‌های سندروم پای بی قرار، بالینی است و براساس نیاز به تکان دادن پاها، اغلب با احساس ناراحتی همراه است. حین استراحت، بهبود با فعالیت و بدتر شدن نشانه‌ها هنگام عصر یا شب مطرح می‌شود.

لیلا رازقیان گفت: نشانه‌های سندروم پا‌های بی قرار، سیر متغیری دارد، اما اغلب با افزایش سن پیشرفت می‌کند و ممکن است در برخی افراد برای مدتی نشانه‌ها به طور خود به خود برطرف شود، از آنجایی که بیشتر نشانه‌ها عود می‌کند، بنابراین توصیه می‌شود، افراد در صورت مشاهده احساس ناراحتی در پا‌ها به روانپزشک مراجعه کرده و از مصرف خودسرانه هر نوع دارو برای بهبود این وضعیت خوداری کنند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار